Verbindend kader Sociaal domein
We hebben een 'Verbindend kader Sociaal domein 2019-2022' vastgesteld waarin de ambities van het college, doelstellingen, overzicht en planning in het sociale domein in kaart zijn gebracht voor de komende jaren. Deze agenda houden we gezamenlijk met de raad actueel. Zo zorgen we in het sociale domein voor samenhang en verbinding.
Transformatieopgave
Binnen het sociale domein blijven we onze energie inzetten op de transformatie. Het is namelijk steeds nodig om te kunnen blijven inspelen op de veranderende samenleving, mogelijkheden op innovatie en om passende ondersteuning en begeleiding van mensen naar werk ook op langere termijn goed, toegankelijk en betaalbaar te houden. Dit doen we door maatwerk na te streven, te werken volgens 1 plan 1 huishouden 1 regisseur, het creëren van collectieve voorzieningen en datagericht te sturen. De volgende acties uit de procesaanpak zijn hieraan gekoppeld: focus in de wijken; buurthuis 2.0; regievoering; preventieplan en monitoring op de toekomst.
Meer informatie
2022 in vogelvlucht
De lijn van opgroeien in Deventer is die van wieg naar werk. Centraal in deze visie staat 'het normale leven versterken' met de 10 beschermende factoren van het Nederlands Jeugd Instituut. Maar ook is er aandacht voor het bieden van ondersteuning via onze toegang aan jeugdigen die het (even) niet op eigen kracht of met hun omgeving kunnen redden. We bieden daarbij jeugdhulp als vangnet voor gezinnen met kinderen die (tijdelijk) niet mee kunnen doen. Op basis van de visie 'Van wieg naar Werk' wordt er ieder jaar een uitvoeringsplan gemaakt. In het uitvoeringsplan 2022 zijn ook de projecten opgenomen die worden gefinancierd uit de extra middelen die door het Rijk eind 2019 beschikbaar zijn gesteld. In 2021 (begroting 2022) is besloten de projecten tot en met 2024 te verlengen. In 2022 heeft een tussenevaluatie van de projecten plaatsgevonden waarbij de voorlopige conclusie was dat de projecten doelmatig zijn.
Preventie
Primair ligt de verantwoordelijkheid voor opvoeden en opgroeien bij de inwoners of jeugdigen/ouders/verzorgers zelf. Wanneer men er niet uitkomt op basis van eigen kracht dragen we zorg voor ondersteuning. Het professionele veld is ingericht om vroegtijdig problemen te signaleren. Daarmee kan er sneller en effectiever ondersteuning worden geboden 'in het normale leven': thuis, in de buurt, op school. We willen hierbij ondersteuning en zorg zoveel mogelijk integraal, samenhangend, dicht bij huis en dicht bij de leefwereld van jeugdigen organiseren, aansluitend op hun eigen kracht. Zo kort als mogelijk, zo lang als noodzakelijk. Voor 2022 hebben we een aantal prioriteiten geformuleerd waar we mee aan de gang zijn gegaan. Zo hebben we intensief samengewerkt met onze keten partners, onderwijs, GGD, welzijnsorganisaties. Daarin hebben we gewerkt aan het verder ontwikkelen van de basisvoorzieningen en algemene voorzieningen, bijvoorbeeld het kinderwerk en jongerenwerk, extra activiteiten voor jongeren na de coronaperiode, extra activiteiten vanuit het nationaal onderwijs programma, kansrijke start, project Politiekids en een locatie voor jongeren in Bathmen. Ook is er een start gemaakt met het opstellen van een plan vanuit de subsidieregeling School en omgeving (ook wel Rijke Schooldag genoemd). Naast basis- en algemene voorzieningen zijn er de maatwerkvoorzieningen zoals de huiskamers bij de Driehoek, de BSOplus, de Brick aanpak enzovoort. Kenmerk van deze voorzieningen is, dat er sprake is van selectieve preventie en dat ze zonder indicatie toegankelijk zijn.
Onderwijs en jeugdhulp
De samenwerking tussen onderwijs, zorgaanbieders en team toegang jeugd is verstevigd en gecontinueerd met onder andere het opstellen van een afwegingskader wat is onderwijs en wat is jeugdhulp, een gezamenlijke training hierover en de inzet van de jeugdhulpverlener op school. De jeugdhulpverlener staat in nauw contact met team Toegang jeugd. Ook is de voorziening 'Brick' in het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs uitgebreid. Het klassenhuis is voortgezet en is een voorziening in het primair onderwijs voor leerlingen waar ze in een huiskamer setting ondersteund worden op diverse gebieden, onder andere bij hun schoolse taken. Er zijn activiteiten uitgevoerd vanuit het nationaal programma Onderwijs om jongeren te ondersteunen die een achterstand door corona hebben opgebouwd. In de Gelijke Kansen Agenda die begin 2020 is afgesloten zijn doelen en werkafspraken tussen het ministerie van OCW en de gemeente Deventer opgenomen. In 2022 zijn de afspraken uit 2020 gecontinueerd tot en met 2024 en hebben we verder doorgebouwd aan de 2 interventies uit 2020: een taalklas en de verdere doorontwikkeling van het schakelpuntoverleg.
Toegang
In 2022 zijn de toegangsmedewerkers in dienst van de gemeente gekomen. In 2022 is net als voorgaande jaren door team Toegang jeugd de samenwerking met de huis- en jeugdartsen verder vormgegeven. De jeugdconsulent die bij de huisartsen in de praktijk werken staan in nauw contact met team Toegang jeugd. Ook de samenwerking van team Toegang jeugd met de Gecertificeerde Instellingen (GI’s), zorgaanbieders en de 3 toegangen (team Toegang Wmo, team Toegang jeugd en jongerenloket) heeft zich verder versterkt en verdiept, ook doordat de medewerkers in dienst van de gemeente zijn gekomen. In 2022 is onder aanvoering van team Toegang jeugd een loket opgericht waar ouders terecht kunnen voor informatie, advies en ondersteuning. Dit digitale loket is bedoeld voor ouders die erover denken om uit elkaar te gaan of voor ouders die dit besluit al hebben genomen.
Jeugdhulp
In 2022 hebben we, in samenspraak met het Regionale Serviceteam Jeugd IJsselland (RSJ) die de inkoop van de jeugdhulp verzorgd, met zorgpartijen in de gemeente afspraken gemaakt voor zorg en ondersteuning om de beweging van individuele naar algemene voorzieningen te stimuleren. Dit met als uitgangspunt de integrale benadering en de doorgaande zorglijn voor 18-/18+. Uitgangspunt van de toegang is het bieden van (zorg)voorzieningen die voortkomen uit de ondersteuningsvraag van de jongere (en/of ouders) en is gericht op het versterken van het normale leven. In 2022 is hard gewerkt aan een nieuw regionaal inkoopmodel en dit is per 1 januari 2023 ingevoerd. Op 1 januari 2022 is de regelgeving rond het woonplaatsbeginsel veranderd. De gemeente waar de jeugdige vandaan komt, blijft verantwoordelijk voor de jeugdige en voor de kosten van de jeugdhulp voor de jeugdige.
Huisvesting Onderwijs
De leegstand van schoolgebouwen en de groei van leerlingen op een aantal locaties bracht in 2022 met zich mee dat er een herschikking van locaties en gebouwen heeft plaatsgevonden. Voor de herschikking van schoolgebouwen om de leegstand te verminderen, ligt het voortouw bij de schoolbesturen. De gemeente brengt partijen bijeen om te komen tot een optimale onderwijshuisvesting op gemeentelijk niveau. In 2021 is voor het kindcentrum Rivierenwijk toestemming verleend tot uitbreiding en in 2022 zijn extra middelen ter beschikking gesteld om tot daadwerkelijke realisatie over te gaan. Ook is in 2022 verder gewerkt aan het mogelijk maken van de nieuwe huisvesting Marke Zuid en de basisschool in Lettele. Tot slot is het proces gestart om tot een nieuw integraal huisvestingsplan (IHP) te komen. En is er gewerkt aan drie van de vier prioriteiten uit het huidige IHP: vervangende nieuwbouw van de school voor speciaal voortgezet onderwijs (voor ZMOK leerlingen) aan de Splithofstraat, uitbreiding van kindcentrum Borgele, vervangende nieuwbouw voor het scholencomplex aan de Zwaluwenburg. Het proces om te starten met de vervangende nieuwbouw van het scholencomplex aan de Colmschaterenk in Colmschate-Zuid (vierde prioriteit uit het IHP) zal in 2023 plaatsvinden.
Soort wijziging
Status
Doelstelling - 1. Normale Leven Versterken
We versterken het normale leven.Meer dan 90% van de jongeren redt zich met een algemene voorziening of in het sociaal netwerk en doet geen beroep op een maatwerkvoorziening.
Relatie met strategisch doel
Oog voor elkaar
Wij zorgen voor mensen die ondersteuning nodig hebben. Daartoe gaan we, in samenwerking met zorgaanbieders en andere partners, verder met de transformatie van de zorgtaken. Ons uitgangspunt is het principe van ‘ziek en zorg’ naar ‘gezond en gedrag’. We zetten daarom bijvoorbeeld in op preventie en nieuwe, meer laagdrempelige, collectieve vormen van zorg. Ook sport vinden wij belangrijk, zowel voor de sociale binding als voor de gezondheid.
Prestaties
Historie
Historie
Toelichting
Historie
Toelichting 2e kwartaal rapportage 2022
Afgelopen schooljaar zijn er 18 jongeren aangemeld en besproken in het schakelpunt. Aventus heeft door projecten uit de NPO middelen meer inzet gepleegd (denk aan studiecoaches, jobcoaches). Ook is er door de partijen uit het schakelpunt zelf meer overleg gevoerd met externe partijen (lerend effect van het schakelpunt). Daarnaast speelt ook de situatie op de arbeidsmarkt een rol: jongeren kunnen makkelijk een baan(tje) vinden.Toelichting 3e kwartaal rapportage 2022
Afgelopen schooljaar zijn er 18 jongeren aangemeld en besproken in het schakelpunt. Aventus heeft door projecten uit de NPO middelen meer inzet gepleegd (denk aan studiecoaches, jobcoaches). Ook is er door de partijen uit het schakelpunt zelf meer overleg gevoerd met externe partijen (lerend effect van het schakelpunt). Daarnaast speelt ook de situatie op de arbeidsmarkt een rol: jongeren kunnen makkelijk een baan(tje) vinden.Historie
Historie
Historie
Doelstelling - 2. Toegang
Toegang biedt ondersteuning aan alle jongeren die het (even) niet op eigen kracht of met hun omgeving kunnen redden.De gezinscoaches werken in alle gevallen volgens het uitgangspunt 1 gezin, 1 plan en 1 regisseur.
Relatie met strategisch doel
Oog voor elkaar
Wij zorgen voor mensen die ondersteuning nodig hebben. Daartoe gaan we, in samenwerking met zorgaanbieders en andere partners, verder met de transformatie van de zorgtaken. Ons uitgangspunt is het principe van ‘ziek en zorg’ naar ‘gezond en gedrag’. We zetten daarom bijvoorbeeld in op preventie en nieuwe, meer laagdrempelige, collectieve vormen van zorg. Ook sport vinden wij belangrijk, zowel voor de sociale binding als voor de gezondheid.
Prestaties
Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2022
Door Corona heeft team toegang jeugd vorig jaar minder aanmeldingen gekregen: 152 i.p.v. 225. Dat is ook dit jaar de verwachting.Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2022
Door corona hebben de jeugdconsulenten vorig jaar minder jongeren gezien: 358 i.p.v. 400. Dat is ook dit jaar de verwachting.Doelstelling - 3. Jeugdhulp
Bevorderen dat ondersteuning op maat wordt geboden, voor een zo kort mogelijke tijdsduur, en zo lang als nodig en tegelijkertijd creëren van een vangnet voor jongeren die ondersteuning nodig hebben of geen netwerk hebben
Relatie met strategisch doel
Oog voor elkaar
Wij zorgen voor mensen die ondersteuning nodig hebben. Daartoe gaan we, in samenwerking met zorgaanbieders en andere partners, verder met de transformatie van de zorgtaken. Ons uitgangspunt is het principe van ‘ziek en zorg’ naar ‘gezond en gedrag’. We zetten daarom bijvoorbeeld in op preventie en nieuwe, meer laagdrempelige, collectieve vormen van zorg. Ook sport vinden wij belangrijk, zowel voor de sociale binding als voor de gezondheid.
Prestaties
Historie
Toelichting
Historie
Beleidsindicatoren
Nummer | Taakveld | Naam | Toelichting | Bron | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
17 | Onderwijs | Absoluut verzuim | Aantal per 1.000 leerlingen | DUO/Ingrado | |||||
Jaar | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | |||||
Waarde | 2 | 1,90 | 1,10 | 1 | |||||
Nummer | Taakveld | Naam | Toelichting | Bron | |||||
18 | Onderwijs | Relatief verzuim | Aantal per 1.000 leerlingen | DUO/Ingrado | |||||
Jaar | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | |||||
Waarde | 23 | 25 | 25 | 21 | |||||
Nummer | Taakveld | Naam | Toelichting | Bron | |||||
19 | Onderwijs | Vroegtijdig schoolverlaters zonder startkwalificatie (vsv-ers) | Vroegtijdig schoolverlaters zonder startkwalificatie (vsv-ers) | Ingrado | |||||
Jaar | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | |||||
Waarde | 2,10 | 2,10 | 2,30 | 2,20 | |||||
Nummer | Taakveld | Naam | Toelichting | Bron | |||||
22 | Sociaal domein | Jongeren met een delict voor de rechter | % 12 t/m 21 jarigen | CBS | |||||
Jaar | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | |||||
Waarde | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||
Nummer | Taakveld | Naam | Toelichting | Bron | |||||
23 | Sociaal domein | Kinderen in uitkeringsgezin | % kinderen tot 18 jaar | CBS | |||||
Jaar | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | |||||
Waarde | 6 | 6 | 6 | 6 | |||||
Nummer | Taakveld | Naam | Toelichting | Bron | |||||
29 | Sociaal domein | Jongeren met jeugdhulp | % van alle jongeren tot 18 jaar | CBS | |||||
Jaar | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | |||||
Waarde | 9,50 | 9,30 | 11 | 9,40 | |||||
Nummer | Taakveld | Naam | Toelichting | Bron | |||||
30 | Sociaal domein | Jongeren met jeugdbescherming | % van alle jongeren tot 18 jaar | CBS | |||||
Jaar | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | |||||
Waarde | 1,20 | 1,10 | 1,10 | 1 | |||||
Nummer | Taakveld | Naam | Toelichting | Bron | |||||
31 | Sociaal domein | Jongeren met jeugdreclassering | % van alle jongeren van 12 tot 23 jaar | CBS | |||||
Jaar | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | |||||
Waarde | 0,30 | 0,30 | 0,30 | 0,30 |
Exploitatie
(bedragen x €1.000)
Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Rekening | Verschil | |
Lasten | 43.125 | 47.446 | 46.895 | -551 |
Baten | 3.823 | 5.718 | 4.928 | -789 |
Voor resultaatbestemming | -39.302 | -41.728 | -41.967 | -238 |
Stortingen in reserves | 126 | 327 | 405 | 78 |
Puttingen uit reserves | 523 | 913 | 862 | -52 |
Na resultaatbestemming | -38.906 | -41.142 | -41.510 | -368 |
Budgetoverhevelingen
(bedragen x €1.000) | |||
Onderwerp | Lasten | Baten | Saldo |
---|---|---|---|
Budget eerste verkenning zwaluwenburg | 24 | 24 | 0 |
De kleine planeet - huur lokalen tijdelijk | 60 | 0 | -60 |
Onderwijsachterstandenbeleid (OAB) | 132 | 132 | 0 |
Nationaal Programma Onderwijs | 681 | 681 | 0 |
Totaal | 897 | 837 | -60 |
Saldo na resultaatbestemming en budgetoverheveling
(bedragen x €1.000) | |
Saldo | |
Saldo na resultaatbestemming | -368 |
Saldo budgetoverheveling | -60 |
Saldo na budgetoverheveling | -428 |
Toelichting saldo na budgetoverheveling (nadeel €428.000)
Onderwijshuisvesting (voordeel €65.000)
Het voordeel op onderwijshuisvesting is vooral ontstaan door lagere kosten vandalisme. De kosten hiervan zijn lastig in te schatten.
Decembercirculaire leerlingenvervoer Oekraïnse vluchtelingen (nadeel €50.000)
Het leerlingenvervoer heeft voor het leerlingenvervoer van Oekraïense vluchtelingen extra kosten gemaakt. Hierdoor ontstaat een nadeel van €50.000. De gemeente is hiervoor door het Rijk gecompenseerd, maar de compensatie over de periode augustus tot en met december is beschikbaar gesteld via de Decembercirculaire en is verantwoord binnen het programma Algemene dekkingsmiddelen.
Leerlingenvervoer (voordeel €110.000)
Er is een voordeel van €110.000 op het reguliere leerlingenvervoer. Sinds de aanbesteding met Apeldoorn en Zutphen zijn de kosten voor leerlingenvervoer lager geworden. Doordat in 2023 de tarieven met 13,7% (NEA-index) stijgen, zal het voordeel niet structureel zijn.
Peuterspelen (voordeel €56.000)
Het gebruik van peuterspelen is lager dan voorzien. De uitgaven aan peuterspelen zijn conjunctuur-gevoelig.
Jeugdhulp en Jeugdbescherming: (nadeel €660.000)
In 2022 komen we op basis van de definitieve verantwoordingen van jeugdzorgaanbieders uit op een tekort op jeugdzorg van €620.000 (2021 een tekort van €370.000). De stijging van het tekort is grotendeels het gevolg van de wijzigingen in het woonplaatsbeginsel. Sinds deze wijziging is de gemeente Deventer voor 56 meer jeugdigen financieel verantwoordelijk als het gaat om levering van jeugdzorg. Van het Rijk is €1,5 miljoen ontvangen ter compensatie van de effecten van het woonplaatsbeginsel, terwijl bij de jaarrekening blijkt dat de werkelijke kosten op €2,4 miljoen uitkomen, daarmee een tekort van €900.000. Bij de derde kwartaalrapportage was nog uitgegaan van een extra volumestijging van €700.000. Het is waarschijnlijk dat de volumestijging deels een structureel karakter heeft. Het tekort was bij de 4e kwartaalrapportage niet voorzien doordat toewijzingen - onder andere als gevolg van het gewijzigde woonplaatsbeginsel - met terugwerkende kracht worden afgegeven.
Daarnaast is vanuit de zorgaanbieders €100.000 aan meerkosten corona ingediend. Dit is meer dan de €60.000 compensatie die de gemeente hiervoor van het Rijk heeft ontvangen. De compensatie is verantwoord op het programma Algemene dekkingsmiddelen. Tegenover deze nadelen staat een lagere bijdrage aan Veilig Thuis van €60.000.
Investeringen
(bedragen x €1.000) | ||||
Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Rekening | Verschil | |
Uitgaven t.l.v. investeringen | 11.134 | 18.986 | 218 | -18.768 |
Inkomsten t.g.v. investeringen | 0 | 180 | 37 | -143 |
Saldo | -11.134 | -18.806 | -180 | 18.626 |
Toelichting
In de kwartaalrapportages van 2022 is toegelicht dat de Marke Zuid nog in de verkenningsfase zit en dat een aantal andere investeringen nog in afwachting zijn van de locatie of aanbesteding. De nieuwbouw SOTOG, de nieuwbouw Sancta Maria Lettele en de uitbreiding Kindcentrum Rivierenwijk zijn daardoor nog niet in uitvoering genomen. Het niet bestede krediet van 2022 is overgeheveld naar 2023, waarbij in 2023 ook een actualisatie van fasering en investeringsraming zal plaatsvinden.
GR
GR Regionaal Serviceteam Jeugd IJsselland (RSJ IJsselland)
GR
Vestigingsplaats: | Zwolle | ||
Website: | |||
Programma: | Jeugd en onderwijs | ||
Aard: | GR | ||
Deelnemingspercentage: | 9% | ||
Doel en openbaar belang: | Samenwerking van 11 gemeenten in de regio IJsselland voor gezamenlijke inkoop van de jeugdzorg en de informatievoorziening daarover. Het betreft hier een uitvoeringsorganisatie. Besluitvorming ten aanzien van beleid is verantwoordelijkheid van de lokale deelnemende gemeenten. Het bestuur bestaat uit elf leden, vanuit elke deelnemende gemeente één lid. | ||
Financieel risico: | Financieel risico ten aanzien van de bedrijfsvoeringsorganisatie is zeer beperkt omdat het kleine organisatie betreft met deels personele detacheringen. | ||
Toelichting: | Er nemen 11 gemeenten deel in de gemeenschappelijke regeling. Zeggenschap is derhalve afgerond 9%. Het financieel aandeel in de begroting is gebaseerd op de maatschappen conform de eerdere verdeling van het rijksbudget voor Jeugd, afgerond 21%. De GR heeft geen eigen vermogen. De GR taken worden jaarlijks met voorschotten door de deelnemende gemeenten betaald en aan het eind van het jaar worden de gerealiseerde uitgaven met gemeenten afgerekend. Het exploitatiesaldo van de begroting en jaarrekening van de GR is daarmee jaarlijks nihil. | ||
Beleidsvoornemens: | Het aankomende jaar gaan gemeenten en het RSJ IJsselland samen met aanbieders, ouders en jeugdigen verder met de uitwerking van belangrijke thema’s in de visie (Regionale Visie Jeugdhulp IJsselland 2021-2025), zoals bovenregionale samenwerking, de aanpak van wachtlijsten en het beheersen van de kosten van jeugdhulp. Daarnaast wordt er samengewerkt op bovenregionale thema’s zoals de om- en afbouw van 3-milieusvoorzieningen en JeugdzorgPlus locaties. Per 1 januari 2023 is het nieuwe inkoopmodel in werking getreden. In 2023 wordt er een analyse gemaakt van het kwantitatief en kwalitatief dekkend zorglandschap. Verder ligt de focus op monitoring en het opstellen van een beheersplan voor kosten en kwaliteit van de hulpverlening. | ||
Contractwaarde 2022: | |||
Bijdrage GR 2022: | €380.285 | ||
Subsidie 2022: | n.v.t. | ||
Dividend 2022: |
Financiele gegevens | 2021 | 2022 | 2023 |
Eigen vermogen: | €0 | €0 | €0 |
Vreemd vermogen: | €2.064.732 | €0 | €0 |
Resultaat: | €0 | €0 | €0 |
Bron: | Jaarrekening | Begroting | Begroting |
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2022: | |||
Garantie 31-12-2022: | |||
Lening 31-12-2022: |
Naam | Openen |
---|---|
Dashboard Jeugd en jeugdhulpverlening | |
Dashboard Onderwijs | |
Dashboard Jeugd en onderwijs | |
Pdf Jeugd en jeugdhulpverlening (1.292 kb) | |
Pdf Onderwijs (934 kb) |
Gerelateerde informatie
Documentnaam | Bestandsgrootte | Openen |
---|---|---|
Integraal Huisvestingsplan Onderwijs 2021-2026 | 1,0 Mb | |
Visie Van Wieg naar Werk 2019-2022 | 1,4 Mb | |
Verbindend kader Sociaal domein 2019-2022 | 1,0 Mb | |
Verordening gemeentelijke kindregelingen 2022 | 1,7 Mb | |
Visie Jeugdhulp IJsselland 2021-2025 | 0,5 Mb |