Verbindend kader Sociaal domein
We hebben een 'Verbindend kader Sociaal domein 2019-2022' vastgesteld waarin de ambities van het college, doelstellingen, overzicht en planning in het sociale domein in kaart zijn gebracht voor de komende jaren. Deze agenda houden we gezamenlijk met de raad actueel. Zo zorgen we in het sociale domein voor samenhang en verbinding.
Transformatieopgave
Het sociale domein staat er in Deventer goed voor. Toch blijft het zaak om vol in te blijven zetten op transformatie. Investeren in preventie blijft de sleutel om te voorkomen dat mensen zwaardere zorg of ondersteuning nodig hebben. We blijven inspelen op de veranderende samenleving, mogelijkheden op innovatie en om passende ondersteuning en begeleiding van mensen naar werk ook op langere termijn goed, toegankelijk en betaalbaar te houden. Dit doen we door binnen de programma’s afzonderlijk onze doelen en resultaten te benoemen en realiseren, maar ook door een nauwe samenwerking tussen de programma’s. Zo werken we nadrukkelijk samen aan het initiatief ‘voorzieningen in de buurt’, aanpak dak- en thuisloosheid jongeren, wijkgericht werken en nog diverse andere initiatieven.
Meer informatie
2022 in vogelvlucht
Iedereen doet mee, iedereen telt mee. Inwoners zijn in staat om regie te pakken op hun eigen leven, zoals zij dat willen leven. Dat geeft kracht en zelfvertrouwen om mee te doen, iets voor anderen te betekenen en voor zichzelf en naasten te zorgen. Lukt dat niet? Dan ondersteunt de gemeente met passende (op maat) hulp. Aan deze ambitie is binnen het programma Meedoen in 2022 als volgt vormgegeven:
Preventie
In 2022 is de Contourenschets Preventieplan Sociaal Domein ter informatie aan de raad gezonden en heeft een inspirerende raadssessie plaatsgevonden. Deze contourenschets dient als opmaat voor het Preventieplan Sociaal Domein dat in 2023 door de raad zal worden vastgesteld. Het Preventieplan biedt daarmee een goede basis om middelen uit het preventiefonds te besteden aan initiatieven die bijdragen aan onze preventiedoelstellingen.
Sport
In 2022 is het beleidskader 'Samen sporten maakt sterk' vastgesteld met daarbij speciale aandacht voor een stevige infrastructuur. De uitwerking van de accommodatievraagstukken worden in 2023 verder opgepakt. Ook geven we, met sportverenigingen en het Sportbedrijf uitvoering aan het lokaal sportakkoord, waarbij wordt ingezet op het versterken van de sportverenigingen en samenwerkingen tussen partijen. Het sportloket functioneert als het loket voor sportverenigingen en inwoners voor alle informatie op het gebied van sport in Deventer.
Gezondheid, mantelzorg, vrijwilligerswerk
In 2022 is het 'Lokaal gezondheidsbeleid 2019-2022' geëvalueerd. Alles overziend zijn er mooie samenwerkingsverbanden ontstaan, wordt er hard gewerkt aan gezondheidsbevordering en is er veel bereikt. De diverse partners in het netwerk Samen gezond in Deventer en in de grote schil eromheen, doen telkens nieuwe kennis en ervaringen op die vertaald worden naar een aanvulling op wat we doen of gaan doen om de gezondheid van de inwoners van Deventer te bevorderen. Het proces is gestart om het gezondheidsbeleid te actualiseren. Aspecten als aanpak eenzaamheid, Deventer dementievriendelijk, gezonde leefstijl, jongeren op gezonder gewicht zijn onderdelen die hierin een plek krijgen. De doorlooptijd van het proces is verlengd in verband met de nieuwe regelingen die vanuit het Rijk worden voorbereid (GALA, IZA). De thema’s uit deze regelingen worden uitgewerkt in ons gezondheidsbeleid 2023-2026.
Het beleidskader ‘Inzet in balans 2022-2026; mantelzorgondersteuning en vrijwilligerswerk’ is vastgesteld door de raad in juni 2022. De samenwerking tussen het Steunpunt Mantelzorg en Vrijwilligers Thuiszorg en Deventer Doet is geïntensiveerd. Samen is extra aandacht besteed aan het werven van (zorg)vrijwilligers en het waarderen van mantelzorgers en vrijwilligers.
Diversiteit/inclusie
Deventer is sinds 2008 een regenbooggemeente en zet zich daar actief voor in. In 2022 is de beleidsevaluatie 'Deventer Regenboog' geëvalueerd.
Daaruit kwam naar voren dat activiteiten door en voor de doelgroep en educatie/voorlichting al redelijk worden ontplooid. Wel zijn er een aantal aandachtspunten meegegeven voor het nieuw te ontwikkelen beleid. Denk hierbij zichtbaarheid, bewustwording en de interne organisatie.
In het afgelopen jaar is ook een start gemaakt voor het nieuwe beleidskader met een werksessie over de ontwikkelingen in den lande over de lhbtiq+-community. Dit wordt in 2023 voortgezet.
Het jaar 2022 was ook het tweede jaar van het uitvoeringsplan 'Deventer Zonder drempels', voortvloeiend uit de inclusie agenda. Er is een ruim scala aan activiteiten georganiseerd voor en door de doelgroep maar ook met MKB Deventer. Ontwikkeling zit er nog op het gebied van onderwijs. Hier zal nadrukkelijk de samenwerking gezocht worden met onder andere Deventer Regenboog.
Na het coronajaar 2021 zijn de meldingen bij het meldpunt discriminatie in 2022 weer toegenomen. Nederland ging weer van het slot en men weer kon weer ontmoeten en recreëren, helaas had dit ook een toename aan meldingen tot gevolg. Het Meldpunt Discriminatie Deventer (MDD) heeft in 2022 extra financiële middelen ontvangen om een professionaliseringsslag te maken als organisatie. Deze extra middelen zijn structureel vanuit het Rijk beschikbaar gesteld met als doel professionalisering, meer bereik, zichtbaarheid en daadkracht te realiseren.
Buurtvoorzieningen
In 2022 is het beleidskader ‘Goede voorzieningen in de buurt’ vastgesteld door de gemeenteraad. Een van de speerpunten die hierin is opgenomen is ‘de basis op orde’ voor de buurtvoorzieningen. Op het gebied van financiën, bestuur en vrijwilligers. In 2022 zijn er meerdere trajecten gestart om de basis op orde te krijgen bij een aantal buurtvoorzieningen waarbij dat nog niet het geval was. Het ene traject is daarin meer intensief dan het andere traject.
Een ander speerpunt vanuit het beleidskader is het werken vanuit een sociale agenda. Het idee hiervan is om de behoefte van de wijken in kaart te brengen en deze te vertalen naar activiteiten. Met als ideaalbeeld dat deze activiteiten zoveel mogelijk samenkomen bij een buurtvoorziening.
Er heeft eind van het jaar een grote ‘Kick-off’ plaats gevonden waarbij alle buurtvoorzieningen waren uitgenodigd. Het doel was om uitleg te geven over de sociale agenda, hoe het proces eruit ziet en om alvast een eerste stap hierin te zetten met elkaar.
In 2023 wordt hier vervolg gegeven. Per wijk worden bijeenkomsten georganiseerd waarbij wordt ingezoomd op specifieke thematiek in de betreffende wijk. Van daaruit wordt de sociale agenda per wijk meer vorm gegeven. Met één pilot wijk zijn hier al stappen in ondernomen.
WijDeventer/wijkmanagers/Voor Elkaar Teams
In 2022 zijn er na enkele speciale corona-jaren weer vele tientallen initiatieven ondersteund door de wijkmanagers en de Voor Elkaar-Teams.
De wijkmanagers zijn in 2022 een ontwikkeltraject gestart waarbij is gekeken naar rollen van de wijkmanager in de wijk, de doorontwikkeling van de WijDeventer methodiek. Ook is er - samenwerking met Kennis en Verkenning - een verbeterslag gemaakt in de wijkanalyses. De nieuwe wijkanalyses zijn inmiddels gepresenteerd, de overige ontwikkeltrajecten lopen door in 2023.
In 2022 hebben de Voor Elkaar Teams wederom uitvoering gegeven aan de opdracht om preventie binnen de Wmo mogelijk te maken. Daarbij is het de bedoeling om individueel maatwerk te voorkomen. Vanuit de Voor Elkaar Teams wordt gezocht naar collectieve oplossingen voor individuele vraagstukken. De medewerkers uit de Voor Elkaar Teams werken nauw samen met de collega’s van team Toegang Wmo. We gaan de komende tijd gebruiken om dit samenspel nog beter vorm te geven. Zo gaan we nog meer inzetten om de transformatie van zorg/ondersteuning naar de wijken/dorpen te laten plaatsvinden. Dit doen we nadrukkelijk samen met inwoners en zorgaanbieders. Daarnaast willen we inwoners meer en beter bekend maken met de Voor Elkaar Teams en hun werkwijze.
Wmo
In 2022 is de Open House inkoopprocedure Wmo 2023 voor de gunning van Wmo-aanbieders met succes doorlopen. Dit heeft geleid tot raamovereenkomsten met 89 zorgaanbieders per 1 januari 2023. De raamovereenkomst is ingegaan op 1 januari 2023 en heeft een looptijd tot en met 31 december 2026, met een optie tot verlenging van driemaal 2 jaar. Door de aanbesteding op deze wijze vorm te geven, biedt de gemeente haar inwoners ruime keuzevrijheid. Daarnaast biedt het de mogelijkheid om samen met partners collectief en dichtbij aanbod te realiseren. Dit draagt bij aan een zorg- en ondersteuningslandschap dat goede zorg haalbaar houdt, ook met het afnemen van de arbeidskracht,
Beschermd wonen/Maatschappelijke opvang - Regionaal
In de regio Midden-IJssel (Deventer, Lochem, Olst-Wijhe, Raalte en Zutphen), werken wij, onder aanvoering van centrumgemeente Deventer, regionaal samen op het terrein van beschermd wonen, maatschappelijke opvang, verslavingszorg en de openbare geestelijke gezondheidszorg (oggz). In 2022 hebben onder meer verdere voorbereidingen plaatsgevonden op de door het Rijk voorgenomen decentralisatie van de rijksmiddelen beschermd wonen. Die voorbereidingen gaan in 2023 verder, het Rijk heeft inmiddels de voorgenomen invoeringsdatum uitgesteld tot 1-1-2024. In lijn met die beweging is in 2022 een start gemaakt met de actualisatie van de regiovisie. Verwachting is dat deze in het najaar van 2023 ter besluitvorming kan worden aangeboden. Verder is in regionaal verband in 2022 onder meer een start gemaakt met de uitvoering naar aanleiding van de regionale verkenning voorkomen dakloosheid jongvolwassenen, is de pilot Dagactivering/24-uursopvang voortgezet, is er een verkenning gestart naar Housing First en is uitvoering gegeven aan het terugdringen van de wachtlijsten beschermd wonen. Hiermee is onder meer bijgedragen aan het zorgdragen voor de continuïteit en kwaliteit van beschermd wonen en maatschappelijke opvang.
Beschermd wonen/Maatschappelijke opvang - Lokaal
Deventer zal het komende jaar participeren in de verdere actualisatie van de regiovisie. Na vaststelling van de regiovisie zal er een lokaal actieplan worden opgesteld dat in de loop van 2024 door het college zal worden vastgesteld. Ondertussen wordt er lokaal alles aan gedaan om kwetsbare groepen (preventief) te ondersteunen. Denk hierbij aan de jaarlijkse subsidies voor partijen als Meester Geertshuis, Vriendendiensten Deventer, House of Hope, Mindfit (BZT), IrisZorg en Pactum.
Met als doel doorstroom in de asielketen te bevorderen, is vanaf medio 2022 gewerkt aan het realiseren van een tussenvoorziening voor statushouders op het AZC terrein. Hierbij is nauw samengewerkt met het COA, de woningcorporaties en Herstructureringsmaatschappij Overijssel (HMO). De voorziening zal naar verwachting in mei 2023 zijn gerealiseerd.
Schuldhulpverlening
In maart is het BAD door de rechtbank ontslagen als beschermingsbewindvoerder. De dossiers van de ruim 400 betrokken huishoudens zijn overgedragen naar vervangend bewindvoerders. Naar de omstandigheden die hebben geleid tot het ontslag, is onafhankelijk onderzoek uitgevoerd. Eind november 2022 is het onderzoeksrapport opgeleverd.
Ondanks dat de bestaanszekerheid van veel huishoudens onder druk staat door de stijgende prijzen van levensmiddelen en energie, slagen we erin het om voor veel huishoudens een oplossing te bieden voor hun financiële problemen. In 85% van de huishoudens die zich bij ons meldt lukt het om de schulden op te lossen of beheersbaar te maken.
Daarnaast is veel ingezet gepleegd op het vroegtijdig bereiken van huishoudens die in financiële problemen dreigen te raken. Met huishoudens waarover signalen binnenkwamen dat er achterstanden in de betaling van vaste lasten ontstonden is actief contact gezocht, zodat een passend aanbod voor ondersteuning kon worden gedaan. Naar aanleiding van de aangenomen motie bij de begrotingsbehandeling is het derde Geldfit-spreekuur geopend, zodat mensen met financiële vragen tijdig en op nog meer plaatsen in de stad terechtkunnen voor hulp.
Ook met de inzet van Deltaview streven we ernaar om zo vroeg mogelijk in contact te komen met inwoners met geldzorgen of (beginnende) schuldenproblematiek. Het afgelopen jaar zijn de twee pilots afgerond en geëvalueerd. In de pilots zijn er in totaal 320 inwoners met betalingsachterstanden proactief benaderd, en is hen hulp aangeboden. Het ingezette hulpaanbod, bij de inwoners die daar voor open stonden, is van grote meerwaarde geweest en heeft grotere financiële problemen kunnen voorkomen.
Inburgering
Het aantal statushouders en gezinsmigranten over wie de gemeente regie voert is hoger dan verwacht. Stand 31 december 2022: 83 statushouders (waarvan 31 onder de oude wet inburgering vallen, de zgn. ‘ondertussengroep’) en 42 gezinsmigranten.
Door de piek in de huisvesting in het derde en vierde kwartaal van 2022 is er een achterstand ontstaan in start van de brede intake (het moment dat regie start) bij vooral nieuwe statushouders. Door de verwachte blijvend hoge instroom in 2023, neemt de druk op de uitvoering (regie) verder toe. Om die toename het hoofd te bieden wordt de formatie inburgeringsconsulenten verder uitgebreid en worden de werkprocessen geëvalueerd.
Het aandeel statushouders dat gestart is met een B1-route is hoger dan geraamd (circa 70%). Datzelfde geldt ook voor het aandeel dat de onderwijsroute volgt (circa 24%). Circa 6% van de deelnemers is gestart met de zelfredzaamheidsroute (Z-route). Het komende jaar neemt het aantal statushouders dat start met inburgering fors toe, waardoor de verhoudingen tussen de leerroutes nog kunnen wijzigen. Het beeld blijft evenwel dat vooral het aandeel dat de B1-route gaat doen, hoger zal zijn dan geraamd. Er is een pilot inburgering gestart in samenwerking met Konnected en Matz social voor de uitstroom naar werk van de groep oude wetters.
Soort wijziging
Status
Doelstelling - Inburgering
Inburgering Inburgeringsplichtigen leren zo snel mogelijk de Nederlandse taal op het voor hen hoogst haalbare niveau en gaan volwaardig aan de Nederlandse samenleving deelnemen, bij voorkeur door middel van betaald werk.
Relatie met strategisch doel
Oog voor elkaar
Wij zorgen voor mensen die ondersteuning nodig hebben. Daartoe gaan we, in samenwerking met zorgaanbieders en andere partners, verder met de transformatie van de zorgtaken. Ons uitgangspunt is het principe van ‘ziek en zorg’ naar ‘gezond en gedrag’. We zetten daarom bijvoorbeeld in op preventie en nieuwe, meer laagdrempelige, collectieve vormen van zorg. Ook sport vinden wij belangrijk, zowel voor de sociale binding als voor de gezondheid.
Samen werken en samen leven
Wij zoeken meer verbinding met de samenleving. Participatie en actief burgerschap zijn onze uitgangspunten. Wij betrekken de inwoners zo goed mogelijk bij het opstellen van beleid en het uitvoeren van plannen. In de communicatie gebruiken we moderne media en sluiten we aan op bestaande kanalen in de verschillende wijken en dorpen. Afgelopen jaren zijn de criminaliteitscijfers gedaald en de gevoelens van veiligheid toegenomen. Wij willen deze lijn vasthouden.
Prestaties
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2022
Cijfers volgen later dit jaarToelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2022
Cijfers volgen later dit jaarHistorie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2022
Cijfers volgen later dit jaarToelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2022
De gemeente Deventer heeft niet voldaan aan de wettelijke taakstelling voor de tweede helft van 2021. Er zijn onvoldoende beschikbare woningen voor alle aandachtsgroepen waaronder statushouders binnen de gemeente. Daarnaast is een aandachtspunt de grote achterstand uit de vorige periode. Gemeente komt in samenspraak met de provincie tot een plan van aanpak.Toelichting 2e kwartaal rapportage 2022
De taakstelling voor de eerste helft van 2022 is behaald. Met de corporaties zijn inmiddels afspraken gemaakt met als doel ook de taakstelling voor de 2e helft van 2022 te behalen. Streven is de achterstand die nog vanuit 2021 openstaat, in te lopen door het realiseren van een tussenvoorziening.Toelichting 3e kwartaal rapportage 2022
De taakstelling voor 2022 is inmiddels behaald, tevens zijn hiermee de achterstanden van 2021 ingehaald.Doelstelling - Een Positieve gezondheid
Positieve gezondheid is de kapstok voor alle preventie activiteiten die in Deventer worden neergezet.
Relatie met strategisch doel
Oog voor elkaar
Wij zorgen voor mensen die ondersteuning nodig hebben. Daartoe gaan we, in samenwerking met zorgaanbieders en andere partners, verder met de transformatie van de zorgtaken. Ons uitgangspunt is het principe van ‘ziek en zorg’ naar ‘gezond en gedrag’. We zetten daarom bijvoorbeeld in op preventie en nieuwe, meer laagdrempelige, collectieve vormen van zorg. Ook sport vinden wij belangrijk, zowel voor de sociale binding als voor de gezondheid.
Prestaties
Toelichting
Historie
Historie
Historie
Historie
Historie
Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2022
De gemeente Deventer heeft niet voldaan aan de wettelijke taakstelling voor de tweede helft van 2021. Er zijn onvoldoende beschikbare woningen voor alle aandachtsgroepen waaronder statushouders binnen de gemeente. Daarnaast is een aandachtspunt de grote achterstand uit de vorige periode. Gemeente komt in samenspraak met de provincie tot een plan van aanpak. Deze prestaties wordt conform het amendement bij de begroting 2022 vervangen door een afzonderlijke doelstelling met prestaties tav Wet Inburgering.Toelichting 2e kwartaal rapportage 2022
De taakstelling voor de eerste helft van 2022 is behaald. Met de corporaties zijn inmiddels afspraken gemaakt met als doel ook de taakstelling voor de 2e helft van 2022 te behalen. Streven is de achterstand die nog vanuit 2021 openstaat, in te lopen door het realiseren van een tussenvoorziening.Toelichting 3e kwartaal rapportage 2022
De taakstelling voor 2022 is inmiddels gehaald, tevens zijn hiermee de achterstanden van 2021 ingehaald.Historie
Historie
Doelstelling - Schuldhulpverlening
Iedere inwoner met een laag (besteedbaar) inkomen of schulden weet welke ondersteuning de gemeente kan bieden en ontvangt deze.
Relatie met strategisch doel
Oog voor elkaar
Wij zorgen voor mensen die ondersteuning nodig hebben. Daartoe gaan we, in samenwerking met zorgaanbieders en andere partners, verder met de transformatie van de zorgtaken. Ons uitgangspunt is het principe van ‘ziek en zorg’ naar ‘gezond en gedrag’. We zetten daarom bijvoorbeeld in op preventie en nieuwe, meer laagdrempelige, collectieve vormen van zorg. Ook sport vinden wij belangrijk, zowel voor de sociale binding als voor de gezondheid.
Prestaties
Historie
Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2022
Op basis van de huidige cijfers wordt deze prestatie gerealiseerd. Op dit moment zijn de gevolgen van de crisis nog onduidelijk tav de haalbaarheid van deze prestatie.Toelichting 2e kwartaal rapportage 2022
Op basis van de huidige cijfers wordt deze prestatie gerealiseerd. Op dit moment zijn de gevolgen van de koopkrachtontwikkelingen nog onduidelijk tav de haalbaarheid van deze prestatie.Toelichting 3e kwartaal rapportage 2022
Op basis van de huidige cijfers wordt deze prestatie gerealiseerd. Op dit moment zijn de gevolgen van de koopkrachtontwikkelingen nog onduidelijk tav de haalbaarheid van deze prestatie.Toelichting
Historie
Toelichting 2e kwartaal rapportage 2022
Op basis van de huidige cijfers wordt deze prestatie gerealiseerd. Op dit moment zijn de gevolgen van de koopkrachtontwikkelingen nog onduidelijk tav de haalbaarheid van deze prestatie.Toelichting 3e kwartaal rapportage 2022
Op basis van de huidige cijfers wordt deze prestatie gerealiseerd. Op dit moment zijn de gevolgen van de koopkrachtontwikkelingen nog onduidelijk tav de haalbaarheid van deze prestatie.Historie
Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2022
Bewindvoerder BAD is 16 maart jongstleden ontslagen. De financiele consequenties volgen in de tweede kwartaalrapportage. Inhoudelijke duiding en consequenties volgen via separate raadsmededelingen.Toelichting 2e kwartaal rapportage 2022
BAD Bewindvoering is ontslagen.Toelichting 3e kwartaal rapportage 2022
BAD Bewindvoering is ontslagen.Doelstelling - Bieden van passende ondersteuning en begeleiding
We streven naar maatwerk, werken volgens 1 plan 1 huishouden 1 regievoerder, creëren collectieve voorzieningen en sturen datagericht.
Relatie met strategisch doel
Oog voor elkaar
Wij zorgen voor mensen die ondersteuning nodig hebben. Daartoe gaan we, in samenwerking met zorgaanbieders en andere partners, verder met de transformatie van de zorgtaken. Ons uitgangspunt is het principe van ‘ziek en zorg’ naar ‘gezond en gedrag’. We zetten daarom bijvoorbeeld in op preventie en nieuwe, meer laagdrempelige, collectieve vormen van zorg. Ook sport vinden wij belangrijk, zowel voor de sociale binding als voor de gezondheid.
Prestaties
Historie
Historie
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2022
In 7 van de 9 wijkteams wordt aan dit vereiste voldaan. 2 teams zijn onderbemenst waardoor een reactie enkele dagen langer op zich kan laten wachten. Het invullen van de vacatures heeft prioriteit.Doelstelling - Passende ondersteuning
Maatwerk: Voor iedere bewoner die onvoldoende in staat is zijn/haar eigen ondersteuning te regelen is er een passende ondersteuning.
Relatie met strategisch doel
Oog voor elkaar
Wij zorgen voor mensen die ondersteuning nodig hebben. Daartoe gaan we, in samenwerking met zorgaanbieders en andere partners, verder met de transformatie van de zorgtaken. Ons uitgangspunt is het principe van ‘ziek en zorg’ naar ‘gezond en gedrag’. We zetten daarom bijvoorbeeld in op preventie en nieuwe, meer laagdrempelige, collectieve vormen van zorg. Ook sport vinden wij belangrijk, zowel voor de sociale binding als voor de gezondheid.
Prestaties
Historie
Historie
Historie
Doelstelling - Sluitend vangnet regionale zorgvoorzieningen
Maatwerk II: We organiseren een sluitend vangnet van (regionale) zorgvoorzieningen voor kwetsbare inwoners en zetten voor deze doelgroep maximaal in op het mogelijk maken van zelfstandig wonen en participeren in de samenleving.
Relatie met strategisch doel
Oog voor elkaar
Wij zorgen voor mensen die ondersteuning nodig hebben. Daartoe gaan we, in samenwerking met zorgaanbieders en andere partners, verder met de transformatie van de zorgtaken. Ons uitgangspunt is het principe van ‘ziek en zorg’ naar ‘gezond en gedrag’. We zetten daarom bijvoorbeeld in op preventie en nieuwe, meer laagdrempelige, collectieve vormen van zorg. Ook sport vinden wij belangrijk, zowel voor de sociale binding als voor de gezondheid.
Prestaties
Historie
Historie
Beleidsindicatoren
Nummer | Taakveld | Naam | Toelichting | Bron | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
20 | Sport, cultuur en recreatie | Niet sporters | % | RIVM | |||||
Jaar | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | |||||
Waarde | 48,90 | 48,90 | 45,50 | 45,50 | |||||
Nummer | Taakveld | Naam | Toelichting | Bron | |||||
32 | Sociaal domein | Cliënten met een maatwerkarrangement WMO | Aantal per 10.000 inwoners | GMSD | |||||
Jaar | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | |||||
Waarde | 760 | 670 | 740 | 760 |
Exploitatie
(bedragen x €1.000)
Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Rekening | Verschil | |
Lasten | 87.007 | 101.449 | 87.804 | -13.645 |
Baten | 4.402 | 7.895 | 8.208 | 313 |
Voor resultaatbestemming | -82.605 | -93.554 | -79.595 | 13.959 |
Stortingen in reserves | 549 | 1.311 | 6.151 | 4.840 |
Puttingen uit reserves | 1.953 | 13.597 | 9.792 | -3.805 |
Na resultaatbestemming | -81.202 | -81.268 | -75.954 | 5.314 |
Budgetoverhevelingen
(bedragen x €1.000) | |||
Onderwerp | Lasten | Baten | Saldo |
---|---|---|---|
Regeling sportakkoord /sportformateur | 43 | 43 | 0 |
Planvorming de Scheg | 49 | 0 | -49 |
Voorbereidingskosten sporthal Marke Zuid | 10 | 0 | -10 |
Renovatie natuurgrasveld.div.sportparken | 24 | 24 | 0 |
Jongerenwerk jeugd Corona | 75 | 75 | 0 |
Mentale ondersteuning jeugd corona | 48 | 48 | 0 |
Van Wieg naar Werk projecten | 254 | 254 | 0 |
Preventiefonds | 129 | 0 | -129 |
Inclusie agenda Deventer zonder drempels | 41 | 41 | 0 |
Innovatiebudget sociaal domein | 193 | 16 | -177 |
Buurtmakers | 159 | 0 | -159 |
Aanpak Deltabuurt | 201 | 0 | -201 |
Buurtvoorzieningen kwaliteitsimpuls | 94 | 0 | -94 |
Sociale Cohesie Binnenstad | 17 | 17 | 0 |
Buurt Initiatieffonds | 148 | 148 | 0 |
LHBT Emancipatiebeleid | 17 | 0 | -17 |
Bed, Bad en Brood | 12 | 0 | -12 |
Bed, Bad en Brood | 43 | 0 | -43 |
Werkbudget verhoogde asielstroom | 511 | 300 | -212 |
IU uitvoeringsmiddelen inburgering | 108 | 108 | 0 |
SPUK inburgeringsvoorzieningen | 583 | 583 | 0 |
SPUK Onderwijsroute | 66 | 66 | 0 |
Stichting Vangnet | 179 | 179 | 0 |
Koploperstraject clientondersteuning | 369 | 369 | 0 |
Implementatiebudget ICT Sociaal Domein | 62 | 62 | 0 |
Steun- en herstelpakket schuldenbeleid | 196 | 0 | -196 |
Startimpuls regionaal plan ZONMw BW + MO | 45 | 45 | 0 |
Tijdelijke huisvesting daklozenopvang | 94 | 94 | 0 |
Polstraat 8-10 Asbest en funderingsherstel | 1.401 | 1.373 | -28 |
Hygienische Probleem Huishoudens | 45 | 45 | 0 |
Gezond in de stad (DU), kansrijke start | 47 | 0 | -47 |
Lokale preventie akkoorden | 42 | 42 | 0 |
Buurtaanpak Deventer Natuurlijk Gezond | 6 | 6 | 0 |
Versterken sociale basis | 59 | 0 | -59 |
Meerkosten Oekraïne sociaal domein | 55 | 0 | -55 |
Totaal | 5.428 | 3.938 | -1.490 |
Saldo na resultaatbestemming en budgetoverheveling
(bedragen x €1.000) | |
Saldo | |
Saldo na resultaatbestemming | 5.314 |
Saldo budgetoverheveling | -1.490 |
Saldo na budgetoverheveling | 3.824 |
Toelichting saldo na budgetoverheveling (voordeel €3.824.000)
Preventie Jeugd (voordeel €155.000)
Op preventie Jeugd is een voordeel ontstaan door terugontvangen subsidies innovatie Jeugdzorg over 2021 €65.000 en een onderbesteding op kinder- en jongerenwerk, subsidieregeling jongeren en speelotheken, in totaal €90.000.
Preventie Wmo (voordeel €350.000)
Op preventie Wmo is een voordeel van €150.000 ontstaan door een gewijzigde aanbesteding voor I-Sociaal. De geraamde bijdrage 2022 was daardoor niet nodig. Vanaf 2023 zullen middelen worden ingezet voor kosten inhuur, IT-beheer en verdere implementatie en doorontwikkeling.
Ook is in 2022 €80.000 minder uitgegeven op het innovatiebudget Wmo.
Toegang Wmo (voordeel €155.000)
Om de ontvlechting van de toegang te faciliteren is een budget gereserveerd, waarvan €50.000 in 2022 minder is besteed. Dit proces is nog niet afgerond. Huisvesting, ICT en facilitaire zaken zullen naar verwachting medio 2023 ingeregeld zijn. Ook is in 2022 €80.000 minder doorbelast vanuit ICT.
Wmo hulpmiddelen (voordeel €390.000)
Het voordeel betreft met name de woningaanpassingen. Het afgelopen jaar bleek een verhuizing naar een passende woonruimte vaak een betere oplossing dan een aanpassing van de bestaande woning, omdat met name kosten voor materiaal en arbeid hoog zijn. Verwachting voor 2023 is dat de vraag naar een passende woning gaat toenemen en verhuismogelijkheden dan niet meer voldoende aanwezig zijn. De verantwoordelijkheid voor een geschikte oplossing vervalt niet. Om die reden wordt onderzocht of alternatieven helpend zijn, denk aan kant-en-klare woonunits/aanbouwen.
Wmo vraagafhankelijk vervoer (voordeel €650.000)
Ook in 2022 blijft het vervoersvolume fors beneden het niveau van voor Corona. In 2022 verwachten we een voordeel van €550.000. Daarnaast was de afrekening 2021 €145.000 voordeliger dan voorzien in de jaarrekening 2021. Aan de andere kant zijn de reizigersbijdragen ook €45.000 lager door het afgenomen volume. In de gemeentelijke begroting 2023 is vanaf 2023 rekening gehouden met een lager vervoersvolume. Bovendien kent het vervoer in 2023 een hoge indexering, waardoor er structureel geen groot voordeel wordt verwacht. Verwachting is daarbij dat de voorzieningen in de wijk gerealiseerd worden en algemene voorzieningen als automaatje dit product vervangen. Een verdere afname is daarbij passend en te verwachten.
Wmo dienstverlening (voorlopig voordeel €2.300.000)
We zien - net als vorig jaar- een significant voordeel op Wmo dienstverlening waarbij de volgende ontwikkelingen een belangrijke rol spelen:
- Ook gedwongen door krapte in de arbeidsmarkt zijn we - samen met aanbieders van hulp bij het huishouden - diverse initiatieven gestart met als doel arbeidskrachten effectiever en efficiënter te benutten. Denk daarbij aan slimme manier van samenwerken, inzet van robotica, enzovoort. Deze ontwikkeling zetten we door.
- Daarnaast wordt, door de inzet op regievoering, begeleiding doelmatiger en wordt meer gestuurd op voorliggende oplossingen.
- Bij de inzet van dagbesteding is inmiddels duidelijker wanneer Wlz als voorliggende voorziening kan worden ingezet. Daarnaast werken we effectiever toe naar werk waarbij we sneller komen tot de keuze voor dagbesteding en stabilisatie óf toeleiding naar een hogere participatiegraad. De toegang normaliseert meer. Kan er voor een vraag een oplossing worden gevonden in het normale leven? Deze beweging is precies wat er met de transformatie werd beoogd.
Wmo eigen bijdragen (voordeel €150.000)
Net als vorig jaar zien we een voordeel op de eigen bijdragen van het CAK. Het voordeel ontstaat doordat we sinds de invoering van het abonnementstarief meer inwoners ondersteunen met hulp via de Wmo, maar het aantal ingezette uren is minder sterk gestegen.
Decembercirculaire 2022 (nadeel €369.000)
In de decembercirculaire 2022 zijn bijdragen ontvangen voor Bed Bad Brood (€43.000), faciliteitenbesluit opvangcentra (€164.000), Kansrijke start (€47.000), versterken sociale basis (€59.000) en meerkosten Oekraïne sociaal domein (€55.000). Deze bijdragen hebben grotendeels betrekking op activiteiten die in 2023 zullen worden uitgevoerd. De baten zijn verantwoord op het programma Algemene middelen, terwijl de budgetoverheveling of reservestorting via het inhoudelijk programma loopt.
Beschermd Wonen en Maatschappelijke Opvang BW-MO regionaal (nadeel €335.000)
In 2022 is een voorlopig positief financieel resultaat ontstaan van circa €4,1 miljoen ten aanzien van de regionale voorzieningen beschermd wonen en maatschappelijke opvang. Volgens regionale afspraken wordt dit resultaat toegevoegd aan het regionale weerstandsvermogen beschermd wonen en maatschappelijke opvang en zal over eventuele vrijval regionaal worden besloten nadat het definitieve financiële resultaat bekend is.
Belangrijkste verklaring hiervan zijn fors lagere uitgaven op beschermd wonen ten aanzien van zowel in natura als pgb in 2022 ten opzichte van de begroting 2022. De belangrijkste achtergrond van dit verschil is dat er in 2021 sprake was van een overgangsjaar Wlz (in verband met openstelling Wlz voor mensen met psychische problematiek). Bij de opstelling van de begroting 2022 waren destijds de effecten hiervan nog onvoldoende in beeld. Daarnaast bleken sowieso de declaraties Beschermd wonen in 2022 iets minder hoog te zijn dan verwacht. Het nadeel van €335.000 betreft de middelen uit de decembercirculaire waarvan de kosten binnen het programma Meedoen is verantwoord en de baten op het programma Algemene middelen.
Schuldhulpverlening
De uitgaven aan apparaatslasten zijn hoger dan begroot, als gevolg van de extra capaciteit die afgelopen jaar is ingezet op de verschillende projecten en pilots die zijn uitgevoerd (aanpak gevolgen toeslagenaffaire, vroegsignalering, energiearmoede) die niet waren begroot. Tegen die uitgaven staan overigens wel extra baten. Daarnaast zijn nog uren ingezet op de correcte afwikkeling van het ontslag als bewindvoerder, terwijl daarvoor geen vergoeding meer werd ontvangen.
SHV minder opbrengsten bij kredietverstrekkingen
De opbrengsten aan kredietvergoeding zijn lager dan begroot als gevolg van een voortzetting van de verlaging van de wettelijke maximale rente van 14% naar 10%, dit werkt ook door op het percentage dat de Kredietbank in rekening brengt. Daarnaast is de start van het verstrekken van duurzaamheidsleningen vertraagd.
SHV minderopbrengsten bij Schuldbemiddeling
In 2021 is ervoor gekozen om schulden veel vaker op te lossen met saneringskredieten. Dat betekent dat het aantal schuldbemiddelingen ieder jaar afneemt en daarmee ook de opbrengsten op dat product.
SHV minder opbrengsten WSNP
Landelijk zien we de trend dat de afgelopen jaren de instroom in de wettelijke schuldsaneringsregeling sterk terugloopt. Dat is het gevolg van een combinatie van strenge toelatingscriteria bij de rechtbanken en een steeds succesvoller minnelijk traject. De uitstroom uit de regeling is veel sterker dan de nieuwe instroom en dat heeft gevolgen voor de opbrengsten.
De terugloop van de inkomsten en de overschrijding op de apparaatslasten zoals hierboven genoemd, worden opgevangen met de toegenomen inkomsten uit andere vormen van dienstverlening en nieuwe tijdelijke opdrachten.
Project Belastingdienst toeslagenaffaire (Voordeel €359.000)
Op het project belastingdienst toeslagenaffaire is een voordeel van €359.000 ontstaan. Het resultaat is toegevoegd aan de algemene middelen.
Voorzieningen
(bedragen x €1.000) | ||||
Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Rekening | Verschil | |
Uitgaven t.l.v. voorzieningen | 0 | 0 | 27 | 27 |
Inkomsten t.g.v. voorzieningen | 0 | 0 | 34 | 34 |
Saldo | 0 | 0 | 7 | 7 |
Toelichting
Investeringen
(bedragen x €1.000) | ||||
Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Rekening | Verschil | |
Uitgaven t.l.v. investeringen | 5.178 | 6.295 | 1.258 | -5.037 |
Inkomsten t.g.v. investeringen | 705 | 808 | 31 | -777 |
Saldo | -4.473 | -5.487 | -1.227 | 4.260 |
Toelichting
Sporthallen Marke Zuid en Bathmen
Zoals toegelicht in de kwartaalrapportages over 2022 zit het project Marke Zuid nog in de definitiefase. Het niet bestede krediet 2022 wordt overgeheveld naar 2023. De verkenningsfase van sporthal Bathmen is afgesloten en het krediet daarvoor is in 2022 besteed.
Klimaatinstallatie Fermerie
Zoals toegelicht in de kwartaalrapportages is de inpassing van de klimaatinstallatie van de Fermerie vertraagd. Het niet bestede krediet 2022 wordt overgeheveld naar 2023.
GR
GR Gemeentelijke Gezondheidsdienst (GGD) IJsselland
GR
Vestigingsplaats: | Zwolle | ||
Website: | |||
Programma: | Meedoen | ||
Aard: | GR | ||
Deelnemingspercentage: | 9% | ||
Doel en openbaar belang: | Beschermen en bevorderen van de gezondheid van onze inwoners. Daarbij richt de GGD zich op het verminderen van ongelijkheid in de kans op goede gezondheid onder inwoners.GGD IJsselland is daarnaast onderdeel van een samenhangend aanbod van publieke gezondheid in Nederland. Samenwerking in de regio IJsselland door uitvoering van de Wet publieke gezondheid en richt zich op jeugdgezondheidszorg, infectieziektebestrijding, monitoring van gezondheid en advies over gezondheidszorg aan gemeenten, zorg voor publieke gezondheid bij crisis en rampen. Volgens de wet moeten GGD-en dezelfde gebiedsindeling bevatten als de gemeenten die samen de Veiligheidsregio vormen. | ||
Financieel risico: | Elke gemeente geeft een bijdrage per inwoner voor de basisproducten die voor alle gemeenten gezamenlijk worden uitgevoerd (inwonerbijdrage). GGD IJsselland voert een actief financieel risicobeleid. Risico's voor de GGD zijn o.a. faillissement van toeleveranciers, claims, extra inzet medewerkers bij uitbraak infectieziekte en boventallig personeel bij beëindiging of afnemende activiteiten. Indien de weerstandscapaciteit niet voldoet, kunnen gemeenten – naar rato van het inwonertal - worden aangesproken op een eventueel exploitatietekort. Het weerstandsvermogen is met een ratio van 1,09 volgens de begroting 2023 goed. Op basis van de meerjarenraming van GGD IJsselland en het beschikbare weerstandsvermogen is het risico voor de gemeente Deventer klein. | ||
Toelichting: | In totaal nemen 11 gemeenten deel aan de Gemeenschappelijke Regeling (GR) GGD IJsselland. Elke gemeente heeft 1 stem. De zeggenschap in de GGD is daarmee afgerond 9%. Het financieel belang van Deventer in de GGD is echter 18,3%. | ||
Beleidsvoornemens: | GGD ontwikkelingenbrief: “Zolang we in Nederland de focus niet verleggen naar gezondheid en gedrag zullen de gezondheidsverschillen en ziektelasten verder toenemen. Meer nog dan gezondheidsbescherming en preventie moeten we gezondheid bevorderen door lokaal, regionaal en landelijk te werken aan een gezonde basis. De coronacrisis heeft deze boodschap versterkt. Er is nu een niet te missen kans om de publieke gezondheid te versterken en samen te werken aan weerbare en gezonde inwoners. Alle 25 GGD-en in Nederland en ook GGD IJsselland moeten vol op deze beweging kunnen inzetten en ook op lange termijn voorbereid zijn op nieuwe crisissen. Dit is ook landelijk hoog op de agenda gezet richting het nieuwe kabinet. Daar is een robuuste organisatie voor nodig en moeten nu een aantal structurele investeringen worden gedaan in de basis van de organisatie van GGD IJsselland”. | ||
Contractwaarde 2022: | €3.655.000 (bijdrage 2022 volgens begroting 2022) | ||
Bijdrage GR 2022: | €96.000 (maatwerk GGD) | ||
Subsidie 2022: | |||
Dividend 2022: |
Financiele gegevens | 2021 | 2022 | 2023 |
Eigen vermogen: | €2.546.000 | €1.500.000 | €2.500.000 |
Vreemd vermogen: | €18.252.000 | €7.669.000 | €7.374.000 |
Resultaat: | -€368.000 | €0 | €0 |
Bron: | Jaarrekening | Begroting | Begroting |
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2022: | |||
Garantie 31-12-2022: | |||
Lening 31-12-2022: |
GR Vervoerscentrale Stedendriehoek
GR
Vestigingsplaats: | Lochem | ||
Website: | |||
Programma: | Meedoen | ||
Aard: | GR | ||
Deelnemingspercentage: | 11% | ||
Doel en openbaar belang: | Samenwerking in de regio Stedendriehoek om ervoor te kunnen zorgen dat inwoners in staat zijn om zich, naast het openbaar vervoer, zelfstandig en tegen een redelijk tarief te verplaatsen met een vorm van aanvullend openbaar vervoer of via het doelgroepenvervoer. | ||
Financieel risico: | organisatielasten en vervoerslasten worden volledig doorberekend aan gemeenten en Provincie. PlusOV heeft om deze reden geen eigen buffer nodig naast de bestaande reserve voor optimalisatie van de organisatie (ontstaan bij de uittreding van de 3 gemeenten uit het route-gebonden vervoer). PlusOV onderkent in haar paragraaf weerstandsvermogen de volgende risico’s voor het vraagafhankelijk vervoer:<ul><li>Nieuw systeem voor planning in het vraagafhankelijk vervoer: Vervanging van het huidige systeem is nodig omdat het niet voldoet aan de vereiste efficiency. De overgang naar een nieuw planpakket vergt veel van de organisatie en brengt uitvoeringsrisico’s met zich mee</li><li>Prijs en volume risico: geopolitieke ontwikkelingen maken de prijseffecten moeilijk in te schatten. De onzekerheid van het prijsrisico is groter dan in voorgaande jaren. De personeelskosten staan onder druk door schaarste op de arbeidsmarkt. De kosten voor brandstof blijven waarschijnlijk hoog en volatiel. Voor het vervoersvolume in het vraagafhankelijk vervoer verwacht PlusOV een jaarlijkse groei van 5%.</li></ul> | ||
Toelichting: | |||
Beleidsvoornemens: | Kadernota 2024: De grootste uitdaging blijft het beheersen van de kosten voor organisatie en vervoer. Het uitvoeren van alle ritaanvragen met behoud van een hoge klanttevredenheid is, mede gezien het tekort aan chauffeurs, wellicht een nog grotere uitdaging. De medewerkers van PlusOV gaan er onvoorwaardelijk voor om het evenwicht tussen de beschikbare vervoerscapaciteit en de vervoersvraag te bewaren. De missie van PlusOV blijft onze opdracht: ‘Mensen prettig, betaalbaar en efficiënt vervoeren wanneer er geen vervoersalternatief is’. | ||
Contractwaarde 2022: | €880.900 | ||
Bijdrage GR 2022: | €345.292 | ||
Subsidie 2022: | |||
Dividend 2022: |
Financiele gegevens | 2021 | 2022 | 2023 |
Eigen vermogen: | €620.919 | €520.343 | €336.389 |
Vreemd vermogen: | €7.227.443 | €4.431.140 | €4.124.488 |
Resultaat: | €160.030 | €55.195 | €0 |
Bron: | Jaarrekening | Jaarrekening | Begroting |
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2022: | |||
Garantie 31-12-2022: | |||
Lening 31-12-2022: |
NV
NV Sportbedrijf Deventer
NV
Vestigingsplaats: | Deventer | ||
Website: | |||
Programma: | Meedoen | ||
Aard: | NV | ||
Deelnemingspercentage: | 100% | ||
Doel en openbaar belang: | Stichten, beheren, exploiteren en in stand houden van binnensportaccommodaties (De Scheg, Borgelerbad, sporthallen/gymzalen). | ||
Financieel risico: | Op basis van een risicoscan is het benodigd weerstandsvermogen voor de NV vastgesteld. Als subsidieverstrekker zorgt de gemeente voor een stuk borging van de continuïteit van deze vennootschap. Een substantieel ander deel zal van de gebruikers (opbrengsten) moeten blijven komen. Dat was, is en blijft een risico voor dergelijke voorzieningen en het is voor de vennootschap een uitdaging om te blijven zorgen voor een aantrekkelijk aanbod tegen marktconforme/concurrerende prijzen in het belang van het op niveau houden van het gebruik. Actueel nieuw risico is de ontwikkeling van de energiekosten. Die zijn, mede door de oorlog in Oekraïne, zo hard gestegen dat het sportbedrijf voor 2022 een aanvullende subsidie van de gemeente heeft ontvangen van €622.000. Hoe de energiekosten zich verder meerjarig gaan ontwikkelen is nog onduidelijk. Risico is dat het sportbedrijf ook meerjarig een aanvullende beroep op gemeentelijke middelen gaat doen.Hoe de energiekosten zich verder meerjarig gaan ontwikkelen is nog onduidelijk. Risico is dat het sportbedrijf ook meerjarig een aanvullende beroep op gemeentelijke middelen gaat doen. | ||
Toelichting: | De jaarrekening 2021 laat een weerstandsvermogen van afgerond €1,2 miljoen zien. Het beoogd benodigd weerstandsvermogen (vastgesteld in mei 2022 is €1,1 miljoen is daarmee gerealiseerd. Constatering is dat het weerstandsvermogen maar deels liquide beschikbaar is. Voor 2022 is €340.000. Meerjarig groeit het liquiditeitssaldo naar €1,1 miljoen in 2025. | ||
Beleidsvoornemens: | Eind 2019 is de strategische visie High Five 2020 van de NV Sportbedrijf Deventer vastgesteld en gebaseerd op de gemeentelijke beleidskader sport “Samen sporten maakt sterk 2021-2030”, Het Nationaal Sportakkoord, de Toekomstverkenning sport (vanuit het Sociaal Cultureel Planbureau en het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu). Een visie voor de toekomst van De Scheg wordt in 2022 uitgewerkt en vervolgens met het college en de raad besproken in het 1e kwartaal 2023. Die vast te stellen visie wordt de basis voor (vervangings-)investeringen in De Scheg. | ||
Contractwaarde 2022: | |||
Bijdrage GR 2022: | |||
Subsidie 2022: | €4.800.966 (inclusief onder andere combinatiefunctie regeling, verenigingsondersteuning, sportstimulering en beheer Sporthal De Uutvlog) | ||
Dividend 2022: |
Financiele gegevens | 2021 | 2022 | 2023 |
Eigen vermogen: | €1.210.866 | €1.321.016 | €1.494.395 |
Vreemd vermogen: | €19.176.690 | Niet begroot | Niet begroot |
Resultaat: | €180.035 | €110.150 | €173.379 |
Bron: | Jaarrekening | Begroting | Prognose |
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2022: | €90.756 (€0) | ||
Garantie 31-12-2022: | €1.072.615 | ||
Lening 31-12-2022: | €12.633.330 |
Naam | Openen |
---|---|
Dashboard Gezondheid | |
Dashboard Sport en cultuur | |
Dashboard Meedoen | |
Pdf Gezondheid (1.503 kb) | |
Pdf Sport en cultuur (1.521 kb) |
Gerelateerde informatie
Documentnaam | Bestandsgrootte | Openen |
---|---|---|
Sport en Accommodatiebeleid 2020-2030 | 0,6 Mb | |
Regionaal actieplan Maatschappelijke opvang 2017-2022 | 0,5 Mb | |
Regiovisie Maatschappelijke opvang 2017-2022 | 0,5 Mb | |
Verbindend kader Sociaal domein 2019-2022 | 1,0 Mb | |
Beleidsplan Vrijwilligers en mantelzorgers 2017-2020 | 0,5 Mb |