Het bestuursakkoord 'Met lef & liefde voor Deventer' spreekt over grote kansen en uitdagingen op het gebied van werk, duurzaamheid, zorg, evenementen en samen leven. Dat vraagt om een organisatie die zich makkelijk organiseert rond deze opgaven. Een organisatie die goed functioneert, die zowel robuust is als wendbaar. Daarover gaat het programma Bedrijfsvoering.
We ontwikkelen ons tot een organisatie die flexibel, communicatief en netwerkend is. Zo kunnen we inspelen op wat de samenleving ons vraagt. De rol die we daarbij innemen (faciliterend, regulerend, uitnodigend of handhavend) hangt af van het maatschappelijke vraagstuk. De organisatie kent een verdeling van taken en verantwoordelijkheden, maar treedt naar buiten toe als één geheel op. De organisatie is er op gericht een optimale connectie te maken met de buitenwereld. En zorgt ervoor dat maatschappelijke vraagstukken snel en effectief worden opgepakt.
We willen een organisatie zijn waar de medewerkers met trots en plezier werken. Dat doen we in duurzame huisvesting waarin gebouw en voorzieningen optimaal worden benut. In een organisatie waar integraal gewerkt wordt, over domein- en teamgrenzen heen. Waar we sturen op basis van vertrouwen: minder kaders, maar wel steviger en met korte beslislijnen. En volgens de kernwaarden zorgzaam, verantwoordelijk, open en durf.
Inwoners en ondernemers verwachten dat we onze informatievoorziening op orde hebben. Tot de basis daarvan behoort het borgen van privacy en informatieveiligheid. Ook vraagt dit om een gemeentelijke organisatie die datagedreven werkt.
Er is een sterke focus op de financiële soliditeit van de gemeente. Op ons financieel portaal zijn begroting en andere financiële stukken volledig digitaal beschikbaar. Besturen betekent vooraf kaderen, vervolgens het goede handelen en achteraf verantwoorden. De gemeente Deventer wil graag laten zien dat zij in control is. Zo verantwoorden we open en transparant aan onze inwoners wat we voor de gemeenschap doen. Control is daarmee een essentieel onderdeel voor de gemeente om succesvol te zijn.
Deventer, Olst-Wijhe en Raalte (DOWR) hebben een samenwerkingsverband op het gebied van bedrijfsvoering. De financiële administratie, gemeentelijke belastingen, ICT, facilitaire zaken en het inkoopadvies leveren we in dit verband vanuit de gemeente Deventer. Continu innoveren is op alle percelen het uitgangspunt.
Meer informatie
2022 in vogelvlucht
Het jaar 2022 werd gekenmerkt door terugkeer naar het stadhuis, na twee jaar van corona en daarmee het vele thuiswerken en digitaal vergaderen. We werken nu aan een gezond evenwicht tussen kantoor en thuiswerken, waarbij we het beste van beide werelden behouden. Steeds meer ruimtes worden uitgerust voor digitaal vergaderen, waarbij nieuwe technieken worden toegepast.
De gemeente is continu in beweging:
- De afgelopen drie jaar is de organisatie met 100 fte uitgebreid. Dit komt door verschuiving van taken naar de gemeente (zoals sociale teams), nieuwe taken (corona, energie en opvang Oekraïense vluchtelingen) en toename van aanvragen.
- Het ziekteverzuim is in 2022 met 5,68% hoger dan onze organisatiedoelstelling van 4,6%. We willen inzicht krijgen in de achtergrond van deze stijging. Hiervoor laten we begin 2023 een verzuimanalyse uitvoeren.
- Veel medewerkers bereikten in 2022 de pensioenleeftijd en verlieten de organisatie. Het borgen van hun kennis is van groot belang, hiervoor werken we aan gemeentebreed beleid.
- Het aantrekken van nieuwe medewerkers is lastig vanwege de krappe arbeidsmarkt. We zijn blij dat we in 2022 een tweede recruiter hebben kunnen aantrekken die daarin ondersteuning biedt.
- Door de krappe arbeidsmarkt is het vaak niet mogelijk om vacatures te vervullen. Hierdoor én door vervanging door ziekte waren we in 2022 in veel gevallen genoodzaakt om capaciteit extern in te huren. Dit heeft geleid tot ruim twee miljoen hogere inhuurkosten dan in 2021 en de jaren daarvoor.
DOWR
Op de bedrijfsvoeringsonderdelen Facilitaire Zaken, Inkoop, DOWR-i, Financiële Administratie, Personeels- en Salarisadministratie en Belastingen werkt Deventer samen met de gemeenten Olst-Wijhe en Raalte.
In 2022 zijn de ICT-prestatieafspraken behaald en zijn een aantal grote ICT-projecten gerealiseerd. Daarnaast was er veel aandacht voor informatieveiligheid. In 2022 vond het aanbestedingstraject voor het nieuwe financiële systeem plaats. Team Belastingen heeft de afgelopen jaren alle woningen van de DOWR-gemeenten omgezet van m3 naar m2. In 2022 werden woningen en bedrijfspanden voor het eerst gewaardeerd op basis van m2.
Op het gebied van het bewaren en het transparant en openbaar maken van data en informatie zijn verschillende wetten in voorbereiding of inmiddels vastgesteld: de Wet Elektronische Publicaties (WEP), de Wet Modernisering Elektronisch Bestuurlijk Verkeer (WMEBV), de Archiefwet, het Tijdelijk Besluit Digitale Toegankelijkheid Overheid (TBDTO) en de Wet open overheid (Woo). Vanwege de inhoudelijke verwevenheid pakken we de implementatie van deze wetten in de organisatie in één project (de vijf Wetten) op.
Concernbrede aspecten
Leren en ontwikkelen
In 2022 is er veel ingezet op leren en ontwikkelen. Er is fors ingezet op teamontwikkeling en professionalisering van medewerkers. Een van de voorbeelden daarvan is het traject professionalisering van alle beleidsmedewerkers, maar ook het opfrissen van de vaardigheden projectmatig creëren, inzet op de Omgevingswet en de investering in Duidelijke taal en schrijfvaardigheden. Daarnaast blijft ook jaarlijks het verplichte deel van de opleidingen. Dit is gericht op de permanente her- en bijscholingen die nodig zijn voor de boa’s, verschillende medewerkers in de financiële teams en het BAD, de WOZ opleidingen bij DOWR Belastingen en de SKJ registraties bij het team Toegang. En ten slotte is er ook geïnvesteerd in de vakbekwaamheid van individuele medewerkers. Voornamelijk specifiek op de functie en ook gericht op doorontwikkeling.
Informatieveiligheid en privacy
Privacy en informatieveiligheid worden in samenhang opgepakt, zodat de sturing op de raakvlakken tussen deze domeinen ook gezamenlijk kan plaatsvinden. Door de dagelijkse cyberaanvallen moeten we continue op onze hoede zijn. Ook op het gebied van privacy neemt het werk toe, vanwege de toenemende mate waarin we gebruik maken van persoonsgegevens. Het is daarom goed dat de formatie van de privacy-functionarissen in 2022 is gegroeid.
Diversiteit en inclusie
Begin 2022 heeft de gemeente Deventer het Charter Diversiteit ondertekend. Met het ondertekenen van het Charter Diversiteit maakt gemeente Deventer duidelijk dat ze zich inspant voor de instroom, behoud en doorstroom van werknemers, ongeacht hun leeftijd, geslacht, seksuele oriëntatie, culturele, etnische of religieuze achtergrond of arbeidsbeperking. In lijn met het Charter hebben we een aantal initiatieven opgepakt en uitgevoerd. Zo werd in december 2022 een training ‘Selecteren zonder vooroordelen’ voor leidinggevenden, selectiepaneldeelnemers en P&O-adviseurs verzorgd door het College voor de Rechten van de Mens. In januari 2023 werd een training ‘Wervende vacatureteksten schrijven’ georganiseerd. Het doel van deze training is het zo neutraal en drempelvrij mogelijk bereiken en selecteren van kandidaten. Ook het in kaart brengen en monitoren van ons personeelsbestand maakt onderdeel uit van deze initiatieven. Op peildatum 1 februari 2023 zag ons personeelsbestand (totaal aantal medewerkers 939) er op twee belangrijke diversiteitskenmerken als volgt uit:
Onderwerp | Aantallen |
---|---|
Sekse |
|
Leeftijd |
|
Tot slot nemen we in het tweede kwartaal van 2023 in het medewerkersonderzoek vragen op t.a.v het thema diversiteit en inclusie. Dat geeft inzicht in de beleving van onze medewerkers op dit thema en hoe de organisatie ervoor staat. Het thema diversiteit en inclusie kent geen “quick fix”. Het is blijvend investeren op bewustwording in onze organisatie en daarnaast op drempelvrij communiceren.
Overhead en VpB
Overhead en VpB
(bedragen x €1.000) | |||
---|---|---|---|
Omschrijving | Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Rekening |
Overhead | 28.979 | 28.362 | 26.254 |
Volgens de BBV-regels is de definitie van overhead: alle kosten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van de medewerkers in het primaire proces. Door deze definitie te gebruiken kan een eenduidig inzicht worden gegeven in de kosten die direct zijn toe te rekenen aan bepaalde taakvelden. Vanaf 2017 wordt aangegeven welk bedrag dit in de gemeente betreft.
De vermelde bedragen komen overeen met het saldo van lasten en baten op het programma Bedrijfsvoering.
(bedragen x €1.000) | |||
---|---|---|---|
Omschrijving | Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Rekening |
Vennootschapsbelasting | 0 | 121 | 121 |
Vanaf 1 januari 2016 geldt de Wet modernisering vennootschapsbelastingplicht overheidsondernemingen. Voor alle activiteiten van de gemeente Deventer is onderzocht of er sprake is van het drijven van een onderneming. In 2022 is op basis van nader onderzoek naar het grondbedrijf vastgesteld dat er mogelijk een overheidsonderneming is ontstaan per januari 2021. De fiscale consequenties van het ‘door de ondernemingspoort gaan’ van het grondbedrijf worden op dit moment (maart/april 2023) onderzocht en gaat mogelijk leiden tot vennootschapsbelastingplicht over het positieve resultaat.
De Belastingdienst heeft al enige jaren het standpunt ingenomen dat gemeenten met de activiteit ‘reclame in de openbare ruimte’ een overheidsonderneming drijven. De gemeente Deventer voert eveneens reclame activiteiten uit en daarom is over de ‘winst’ in de jaren 2016 tot en met 2019 een Vpb-aanslag opgelegd. De gemeente Deventer is echter van mening dat met de reclame activiteiten geen overheidsonderneming wordt gedreven en dat er enkel sprake is van ‘normaal vermogensbeheer’. Tegen deze aanslagen is daarom bezwaar aangetekend. Op dit moment lopen er diverse fiscaal juridische procedures bij andere gemeenten. De gemeente Deventer wacht de uitkomst van deze procedures af.
In 2022 is door de rechtbank Den Haag uitspraak gedaan over de door een gemeente uitgevoerde activiteit ‘verhuur gronden brandstofverkooppunten’. De rechtbank oordeelde dat met deze activiteit een onderneming wordt gedreven. Dit betekent dat over de ‘winst’ vennootschapsbelasting moet worden afgedragen. De gemeente Deventer verhuurt eveneens grond voor brandstofverkooppunten. De gemeente Deventer is ook voor deze activiteit van mening dat er geen overheidsonderneming wordt gedreven en dat er enkel sprake is van ‘normaal vermogensbeheer’. Om mogelijk nadelige financiële consequenties te beperken verzoekt de gemeente Deventer de Belastingdienst om voor betreffende boekjaren een Vpb-aanslag op te leggen. Tegen deze aanslagen wordt vervolgens op gelijke wijze als bij reclame bezwaar aangetekend in afwachting van de uitkomst van de fiscaal-juridische procedures.
Ziekteverzuim
Ziekteverzuim
Het ziekteverzuim is met 5,68% hoger dan onze organisatiedoelstelling van 4,6%. We willen inzicht krijgen in de achtergrond van deze stijging ten opzichte van vorig jaar. Hiertoe laten we een verzuimanalyse in het eerste kwartaal van 2023 uitvoeren. Daarnaast nemen we de uitkomsten van ons Periodiek Medisch Onderzoek dat we begin 2023 hebben uitgerold en het Medewerkersonderzoek dat in april 2023 wordt afgenomen in deze analyse mee.
Jaar | Ziekteverzuim in % | Meldingsfrequentie |
---|---|---|
2019 | 5,42% | 1,00 |
2020 | 4,32% | 0,63 |
2021 | 4,85% | 0,72 |
2022 | 5,68% | 1,17 |
Inhuur
Inhuur
(bedragen x €1.000) | |||||
---|---|---|---|---|---|
Prognose | Realisatie | ||||
Soort inhuur | 2019 | 2020 | 2021 | Q3 2022 | 2022 |
Inhuur vaste formatie | 1.703 | 2.518 | 3.300 | 3.400 | 3.500 |
Inhuur extra capaciteit | 4.308 | ||||
Inhuur specifieke deskundigheid | 1.994 | ||||
Vervanging ziekte/zwangerschap | 700 | 848 | 900 | 900 | |
Piekbelasting | 543 | 350 | 500 | 500 | |
Bewuste keuze flexibiliteit | 869 | 800 | 800 | 800 | |
Speciale projecten | 3.976 | 4200 | 4.400 | 6.137 | |
Totaal | 8.005 | 8.606 | 9.498 | 10.000 | 11.837 |
De externe inhuur is gestegen van €9,5 miljoen in 2021 tot €11,8 miljoen in 2022. De oorzaken zitten voor een groot deel in de grote opgaven waar onze gemeente voor staat, de lage werkloosheid en de krapte op de arbeidsmarkt. Ondanks een meestijgende formatie is er niet voldoende formatie om alle projecten op te pakken. In een aantal gevallen hebben we inhuur kunnen omzetten naar dienstverbanden, maar door moeilijk vervulbare functies zijn we soms nog steeds gedwongen om in te (blijven) huren. Daarnaast zorgt ook de tijdelijkheid van budgetten voor hogere inhuur. Sinds 2019 zijn 72 voormalige inhuurkrachten in dienst getreden. In 2021 waren dit er 9 en in 2022 15.
Het inhuurpercentage ten opzichte van de loonsom in 2021 was 14,2% en voor 2022 is dit 15,6%. Volgens de Personeelsmonitor van het A&O Fonds Gemeenten lag dit percentage in 2021 bij gemeenten gemiddeld op 16,5%. De inhuur is vooral toegenomen voor tijdelijke uitvoeringsregelingen zoals de toeslag kinderopvang en de energietoeslag, opvang van Oekraïners en een groei in fysieke projecten en ICT.
De totale kosten van inhuur zijn circa €1.8 miljoen hoger dan de prognose bij de derde kwartaalrapportage. In het laatste kwartaal zijn relatief nog veel facturen over een eerdere periode betaald en zijn bij administratieve controles inhuurkosten gecorrigeerd.
Formatie(ontwikkeling) en bezetting
Formatie(ontwikkeling) en bezetting
De stijging van de formatie heeft is in 2022 stevig doorgezet en toegenomen met 81 fte. De personele bezetting is toegenomen met 74 fte. De groei wordt vooral verklaard door het nieuwe team Toegang sociaal domein, waarvoor vanaf 2022 voor 39 fte medewerkers in gemeentelijke dienst zijn gekomen, die voorheen bij instellingen werkten waaraan de gemeente het werk uitbesteedde. Team Toegang richt zich op de thema’s Wmo, jeugd/jongeren en beschermd wonen. Bij team Beleid is de formatie gestegen door inzet op projecten als Sociaal domein, Omgevingswet, veiligheid, Werk en Inkomen (kwaliteit en inburgering) en Meedoen (jurist). Bij ICT is de formatie uitgebreid met 2 projectmanagers, en extra inzet op Security en contractbeheer. Het team BAD is uitgebreid in verband met projecten als de toeslagenaffaire, Deltaview en werkzaamheden voor derden. Ook is er toename van formatie bij teams Projecten, Inrichting en Beheer, Leefomgeving en Toezicht.
Bij de begroting 2022 is de formatie voor nieuw beleid tijdelijk uitgebreid, in het bestuursakkoord zijn veel tijdelijke functies structureel gemaakt en zijn aanvullende middelen beschikbaar gesteld voor de ontwikkeling van de organisatie voor toegenomen taken.
Loonsom
In de begroting is rekening gehouden met een CAO- loonstijging van 1,5% vanaf 1-12-2021 en met 2,4% vanaf 1-4-2022 en een thuiswerkvergoeding van €2 per dag. In november 2022 zijn tussen werkgevers en werknemers afspraken gemaakt over een eenmalige bruto-uitkering in december 2022, afhankelijk van inkomen €375 of €750.
De gerealiseerde loonsom voor gemeentelijke teams in 2022 bedraagt €63.537.802. Dit is €1.970.004 lager dan begroot. Dit wordt vrijwel volledig verklaard door de gemiddelde vacatureruimte van 25,62 fte gedurende het jaar. Overige verschillen worden verklaard door kortingen (ouderschap, zwangerschap, ziekte), toelagen (overwerk en onregelmatigheidstoeslag, beëindigingsvergoeding), incidentele beloningen en aan- en verkoop van verlof. Daarnaast heeft het verloop van personeel over het algemeen een verlagend effect op de loonsom, doordat nieuwe medewerkers over het algemeen iets lager zijn ingeschaald dan vertrekkende medewerkers. De vrijval van loonsombudget door vacatures is in de meeste gevallen ingezet voor vervangende inhuur.
Formatie en bezetting
Jaar | Formatie op 31-12 | Bezetting op 31-12 | Vacatureruimte |
---|---|---|---|
2018 | 680,29 | 654,20 | 25,98 |
2019 | 711,47 | 689,74 | 21,73 |
2020 | 733,57 | 705,39 | 28,18 |
2021 | 747,74 | 732,52 | 15,20 |
2022 | 828,22 | 806,60 | 21,62 |
Rechtmatigheid
In de notitie 'Paragraaf bedrijfsvoering augustus 2021' van de commissie BBV is voorgeschreven dat gemeenten met ingang van 2021 in de paragraaf Bedrijfsvoering aanvullende informatie dienen op te nemen over de rechtmatigheidsverantwoording. Deze informatie is opgenomen in de aparte paragraaf Rechtmatigheid .
Soort wijziging
Status
Doelstelling - We zijn een flexibele en wendbare organisatie
We zijn een lerende organisatie, hebben inzicht in ons succes én falen. Medewerkers hebben eigen regie en verantwoordelijkheid op hun loopbaan en mobiliteit. We zijn een aantrekkelijke werkgever. We werken met vitale professionals in een eigentijdse, digitale en inclusieve werkomgeving. Daarmee zijn we open, verantwoordelijk, zorgzaam en met durf.
Relatie met strategisch doel
Samen werken en samen leven
Wij zoeken meer verbinding met de samenleving. Participatie en actief burgerschap zijn onze uitgangspunten. Wij betrekken de inwoners zo goed mogelijk bij het opstellen van beleid en het uitvoeren van plannen. In de communicatie gebruiken we moderne media en sluiten we aan op bestaande kanalen in de verschillende wijken en dorpen. Afgelopen jaren zijn de criminaliteitscijfers gedaald en de gevoelens van veiligheid toegenomen. Wij willen deze lijn vasthouden.
Prestaties
Historie
Historie
Doelstelling - We hebben een solide bedrijfsvoering
We zijn financieel robuust en hebben een toegankelijke en betrouwbare informatievoorziening. We werken met vitale professionals in een eigentijdse werkomgeving. Daarmee zijn we slagvaardig, betrouwbaar en transparant.
Relatie met strategisch doel
Samen werken en samen leven
Wij zoeken meer verbinding met de samenleving. Participatie en actief burgerschap zijn onze uitgangspunten. Wij betrekken de inwoners zo goed mogelijk bij het opstellen van beleid en het uitvoeren van plannen. In de communicatie gebruiken we moderne media en sluiten we aan op bestaande kanalen in de verschillende wijken en dorpen. Afgelopen jaren zijn de criminaliteitscijfers gedaald en de gevoelens van veiligheid toegenomen. Wij willen deze lijn vasthouden.
Prestaties
Historie
Historie
Historie
Historie
Historie
Doelstelling - We werken met hoofd, hart en handen voor Deventer
We zijn een lerende organisatie; hebben inzicht in ons succes én falen. Medewerkers hebben eigen regie en verantwoordelijkheid op hun loopbaan en mobiliteit. Onze organisatie kenmerkt zich door diversiteit.
Relatie met strategisch doel
Samen werken en samen leven
Wij zoeken meer verbinding met de samenleving. Participatie en actief burgerschap zijn onze uitgangspunten. Wij betrekken de inwoners zo goed mogelijk bij het opstellen van beleid en het uitvoeren van plannen. In de communicatie gebruiken we moderne media en sluiten we aan op bestaande kanalen in de verschillende wijken en dorpen. Afgelopen jaren zijn de criminaliteitscijfers gedaald en de gevoelens van veiligheid toegenomen. Wij willen deze lijn vasthouden.
Prestaties
Historie
Historie
Historie
Doelstelling - We werken datagedreven en met een eigentijdse informatievoorziening
We werken digitaal. We ontwikkelen ons naar een datagedreven organisatie. Met onze informatiehuishouding kunnen we efficiënt en integraal werken. Onze proces- en ICT-inrichting kan snel aangepast worden op nieuwe taken. Daarvoor maken we gebruik van technische mogelijkheden en innovaties.
Relatie met strategisch doel
Samen werken en samen leven
Wij zoeken meer verbinding met de samenleving. Participatie en actief burgerschap zijn onze uitgangspunten. Wij betrekken de inwoners zo goed mogelijk bij het opstellen van beleid en het uitvoeren van plannen. In de communicatie gebruiken we moderne media en sluiten we aan op bestaande kanalen in de verschillende wijken en dorpen. Afgelopen jaren zijn de criminaliteitscijfers gedaald en de gevoelens van veiligheid toegenomen. Wij willen deze lijn vasthouden.
Prestaties
Toelichting
Historie
Toelichting
Historie
Historie
Historie
Beleidsindicatoren
Nummer | Taakveld | Naam | Toelichting | Bron | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Bestuur en ondersteuning | Formatie | Fte per 1.000 inwonere | eigen gegevens | |||||
Jaar | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | |||||
Waarde | 8,06 | 7,37 | 7,26 | 7,18 | |||||
Nummer | Taakveld | Naam | Toelichting | Bron | |||||
2 | Bestuur en ondersteuning | Bezetting | Fte per 1.000 inwoners | eigen gegevens | |||||
Jaar | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | |||||
Waarde | 7,85 | 7,22 | 7 | 6,90 | |||||
Nummer | Taakveld | Naam | Toelichting | Bron | |||||
3 | Bestuur en ondersteuning | Apparaatskosten | Kosten per inwoner | eigen begroting | |||||
Jaar | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | |||||
Waarde | 782,47 | 700,72 | 666,83 | 642,32 | |||||
Nummer | Taakveld | Naam | Toelichting | Bron | |||||
4 | Bestuur en ondersteuning | Externe inhuur | Kosten inhuur externen als % van totale loonsom + kosten inhuur externen | eigen begroting | |||||
Jaar | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | |||||
Waarde | 15,63 | 14,19 | 13,62 | 13,66 | |||||
Nummer | Taakveld | Naam | Toelichting | Bron | |||||
5 | Bestuur en ondersteuning | Overhead kosten | % van totale lasten | eigen begroting | |||||
Jaar | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | |||||
Waarde | 7,32 | 7,98 | 7,19 | 7,61 |
Exploitatie
(bedragen x €1.000)
Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Rekening | Verschil | |
Lasten | 36.900 | 36.828 | 34.582 | -2.247 |
Baten | 7.921 | 8.466 | 8.328 | -138 |
Voor resultaatbestemming | -28.979 | -28.363 | -26.254 | 2.109 |
Stortingen in reserves | 737 | 1.992 | 2.092 | 100 |
Puttingen uit reserves | 801 | 1.667 | 1.219 | -447 |
Na resultaatbestemming | -28.915 | -28.688 | -27.127 | 1.561 |
Budgetoverhevelingen
(bedragen x €1.000) | |||
Onderwerp | Lasten | Baten | Saldo |
---|---|---|---|
Teamontwikkeling F&C | 51 | 51 | 0 |
Projectbegeleiderspool | 52 | 0 | -52 |
Eenmalige ICT projecten | 671 | 523 | -148 |
Project Contactplatform (onderzoek) | 34 | 34 | 0 |
Informatieveiligheid | 122 | 122 | 0 |
I-uitvoeringsplan onvoorzien | 84 | 84 | 0 |
Overhead bedrijfsvoering | 47 | 0 | -47 |
E-depot | 0 | -257 | -257 |
Totaal | 1.061 | 557 | -504 |
Saldo na resultaatbestemming en budgetoverheveling
(bedragen x €1.000) | |
Saldo | |
Saldo na resultaatbestemming | 1.561 |
Saldo budgetoverheveling | -504 |
Saldo na budgetoverheveling | 1.057 |
Toelichting saldo na budgetoverheveling (voordeel €1.057.000)
Personele kosten (voordeel €355.000)
Besparing op personele kosten in bedrijfsvoeringsteams €355.000 doordat vacatures niet direct en volledig konden worden vervuld door de huidige krapte op de arbeidsmarkt. Het voordeel wordt ook verklaard doordat een deel van de personele kosten kon worden toegerekend aan projecten buiten het programma.
ICT (voordeel €274.000)
Er is een incidenteel voordeel op ICT kosten van €274.000. Het positieve resultaat wordt gerealiseerd door lagere kosten voor softwareapplicaties, doordat de licentiekosten van Sociaal domein structureel €100.000 lager zijn. Daarnaast is een aantal licenties opgezegd wat resulteert in lagere kosten. Ook de kosten voor het netwerk zijn lager dan begroot. Dit wordt gerealiseerd bij externe diensten bij onder andere Vodafone en Zisoo. De post Telefonie levert dit jaar een voordeel op doordat de begrote externe advieskosten niet zijn uitgenut. Bij de personeelskosten zien we dat kosten voor eigen personeel de begroting onderschrijden. Hiertegen over staan wel hogere inhuurkosten als gevolg van moeilijk invulbare functies, hiervoor moet extern personeel worden ingehuurd.
Communicatie (voordeel €150.000)
Lagere kosten voor communicatiemiddelen mediamix en publicaties op beeldschermen in het stadhuis (narrowcasting) €150.000. Kosten voor publicaties in Deventer Nu zijn lager. Vanaf 2023 wordt het budget benut voor meer communicatie via digitale media. Ook voor de interne communicatie via narrowcasting worden vanaf 2023 andere communicatiemiddelen ingezet.
Personeel en Organisatie (voordeel €197.000)
Lagere kosten opleidingsbudget €75.000 en bedrijfsgeneeskundige zorg €33.000. Besparing op belasting op de werkkostenregeling €89.000. Kosten zijn lager doordat er in het begin van 2022 door corona-effecten nog beperkingen waren op personele bijeenkomsten en fysieke ontmoetingen. Ook vanwege de personele groei van de gemeente verwachten we in komend jaar geen voordeel op deze post.
Juridische zaken en inkoop (voordeel €82.000)
Eenmalig lagere kosten op inkoopadvisering €40.000, verzekeringen €17.000 en kosten voor privacy en gegevensbescherming €25.000.
Investeringen
(bedragen x €1.000) | ||||
Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Rekening | Verschil | |
Uitgaven t.l.v. investeringen | 2.170 | 2.958 | 2.219 | -738 |
Inkomsten t.g.v. investeringen | 0 | 0 | -4 | -4 |
Saldo | -2.170 | -2.958 | -2.223 | 735 |
Toelichting
Naam | Openen |
---|---|
Dashboard Landelijke voorzieningen | |
Pdf Landelijke voorzieningen (1.446 kb) |
Gerelateerde informatie
Documentnaam | Bestandsgrootte | Openen |
---|---|---|
Arbeidsvoorwaardenregeling | ||
Beleidskader Informatieveiligheid DOWR 2017-2020 | 1,2 Mb | |
Beleidskader privacy en gegevensbescherming | 0,6 Mb | |
Geïntegreerd Uitvoeringsplan Informatieveiligheid 2017-2020 | 1,2 Mb | |
I-Visie DOWR 2018-2022 | 1,0 Mb |