Hieronder volgt een toelichting op baten en lasten van de verschillen tussen de begroting 2022 na wijziging en de realisatie 2022. Een toelichting op saldiniveau treft u aan in de programmatoelichting in het jaarverslag.
Programma Burger en bestuur
Baten Nadeel €329.000
- Voorziening wethouder pensioenen (nadeel €553.000)
- De vrijval uit de voorziening wethouder pensioenen is €553.000 lager dan begroot. In de derde kwartaalrapportage is een vrijval gemeld van €1.500.000, omdat de voorziening door rentestijging hoger was dan noodzakelijk voor toekomstige pensioenverplichtingen. Eind 2022 werd bekend dat het ABP de pensioenen vanaf 1-1-2023 verhoogt met 11,96%. Om de voorziening op peil te houden is de vrijval uit de voorziening daarom uiteindelijk €553.000 lager dan de aangepaste begroting.
- Hogere inkomsten leges inkomsten burgerzaken (voordeel €37.000)
- Er zijn meer inkomsten uit leges binnen gekomen dan begroot. Bij de derde kwartaalrapportage is de begroting hier al op aangepast. Het gaat hier met name om leges uit reisdocumenten. Bij de jaarrekening bleken de aantallen hoger dan verwacht.
- Overige Inkomsten ( voordeel €71.000)
- Dit zijn inkomsten van medewerkers gedetacheerd bij andere gemeenten, inkomsten uit uitkeringen en terugontvangen fractievergoedingen raad. Deze worden niet begroot.
- Ontwikkeling Klant Contact Systeem Subsidie ( voordeel €109.000)
- In 2021 is een subsidie vooruit ontvangen voor het project Tijdelijk besluit specifieke uitkering verbetering digitale dienstverlening (C10). In 2022 zijn hiervoor kosten gemaakt en zijn deze inkomsten ingezet.
Programma Openbare orde en veiligheid
Lasten Nadeel €2.646.000
- Openbare orde en veiligheid (nadeel €2.286.000)
- In de gemeentelijke opvang voor vluchtelingen uit de Oekraïne worden sinds eind maart 2022 circa 525 vluchtelingen uit Oekraïne gehuisvest in de gemeente. De kosten van de opvangplekken voor de vluchtelingen uit Oekraïne worden vergoed door het Rijk. Het betreft hierbij onder andere huur, leefgeld, inrichting, beveiliging, schoonmaak, woonbegeleiding en locatiemanagement. De gemaakte kosten in 2022 zijn €877.000.
- Ook is er een opvang gelegenheid gecreëerd op een boot aan het Pothoofd in Deventer. De kosten hiervan leiden tot een nadeel van €1.300.000.
- Regio en Rampenbestrijding (nadeel €123.000)
- In verband met het vertrek van enkele brandweermedewerkers bij de Veiligheidsregio IJsselland is er een hogere afrekening Functioneel Leeftijdsontslag van €189.000. De kosten voor het beheer en onderhoud van de kazernes vielen €25.000 lager uit.
- Toezicht en handhaving (nadeel €240.000)
- In verband met meer inzet personeel toezicht en handhaving voor de regio gemeente, zijn er hogere lasten €196.000
Baten voordeel €5.890.000
- Openbare orde en veiligheid (€5.681.000)
- In de gemeentelijke opvang voor vluchtelingen uit de Oekraïne worden sinds eind maart 2022 circa 525 vluchtelingen uit Oekraïne gehuisvest in de gemeente. De kosten van de opvangplekken voor de vluchtelingen uit Oekraïne worden vergoed door het Rijk. De vergoeding die geboden wordt zijn tot op heden voldoende om de kosten te dekken. De gemeente Deventer heeft €4.349.000 ontvangen. Hiervan is een bedrag van €211.000 conform raadsbesluit 2022-119 tijdelijk ingezet ter dekking van de Tussenvoorziening Schalkhaar.
- Voor de opvanglocatie aan het Pothoofd in Deventer is €1.305.000 aan baten ontvangen.
- Voorgesteld wordt om het voordeel op de opvang van de Oekraïense vluchtelingen beschikbaar te houden voor toekomstige kosten, o.a. het terug transformeren van de opvanglocaties in kantoorgebouwen en het bedrag voorlopig te storten in de reserve overlopende uitgaven.
- Toezicht en handhaving (voordeel 209.000)
- De inzet van meer personeel voor Toezicht en handhaving wordt gedekt vanuit ontvangen gelden regio gemeente €150.000 en €59.000 vanuit de Wet arbeid en zorg (WAZO).
Storting/Puttingen uit reserves (nadeel €101.000)
- Reserve overloop: problematiek beestenmarkt €35.000 minder geput. Het project loopt door in 2023.
- Reserve onderhoud gebouwen: er zijn minder onderhoudskosten gemaakt, €67.000 minder geput voor de brandweerkazerne aan de Schonenvaarderstraat in Deventer.
Programma Leefomgeving
Lasten (inclusief storting in reserves) voordeel €750.000.
- Overheveling budgetten investering- en exploitatieprojecten (voordeel €2.629.000).
- In verband met de krappe arbeidsmarkt waardoor bij zowel aannemers als intern sprake is geweest van ondercapaciteit zijn de planningen en uitvoeringen van diverse projecten doorgeschoven.
- Civiele werkzaamheden (nadeel €799.000)
- Door de oorlog in Oekraïne en het opengaan van de wereld na de coronapandemie is er in het voorjaar van 2022 schaarste ontstaan van grondstoffen en personeel. Hierdoor is een energiecrisis ontstaan waardoor de loon-, brandstof-, energie- en gasprijzen fors zijn gestegen. Zo zijn bijvoorbeeld de marktprijzen voor asfaltverhardingen(33%), elementenverhardingen (20%) en civieltechnische werkzaamheden (20%) ten opzichte van een jaar eerder gestegen. Dit overschrijdt de verkregen prijscompensatie (2,2%) bij de begroting 2022 fors. Deze prijsstijgingen hebben wij gedurende het jaar als risico benoemd bij de kwartaalrapportages over 2022. Omdat het stopzetten van projecten geen optie was hebben wij op de investeringskredieten €1,42 miljoen prijscompensatie ontvangen bij de tweede kwartaalrapportage 2022 en op de exploitatiebudgetten hebben we bij derde kwartaalrapportage 2022 €500.000 gecompenseerd gekregen via de algemene middelen.
- Energielasten Openbare verlichting (nadeel €685.000)
- Zoals aangegeven zijn we in 2022 in een energiecrisis beland. Als gevolg van de stijgende energieprijzen zijn de energielasten voor de openbare verlichting fors gestegen (€349.000). Daarnaast hebben we een hogere eindafrekening op de energielasten over de afgelopen jaren ontvangen dan wij hadden voorzien (€336.000 hoger).
- Kosten degeneratievergoeding aanleg kabels en leidingen (nadeel €725.000)
- Door forse stijgingen van materiaal- en uurtarieven en aanloopkosten richting een nieuw contract met aannemers is er een fors nadeel op de lasten. Hiertegenover staan ook opbrengsten (zie baten). De baten en lasten voor kabels en leidingen zijn nagenoeg neutraal waardoor de aanloopkosten per saldo het nadeel betreffen op dit product.
- Kapitaallasten (€1.029.000)
- Als gevolg van geconstateerde dubbele activering, hetgeen conform het BBV niet mag, is een actief vervroegd afgeschreven.
- Storting reserves (voordeel € 279.000)
- Het voordeel op stortingen in reserves ad €279.000 wordt veroorzaakt door een lagere storting in de egalisatiereserve Parkeren als gevolg van het positieve resultaat Parkeren over 2022.
Baten inclusief putting uit reserves (voordeel €1.304.000).
- Overheveling budgetten investering- en exploitatieprojecten (nadeel €434.000).
- Overheveling van baten betreffen ontvangen subsidies en beschikkingen behorend bij een aantal projecten. Omdat de projecten in 2023 doorlopen zijn de subsidies en beschikkingen mee overgeheveld.
- Opbrengsten degeneratievergoeding aanleg kabels en leidingen (voordeel €625.000)
- Zoals bij de analyse op de nadelen is aangegeven worden de kosten voor de aanleg van kabels en leidingen doorbelast, per saldo neutraal
- Opbrengsten leges (voordeel €270.000)
- Op de parkeer- en rioolinkomsten zijn meer baten behaald dan begroot.
- Opbrengsten diversen (voordeel €874.000)
Binnen het programma zijn er niet begrote opbrengsten gerealiseerd op onder meer verkoop van snippergroen, parkeerplaatsen en overige.
Programma Milieu en duurzaamheid
Lasten voordeel €4.929.000
- Energietransitie (voordeel €3.561.000)
- Om de landelijke klimaatdoelstellingen te halen worden door het Rijk aan gemeenten diverse bedragen toegekend voor regelingen en projecten. In 2022 zijn de lasten begroot maar niet (volledig) gerealiseerd, het betreffen meerjarige projecten. Dit zorgt voor een voordeel op de lasten. Onder andere Zandweerd Stroomt (voordeel €1.972.000), Energiearmoede (voordeel €885.000) en RREW (voordeel €729.000).
- Bodem, geluid en milieu (voordeel €650.000)
- Lagere uitvoering bodemsaneringen en geluidsanering. Door ondercapaciteit Omgevingsdienst IJsselland zullen de werkzaamheden voor de gemeente Deventer in het eerste kwartaal 2023 uitgevoerd gaan worden(€125.000).
- Afval (voordeel €695.000)
Baten nadeel €3.336.000
- Energietransitie (nadeel €3.474.000)
- Om de landelijke klimaatdoelstellingen te halen worden door het Rijk aan gemeenten diverse bedragen toegekend voor regelingen en projecten. In 2022 zijn de beschikbare baten begroot maar niet (volledig) gerealiseerd, het betreffen meerjarige projecten. Dit zorgt voor een nadeel op de baten, zoals op Zandweerd stroomt (€1.972.000), Energiearmoede (€885.000) en RREW (€729.000).
- Bodem, geluid en milieu (voordeel €191.000)
- Lagere Rijksbijdrage bodemsanering en geluidsanering.
- Afval (voordeel €330.000)
Programma Ruimtelijke ontwikkeling
Lasten Nadeel €329.000
- Bestemmingsplannen (voordeel €265.000)
- Aan het actualiseren van bestemmingsplannen is minder ambtelijke capaciteit besteed.
- Intentieovereenkomsten (nadeel €1.270.000)
- Bij particulieren initiatieven worden de kosten verhaald door middel van intentieovereenkomsten welke worden bekrachtigd door het college. De lasten en baten hiervan worden niet geraamd. Vandaar ten opzichte van de begroting een nadelig resultaat. Per saldo verloopt dit nagenoeg budgetneutraal.
- Kavelruil (voordeel €420.000)
- Vrijwillige kavelruilprojecten beslaan gezien de processtappen (inventarisatie in het gebied, opstellen van ruilplannen, taxatie en overdracht na het groeiseizoen) altijd meerdere jaren. De laatste ruilplannen voor Kavelruil Deventer worden opgesteld rondom een bedrijfsverplaatsing en zijn zeer omvangrijk gebleken: circa 150 hectare en de aankoop van 70 hectare gronden. Een groot aantal grondeigenaren is hierbij betrokken. Het is niet haalbaar gebleken om deze ruilplannen tijdig uit te voeren. Zonder verlenging kunnen de laatste ruilplannen niet tot uitvoer worden gebracht. In het voorjaar van 2022 is een verzoek tot uitstel ingediend bij de provincie Overijssel (=subsidieverstrekker) en goedgekeurd. De looptijd van het project kavelruil Salland is tot 1 april 2024. Dit is de reguliere einddatum van het project. In totaal wordt er voor het onderwerp kavelruil €420.000 overgeheveld naar 2023.
- Uitgaven landelijk gebied (Voordeel van €650.000)
- Visie op landelijk gebied: Dit is een ingrijpend, complex en tijdrovend traject dat was voorzien te lopen over enkele jaren.
- Kracht van Salland: Het gaat hier om Leader-subsidies die volledig zijn beschikt, maar die nog moeten worden gereed gemeld.
- Vitaal Platteland: Een groot deel van dit budget is toegezegd op basis van de Uitvoeringsagenda Landelijk Gebied. Daarvoor zijn verschillende partijen aan de slag. Een ander deel is nog niet toegezegd, vooral omdat ambtelijke capaciteit ontbrak om daar proactief in bezig te zijn.
- Vergunningen Omgevingswet (nadeel van €350.000)
- Door grotere aanvraag vergunningen en complexe vergunningen is meer ambtelijke capaciteit ingezet dan geraamd. Dit wordt ruimschoots goed gemaakt door de extra legesinkomsten.
Baten Voordeel €2.348.000
- Intentieovereenkomsten (voordeel €1.100.000).
- Bij particulieren initiatieven worden de kosten verhaald door middel van intentieovereenkomsten die worden bekrachtigd door het college. De hogere kosten worden gecompenseerd door hogere inkomsten. De lasten en baten hiervan worden niet geraamd. Vandaar ten opzichte van de begroting een ruim positief resultaat. Per saldo verloopt dit nagenoeg budgetneutraal.
- Kavelruil (nadeel €410.000)
- Wanneer de lasten doorschuiven naar de toekomst geldt dit ook voor de inkomstenkant (subsidies). Op dit onderdeel wordt €330.000 doorgeschoven naar het volgende jaar.
- Vergunningen omgevingswet (voordeel van €1.450.000)
- Door grotere aanvraag vergunningen en complexe vergunningen zijn de legesinkomsten fors hoger dan geraamd. Bij de kwartaalrapportages is hier ook al over gerapporteerd. Ook de laatste maanden van 2022 heeft deze trend zich doorgezet.
Storting/Puttingen uit reserves Voordeel €431.000
- Een aantal uitgaven dat gedekt wordt door reserves wordt overgeheveld. Hierdoor vindt ook de putting uit de reserves niet plaats. De drie grootste onderwerpen waar dit aan de orde is, zijn de Flexwoningen, Kracht van Salland en Vitaal platteland.
Programma Herstructurering en vastgoed
Lasten Voordeel €3.783.000
- Beheer overige gebouwen en gronden (nadeel €1.100.000)
- Vanuit de nota waardering gronden en panden is €300.000 gestort in de voorziening Afgesloten complexen. Voor nadere onderbouwing wordt verwezen naar de nota Waardering grondexploitaties, gronden en panden. Niet gerealiseerde last afgerond €800.000 op onderdeel panden, stedelijk onroerend goed wordt geëgaliseerd met de reserve onroerende zaken.
- Grondexploitaties (voordeel €3.000.000)
- Op het onderdeel Woningen (€3.000.000) zijn de lasten in de realisatie lager dan begroot. Grondexploitaties lopen over meerdere jaren waardoor de realisatie in de regel afwijkt ten opzichte van de raming. Dit doet zich ook aan de batenkant voor. Het totale resultaat op de grondexploitaties wordt toegelicht in de nota Waardering grondexploitaties, gronden en panden.
- Herstructurering (voordeel €1.900.000)
- Dit voordeel komt met name door latere opstart werkzaamheden bouw- en woonrijp maken Aan de Dijk, dit leidt tot lagere lasten voor afgerond €500.000. Dit zien wij ook aan de batenkant terug door minder inzet van dekking vanuit de provincie, per saldo verloopt dit budgettair neutraal. Voor dit onderdeel is ook een overheveling aangevraagd.
- Bij het Oranjekwartier ontstaat een voordeel van €1.400.000 doordat de gronden nog niet verkocht zijn en hierdoor de lasten lager zijn en ook de financiële afwikkeling niet gerealiseerd is. Voor het Oranjekwartier is ook overheveling van restant budget aangevraagd.
- Verder zien we op dit onderdeel de overschrijding van circa €200.000 voor het AZC terug.
Baten Nadeel €5.406.000
- Beheer overige gebouwen en gronden (voordeel €100.000)
- Voordeel komt met name door afronden van afgesloten grondexploitatiecomplexen, zie hiervoor de nota Waardering grondexploitaties, gronden en panden.
- Grondexploitaties (nadeel €3.800.000)
- Bij de bedrijventerreinen is het nadeel aan de batenkant €500.000. Dit komt door verschuiven in de tijd van verkopen gronden. Het totale resultaat op de grondexploitaties wordt toegelicht in de nota Waardering grondexploitaties, gronden en panden. Bij de woningen is het nadeel €3.100.000 met dezelfde reden zoals genoemd bij de bedrijventerreinen.
- Herstructurering (nadeel € 1.800.000)
- Zoals toegelicht aan de lastenkant heeft het uitstel van het bouw- en woonrijpmaken Aan de Dijk een negatief gevolg voor de baten van €500.000. Verder is de opbrengst grondverkoop Oranjekwartier niet gerealiseerd voor €1.200.000
Stortingen / Puttingen uit reserves (voordeel €674.000)
Per saldo is er door meer verkopen meer gestort dan onttrokken aan de reserves.
Programma Inkomensvoorziening en arbeidsmarkt
Toelichting lasten (voordeel €2.965 miljoen), belangrijkste afwijkingen > €200.000
- Teruggaaf BTW (voordeel €477.000)
- Eind 2022 is er een akkoord bereikt met de Belastingdienst over de teruggaaf van een groot deel van de btw op de kosten voor re-integratie over het jaar 2021. Dit leidt tot een eenmalig voordeel van ongeveer €477.000.
- Compensatie Energiekosten (voordeel €1.820.591)
- Dit budget is bedoeld voor de uitbetaling van de landelijke energietoeslag en het voorschot van de € 500,00 op de nieuwe landelijke regeling. Het is voorliggend op het lokale loket voor de ondersteuning van de energiekosten. Hiervan is x euro voor de financiering van het derde Geldfit spreekuur (conform motie en toezegging extra Geldfit spreekuur).
- Impulsgelden re-integratie (voordeel €200.000)
- Het aanvalsplan Buig is in oktober 2022 gestart en loopt door in 2023.
- Implementatiebudget Pink (voordeel €220.000)
- Project is met een jaar vertraagd er waren teveel risico’s. In 2023 is de verwachting dat de implementatie gereed is.
Programma Meedoen
Toelichting lasten (voordeel €13,7 miljoen)
- Transformatie/innovatie budgetten (voordeel €923.000)
- In 2022is een aantal tijdelijke budgetten - vooral gericht op preventie in het sociaal domein - niet volledig besteed. Dit zijn onder meer de volgende projecten: Wieg naar Werk projecten, het preventiefonds, buurtmakers, aanpak Deltabuurt, buurtvoorzieningen kwaliteitsimpuls, innovatiebudget Sociaal domein en Buurt initiatieffonds. Een aantal van deze projecten zit nog in de planfase en een aantal projecten heeft vertraging opgelopen door corona. De restant budgetten van in totaal €923.000 zijn overgeheveld naar 2023.
- Asielinstroom en inburgering (voordeel €1,3 miljoen)
- Voor de nieuwe inburgeringstelsel en verhoogde asielinstroom zijn de budgetten niet volledig besteed. De implementatie van een nieuw inburgeringstelsel kost meerdere jaren. De restant budgetten van in totaal €1,3 miljoen zijn overgeheveld naar 2023.
- Koploperstraject Clientondersteuning (voordeel €370.000)
- In 2023 wordt de rijksbijdrage die de gemeente voor het Koplopersproject heeft ontvangen, voortgezet. De resterende middelen zijn overgeheveld naar 2023.
- Het voordeel betreft met name de woningaanpassingen. Het afgelopen jaar bleek een verhuizing naar een passende woonruimte vaak een betere oplossing dan een aanpassing van de bestaande woning, omdat met name kosten voor materiaal en arbeid hoog zijn. Verwachting voor 2023 is dat de vraag naar een passende woning gaat toenemen en verhuismogelijkheden dan niet meer voldoende aanwezig zijn. De verantwoordelijkheid voor een geschikte oplossing vervalt niet. Om die reden wordt onderzocht of alternatieven helpend zijn, denk aan kant en klare woonunits/aanbouwen.
- Ook in 2022 blijft het vervoersvolume fors beneden het niveau van voor corona. In 2022 verwachten we een voordeel van €550.000. Daarnaast was de afrekening 2021 €145.000 voordeliger dan voorzien in de jaarrekening 2021. Aan de andere kant zijn de reizigersbijdragen ook €45.000 lager door het afgenomen volume. In de gemeentelijke begroting 2023 is vanaf 2023 rekening gehouden met een lager vervoersvolume. Bovendien kent het vervoer in 2023 een hoge indexering, waardoor er structureel geen groot voordeel wordt verwacht. Verwachting is daarbij dat de voorzieningen in de wijk gerealiseerd worden en algemene voorzieningen als Automaatje dit product vervangen. Een verdere afname is daarbij passend en te verwachten.
- Mede gedwongen door krapte in de arbeidsmarkt zijn we - samen met aanbieders van hulp bij het huishouden - diverse initiatieven gestart met als doel arbeidskrachten effectiever en efficiënter te benutten. Denk daarbij aan slimme manier van samenwerken, inzet van robotica, enzovoort. Deze ontwikkeling zetten we door.
- Daarnaast wordt, door de inzet op regievoering, Wmo begeleiding doelmatiger en wordt meer gestuurd op voorliggende oplossingen.
- Bij de inzet van dagbesteding is inmiddels duidelijker wanneer Wlz als voorliggende voorziening kan worden ingezet. Daarnaast werken we effectiever toe naar werk waarbij we sneller komen tot de keuze voor dagbesteding en stabilisatie óf toeleiding naar een hogere participatiegraad. De toegang normaliseert meer. Kan er voor een vraag een oplossing worden gevonden in het normale leven? Deze beweging is precies wat er met de transformatie werd beoogd.
- Beschermd Wonen en Maatschappelijke Opvang BW-MO regionaal deel (voordeel 4,1 miljoen)
- In 2022 is een voorlopig positief financieel resultaat ontstaan van circa €4,1 miljoen ten aanzien van de regionale voorzieningen Beschermd Wonen en Maatschappelijke Opvang. Volgens regionale afspraken wordt dit resultaat toegevoegd aan het regionale weerstandsvermogen Beschermd Wonen en Maatschappelijke Opvang en zal over eventuele vrijval regionaal worden besloten nadat het definitieve financiële resultaat bekend is. Belangrijkste verklaring hiervan is fors lagere uitgaven op beschermd wonen ten aanzien van zowel in natura als pgb in 2022 ten opzichte van de begroting 2022. De belangrijkste achtergrond van dit verschil is dat er in 2021 sprake was van een overgangsjaar Wlz (in verband met openstelling Wlz voor mensen met psychische problematiek). Bij de opstelling van de begroting 2022 waren destijds de effecten hiervan nog onvoldoende in beeld.
- Project Belastingdienst toeslagenaffaire
- Op dit project is een voordeel van €359.000 ontstaan. Het resultaat is toegevoegd aan de algemene middelen.
- Renovatie Polstraat (voordeel €1,4 miljoen)
- De renovatie van de Polstraat kon nog niet in 2022 worden afgerond, waardoor in 2022 €1,4 miljoen minder is besteed. De eerste fase is in het eerste kwartaal 2023 afgerond en de tweede fase wordt naar verwachting in de loop van 2023 afgerond. Het niet bestede budget is daarom overgeheveld naar 2023.
Reservemutaties
- De onttrekkingen aan de reserves zijn €3,8 miljoen lager dan begroot. Dit wordt voor een bedrag van €3,1 miljoen verklaard door de budgetoverhevelingen. Doordat in 2022 minder is besteed is ook minder onttrokken aan de daarmee samenhangende reserves.
- De stortingen in de reserves zijn €4,4 miljoen hoger dan begroot. Dit betreft voornamelijk het voordeel van Beschermd Wonen.
Programma Jeugd en onderwijs
Lasten Voordeel €551.000
- Onderwijshuisvesting €220.000
- Het voordeel op onderwijshuisvesting is vooral ontstaan door lagere kosten vandalisme, voordeel €65.000. De kosten hiervan zijn lastig in te schatten. Daarnaast was het in 2022 nog niet mogelijk om de tijdelijke lokalen van De kleine Planeet te plaatsen, voordeel €60.000. Dit budget is overgeheveld naar 2023. Ook het onderhoud voor de gymzalen is lager uitgevallen dan geraamd (voordeel €78.000). De onderbesteding is gestort in de reserve
- Leerlingenvervoer (voordeel €110.000)
- Er is een voordeel van €110.000 op het reguliere leerlingenvervoer. Sinds de aanbesteding met Apeldoorn en Zutphen zijn de kosten voor leerlingenvervoer lager geworden. Doordat in 2023 de tarieven met 13,7% (NEA index) stijgen, zal het voordeel niet structureel zijn
- NPO middelen (voordeel €681.000)
- Zowel qua baten als lasten is de realisatie €404.000 lager dan begroot. De restant budgetten zijn overgeheveld want de regeling heeft nog een looptijd tot 1 juli 2025.
- Onderwijsachterstandenbeleid (voordeel 132.000)
- Zowel qua baten als lasten is de realisatie €132.000 lager dan begroot. De restant budgetten zijn overgeheveld want dit is een structurele rijksbijdrage waarvan men onderbesteding van het boekjaar mag meenemen naar het volgende jaar.
- Jeugdhulp en Jeugdbescherming: (nadeel €620.000)
- In 2022 komen we op basis van de definitieve verantwoordingen van jeugdzorgaanbieders uit op een tekort op jeugdzorg van €620.000 (2021 een tekort van €370.000). De stijging van het tekort is grotendeels het gevolg van de wijzigingen in het woonplaatsbeginsel. Van het Rijk is €1,5 miljoen ontvangen ter compensatie van de effecten van het woonplaatsbeginsel, terwijl bij de jaarrekening blijkt dat de werkelijke kosten op €2,4 miljoen uitkomen, daarmee een tekort van €900.000. Bij de derde kwartaalrapportage was nog uitgegaan van een extra volumestijging van €700.000.
Baten Nadeel €789.000
- NPO middelen (nadeel €681.000)
- Zowel qua baten als lasten is de realisatie €404.000 lager dan begroot. De restant budgetten zijn overgeheveld want de regeling heeft nog een looptijd tot 1 juli 2025.
- Onderwijsachterstandenbeleid (nadeel €132.000)
- Zowel qua baten als lasten is de realisatie €132.000 lager dan begroot. De restant budgetten zijn overgeheveld want dit is een structurele rijksbijdrage waarvan men onderbesteding van het boekjaar mag meenemen naar het volgende jaar.
Programma Economie en internationaal beleid
Lasten inclusief storting in reserves (voordeel €1.955.000)
- Overheveling investeringsbudget Vaart in de haven (voordeel €1.835.000).
- In juli 2022 heeft de raad het investeringskrediet voor de aanleg van een wachtkade in het havengebied beschikbaar gesteld. In verband met vertraging wordt het project in 2023 uitgevoerd en gerealiseerd. Omdat er sprake is geweest van ondercapaciteit zijn de planningen en uitvoeringen van diverse projecten doorgeschoven.
Baten inclusief putting uit reserves (voordeel €1.437.000).
- Overheveling budgetten TBBT (voordeel €1.435.000)
- In 2022 is de tweede tranche budgetten voor de toekomstbestendige bedrijventerreinen (€1 miljoen – afgekort TBBT)) beschikbaar gekomen. Onder de TBBT vallen deelbudgetten die in de komende jaren uitgevoerd worden. Hierdoor zijn de middelen overgeheveld naar 2023. Daarnaast zijn er budgetten voor het verjongen van de arbeidsmarkt en vierde stadsarrangement binnenstad overgeheveld.
Programma Kunst en cultuur
Toelichting baten (voordeel €786.000)
- Cultuurpresentatie, -productie, en -participatie (voordeel €688.000)
- Het voordeel is ontstaan doordat de huur inkomsten hoger zijn dan begroot (€570.000). In de huren zijn de vergoedingen voor servicekosten verantwoord. Daarnaast zijn er ook separaat van huurders servicekosten over 2021 in 2022 ontvangen wat tot een voordeel leidt van €90.000.
- Cultureel erfgoed (voordeel €39.000)
- Dit betreft hogere opbrengsten externe archeologie projecten.
- Media (voordeel €89.000)
- Dit betreft extra inkomsten van het Rijk betreffende afrekening BRIM subsidies (€64.000) en hogere huurinkomsten (€28.000).
Storting/Puttingen uit reserves
- De putting uit de reserve is €312.000 lager dan begroot. Dit bestaat uit:
- Reserve onderhoud gebouwen, €220.000 lager dan begroot veroorzaakt door lagere kosten groot onderhoud.
- Reserve onderhoud panden, €60.000 lager geput dan begroot veroorzaakt door lagere onderhoudskosten panden.
- Reserve overlopende uitgaven, €33.000 minder geput dan begroot. Voor film theater de Viking stond € 25.000 in de reserve opgenomen, dit budget valt vrij omdat er geen kosten meer worden gerealiseerd. Het project is afgerond.
- Reserve kunstaankopen, €15.000 lagere putting door lagere lasten.
Programma Bedrijfsvoering
Lasten Voordeel €2.247.000
Het programma bedrijfsvoering bestaat uit een groot aantal onderdelen. De grootste verschillen worden genoemd en de kleinere samengevoegd.
- Communicatie (voordeel € 215.000)
- Lagere kosten voor communicatiemiddelen mediamix en publicaties op beeldschermen in het stadhuis (narrowcasting) €145.000. Kosten voor publicaties in Deventer Nu zijn lager. Vanaf 2023 wordt het budget benut voor meer communicatie via digitale media. Ook voor de interne communicatie via narrowcasting worden vanaf 2023 andere communicatiemiddelen ingezet. Het restant van €70.000 wordt veroorzaakt doordat een deel van de personele kosten kon worden toegerekend aan projecten buiten het programma. Toerekening van de vakgroep communicatie is daardoor lager.
- Personeel en Organisatie (voordeel €265.000)
- Lagere kosten opleidingsbudget €71.000 , bedrijfsgeneeskundige zorg €33.000, lagere personele kosten €41.000 en de projectpool van €52.000, die eerst vanaf 2023 is ingevuld. Besparing op belasting op de werkkostenregeling €89.000. Deze kosten zijn lager doordat er in het begin van 2022 door corona-effecten nog beperkingen waren op personele bijeenkomsten en fysieke ontmoetingen.
- Facilitaire kosten ( voordeel € 148.000)
- De voordelen worden met name veroorzaakt door lagere gebruik- en verbruikskosten van de gebouwen en haar faciliteiten en lagere personele lasten. Het voordeel wordt vooral verklaard doordat begin 2022 er vanwege de corona-epidemie nog beperkingen waren, waardoor er meer werd thuis gewerkt en de gebouwen minder intensief werden gebruikt. Een deel van het voordeel wordt teruggeven aan de DOWR gemeenten Raalte en Olst-Wijhe. De batenkant wordt hierdoor lager.
- Juridische zaken en Inkoop (voordeel €103.000)
- Eenmalig lagere kosten op inkoopadvisering €40.000, verzekeringen €17.000 en kosten voor privacy en gegevensbescherming €25.000 en personele lasten €22.000.
- ICT (voordeel €1.137.000)
- Het positieve resultaat wordt gerealiseerd door lagere kosten voor softwareapplicaties, doordat de licentiekosten van Sociaal Domein structureel €100.000 lager zijn. Daarnaast is een aantal licenties opgezegd wat resulteert in lagere kosten. Ook de kosten voor het netwerk zijn lager dan begroot. Dit wordt gerealiseerd bij externe diensten bij onder andere Vodafone en Zisoo. De post Telefonie levert dit jaar een voordeel op doordat de begrote externe advieskosten niet zijn uitgenut. Bij de personeelskosten zien we dat kosten voor eigen personeel de begroting onderschrijden. Hiertegen over staan wel hogere inhuurkosten als gevolg van moeilijk invulbare functies, hiervoor moet extern personeel worden ingehuurd. Een groot deel van de lagere lasten (€671.000) betreft de incidentele posten voor projecten die deels worden gedekt uit reserves en inkomsten van de DOWR gemeenten Olst-Wijhe en Raalte. De werkzaamheden schuiven door naar 2023 en het budget wordt overgeheveld. De voordelen op de exploitatie worden verrekend met genoemde gemeenten.
- Archivering
- Door een terugbetaling van HCO voor archivering en E-depot ontstaat er een voordeel van €257.000
- Overige posten( voordeel €93.000)
- Dit betreft onder meer de onderdelen Bedrijfsvoering, Bestuur ondersteuning en management en Financiën.
Baten Nadeel €137.000
- De lagere kosten op de DOWR-percelen Facilitair en ICT leiden ook tot lagere inkomsten, omdat de doorbelasting aan gemeenten Olst-Wijhe en Raalte daardoor ook lager wordt. (€324.000).
- Hogere baten zijn er door verrekening van werkzaamheden voor derden of detacheringen bij diverse teams (€187.000)
Storting in reserve (voordeel €100.000).
- Op de kapitaallasten van ICT was er een voordeel van € 100.000 doordat pas in 2023 wordt begonnen met afschrijven in plaats van 2022 zoals verwacht. Dit bedrag gestort in de reserve Kapitaallasten.
Puttingen uit reserve (nadeel €447.000)
- Niet opgehaald geld uit de reserves voor Financiën, Bedrijfsvoering algemeen en ICT projecten( totaal €482.000).
- Putting uit de egalisatiereserve voor Facilitair voor het nadeel op gebouw gebonden kosten (€35.000). Deze zijn voor een groot deel onderdeel van de overhevelingen.
Programma Algemene dekkingsmiddelen
Lasten (voordeel €3.164.000)
- Bestuursakkoord organisatie ontwikkeling €530.000
- In het bestuursakkoord zijn voor 2022 eenmalige middelen (€1.150.000) en vanaf 2023 structurele middelen (€1.700.000) beschikbaar gesteld voor de organisatie-ontwikkeling. Van de eenmalige middelen 2022 die in de loop van het jaar zijn toegevoegd is €530.000 nog niet aangewend. De middelen worden overgeheveld om eenmalige personele knelpunten op te kunnen blijven lossen.
- Directiebudget €757.000
- De directie beschikt over een budget voor personele knelpunten, waarmee incidentele ruimte binnen de gemeentelijke loonsom wordt ingezet voor incidentele knelpunten (vervanging ziekte, extra inhuur en opvangen piekbelasting). Voorziene tegenvallers, waarvoor budget was gereserveerd, zijn lager uitgevallen doordat vacatureruimte niet volledig is bezet of werkzaamheden deels zijn doorgeschoven. Het budget (€757.000) wordt overgeheveld om personele knelpunten meerjarig binnen het loonsombudget te kunnen dekken.
- Stelpost autonome ontwikkelingen (voordeel €1.350.000)
- Het restant van de raming Uitgaafstelpost autonome ontwikkelingen bedraagt €1.350.000.
- Storting voorziening dubieuze debiteuren (€264.000)
- Onvoorzien (voordeel €140.000)
- Na de derde kwartaalrapportage 2022 was de raming onvoorzien nog €140.000. Daarna is dit bedrag niet meer aangewend.
Baten (voordeel €5.204.000)
- Algemene uitkering decembercirculaire 2022 (voordeel €5.200.000)
- De niet-neutrale mutatie in de decembercirculaire 2022 van de Algemene Uitkering is heel beperkt (€5.000; zie ook de raadsmededeling van 26 januari 2023).
- Er zijn bedragen (neutrale mutaties €5,9 miljoen) ontvangen die een dekking zijn voor uitgaven die bij programma’s zijn gedaan. Met de inkomstenderving gemeenten 2021 voor COVID was in de begroting al rekening gehouden op een stelpost (€737.000)
- Van dit bedrag wordt via diverse programma €4,9 miljoen overgeheveld naar 2023.
- Algemene uitkering afrekening voorgaande jaren (nadeel €236.000)
- OZB (voordeel €128.000)
- Het voordeel op OZB niet-woningen (gebruikers en eigenaren deel) bedraag €128.000.
- Overige posten (nadeel €112.000)