In dit programma gaat het om de relatie van de gemeente met de inwoner en de manier waarop Deventer bestuurd wordt.
Het gemeentebestuur wordt gevormd door de gemeenteraad en het college van burgemeester en wethouders. De raad is de vertegenwoordiging van de inwoners van Deventer. Ze bestaat uit 39 raadsleden en geeft richting aan het beleid en controleert de uitvoering daarvan. Het dagelijks bestuur van de gemeente is belegd bij het college van B&W. Binnen de door de raad gestelde kaders geeft het college uitvoering aan het beleid.
De gemeente heeft vele taken. De rol die ze aanneemt loopt uiteen van reguleren (vergunningen verlenen en handhaven), uitvoeren, regisseren in netwerkverbanden, stimuleren of faciliteren (subsidies) tot loslaten, wanneer particuliere initiatieven de overheid niet nodig hebben. We nodigen inwoners en organisaties actief uit om mee te denken en initiatief te nemen.
Onze dienstverlening sluit aan op de vraag van inwoners en ondernemers. Producten en diensten zijn toegankelijk, met transparante procedures, korte doorlooptijden en heldere antwoorden door kundige en vriendelijke medewerkers. We bieden advies als er meer ondersteuning nodig is. We werken aan passende regels: we kijken welke regels belemmerend werken, onnodige regelgeving wordt losgelaten. De komende jaren willen we voor inwoners en ondernemers de regie op de eigen gegevens verbeteren.
Inwoners en ondernemers kiezen zelf het contactkanaal met de gemeente. Veel dienstverlening is digitaal beschikbaar, maar sommige vragen lenen zich niet voor digitale afhandeling. Bovendien heeft een deel van onze inwoners moeite met digitale dienstverlening. Daarom zijn alle contactkanalen (balie, telefoon, e-mail, social media, Whatsapp en digitaal) van groot belang, houden we deze kanalen maximaal open en kiest de inwoner zélf zijn contactkanaal: de omnichannel strategie. Dit is niet alleen klantvriendelijk, het is ook (kosten)efficiënt, omdat het herstelkosten in de vorm van informatieloops, onnodig contact, klachten en bezwaar helpt voorkomen.
Meer informatie
2022 in vogelvlucht
Publieke Dienstverlening
In 2022 na een lange periode van corona terugkeren naar het oude serviceniveau van onze publieke dienstverlening. In 2024 start de meerjarige piekperiode van de reisdocumenten, die door verlenging van de geldigheidsduur van het paspoort in 2014 is ontstaan. We bereiden ons nu voor op door het maken van een personeelsplan en het implementeren van nieuwe software.
Verkiezingen
Op 16 maart vonden de gemeenteraadsverkiezingen plaats. Er waren net als bij de Tweede Kamerverkiezingen het jaar ervoor extra maatregelen nodig vanwege corona, waaronder het meerdaags stemmen. Dit vereiste een zorgvuldige voorbereiding en maakte het een veel omvangrijker project dan in andere verkiezingsjaren. Met deze ervaringen zijn in september 2022 de voorbereidingen voor de verkiezingen van Provinciale Staten en de Waterschappen in maart 2023 gestart.
Burger- en overheidsparticipatie
In het coalitieakkoord neemt participatie een belangrijke plek in. Vanuit de Omgevingswet en het wetsvoorstel Versterking Participatie op Decentraal Niveau werken we aan een beleidsvisie en verordening voor participatie. Bij alle projecten die we als gemeente uitvoeren en beleid dat we ontwikkelen zullen we dus steeds bewuster met participatie omgaan. Daarnaast nemen inwoners vaak initiatief in hun eigen buurt of wijk. We werken aan een werkwijze om het bespreken van deze initiatieven soepel te laten verlopen, zodat de initiatiefnemer een snel en duidelijk antwoord krijgt.
Regionale samenwerking
Deventer werkt met Apeldoorn, Brummen, Epe, Heerde, Lochem, Voorst en Zutphen samen in de Regio Stedendriehoek. Het jaar 2022 stond in het teken van het opstellen en vaststellen van de Strategische Agenda, het opstellen van de Uitvoeringsagenda en de ontwikkeling van het Investeringsplatform. Samen met andere overheden, ondernemers en onderwijs is een agenda vastgesteld die leidt tot een regio waar het goed wonen, werken, leren en recreëren is en blijft. Waar de brede welvaart blijvend op een hoger niveau ligt. En waar gerichte aandacht is voor ruimtelijke kwaliteit, verduurzaming en digitalisering. Naast de samenwerking met de acht gemeenten is via de Strategische Board ook samengewerkt met de partners uit het bedrijfsleven, het onderwijs en de maatschappelijke organisatie. Belangrijke onderwerpen die in de regio zijn opgepakt zijn de uitvoering van de Regiodeal, lobby op het gebied van personen- en goederenvervoer per spoor, start van het ruimtelijk regioverhaal en samenwerking op het gebied van economie, waaronder bedrijfsterreinen.
Soort wijziging
Status
Doelstelling - We werken aan partnerschappen
Het college heeft in het bestuursakkoord "Met lef en liefde voor Deventer" de ambitie neergezet om Deventer nadrukkelijker te tonen aan de buitenwereld en aan samenwerkingsverbanden in de regio. Dat kunnen we niet alleen. Daarom werken we samen met en ondernemen we lobbyactiviteiten vanuit Deventer richting provinciale, regionale, landelijke en Europese overheden en instanties, alsook richting werkgevers en ondernemerskoepels.
Relatie met strategisch doel
Deventer werkt
In Deventer maken we werk van werk. We versterken onze economische positie en werkgelegenheid. Niet alleen is er ruimte voor de vestiging van bedrijven, we zetten actief in op het aantrekken van bedrijven. Dat vraagt om voldoende, betaalbare woningen in stad en dorpen voor onze huidige inwoners en mensen die zich hier willen vestigen. Ook blijven we inzetten op de goede bereikbaarheid van Deventer, met een ideale ligging tussen Randstad, Oost Nederland en Duitsland. De IJssel en de havenvoorzieningen kunnen bijdragen aan onze positie en aantrekkelijkheid voor bedrijven. We versterken het onderscheidend karakter van Deventer als economisch bolwerk met onze ambities op het gebied van innovatieve duurzaamheid, kenniseconomie en IT. We werken samen met onze partners aan een goede aansluiting tussen beroepsonderwijs en bedrijfsleven.
Duurzaam Deventer
Een stad die 1250 jaar oud is, kun je, gezien die lange bestaansduur, al als duurzaam typeren. Maar voor nog eens 1250 jaar is veel inzet nodig op het gebied van duurzaamheid, klimaatbeleid en een hoognodige transitie richting schone, niet-fossiele energie. Het is een lange weg te gaan, maar in Deventer gaan we stappen zetten richting energieneutraliteit en een toekomstbestendige leefomgeving. Beheer en inrichting van de leefomgeving dragen bij aan andere doelstellingen van de gemeente, zoals het aantrekkelijk houden van de stad voor bezoekers, de sociale samenhang en gezond leven.
Prestaties
Historie
Historie
Doelstelling - We streven naar een (meer) participerende samenleving
We streven naar een (meer) participerende samenleving: We gaan uit van vertrouwen geven en krijgen. We zoeken samen naar de best mogelijke oplossingen met een intelligente mix van overheid, samenleving en markt. We zijn als overheid uitnodigend, stimulerend, faciliterend en geven ruimte aan initiatieven uit de samenleving. Zo streven we naar een groter draagvlak voor en hogere tevredenheid over de gemeente.
Relatie met strategisch doel
Samen werken en samen leven
Wij zoeken meer verbinding met de samenleving. Participatie en actief burgerschap zijn onze uitgangspunten. Wij betrekken de inwoners zo goed mogelijk bij het opstellen van beleid en het uitvoeren van plannen. In de communicatie gebruiken we moderne media en sluiten we aan op bestaande kanalen in de verschillende wijken en dorpen. Afgelopen jaren zijn de criminaliteitscijfers gedaald en de gevoelens van veiligheid toegenomen. Wij willen deze lijn vasthouden.
Prestaties
Historie
Historie
Doelstelling - Inwoners zijn tevreden
Inwoners zijn tevreden: We zijn bereikbaar, in de breedste zin van het woord. Telefonisch, fysiek, online: de inwoner kan bij ons terecht en kiest daarin zelf zijn contactkanaal: omnichannel. We bieden moderne dienstverlening: persoonlijk, snel, op maat, digitaal. Met minder en betere regels. De openingstijden zijn ruim; hiermee sluiten we aan op het ritme van de stad. De tevredenheid voor eerstelijns klantcontact bedraagt minimaal een 8,0.
Relatie met strategisch doel
Samen werken en samen leven
Wij zoeken meer verbinding met de samenleving. Participatie en actief burgerschap zijn onze uitgangspunten. Wij betrekken de inwoners zo goed mogelijk bij het opstellen van beleid en het uitvoeren van plannen. In de communicatie gebruiken we moderne media en sluiten we aan op bestaande kanalen in de verschillende wijken en dorpen. Afgelopen jaren zijn de criminaliteitscijfers gedaald en de gevoelens van veiligheid toegenomen. Wij willen deze lijn vasthouden.
Prestaties
Historie
Historie
Historie
Historie
Historie
Exploitatie
(bedragen x €1.000)
Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Rekening | Verschil | |
Lasten | 8.471 | 8.695 | 8.677 | -18 |
Baten | 1.174 | 2.953 | 2.624 | -329 |
Voor resultaatbestemming | -7.297 | -5.742 | -6.053 | -311 |
Stortingen in reserves | 0 | 737 | 733 | -4 |
Puttingen uit reserves | 0 | 99 | 32 | -67 |
Na resultaatbestemming | -7.297 | -6.380 | -6.753 | -374 |
Budgetoverhevelingen
(bedragen x €1.000) | |||
Onderwerp | Lasten | Baten | Saldo |
---|---|---|---|
Toegankelijkheid verkiezingen | 15 | 0 | -15 |
Klantcontact systeem | 14 | 14 | 0 |
Uitvoeringsplan ICT burgerzaken | 118 | 61 | -57 |
Rekenkamer | 20 | 20 | 0 |
Wijknummers | 27 | 27 | 0 |
Onderzoek Slavernijverleden | 25 | 0 | -25 |
Participatiemedewerker | 82 | 0 | -82 |
Totaal | 301 | 122 | -179 |
Saldo na resultaatbestemming en budgetoverheveling
(bedragen x €1.000) | |
Saldo | |
Saldo na resultaatbestemming | -374 |
Saldo budgetoverheveling | -179 |
Saldo na budgetoverheveling | -553 |
Toelichting saldo na budgetoverheveling (nadeel €553.000)
Voorziening wethouderspensioenen (nadeel €553.000)
De vrijval uit de voorziening wethouderspensioenen is €553.000 lager dan begroot. In de derde kwartaalrapportage is een vrijval gemeld van €1.500.000, omdat de voorziening door rentestijging hoger was dan noodzakelijk voor toekomstige pensioenverplichtingen. Eind 2022 werd bekend dat het ABP de pensioenen vanaf 1-1-2023 verhoogt met 11,96%. Om de voorziening op peil te houden is de vrijval uit de voorziening daarom uiteindelijk €553.000 lager dan de aangepaste begroting.
Leges burgerzaken (voordeel €85.000)
Op de legesproducten van burgerzaken is per saldo een voordeel behaald van circa €85.000. De legesinkomsten van met name rijbewijzen en reisdocumenten zijn sterker toegenomen dan de uitvoeringskosten die daarvoor gemaakt zijn.
B&W (nadeel €85.000)
Er zijn circa €85.000 hogere kosten gemaakt door aanpassingen van ruimtes voor hybride vergaderen en uitgaven voor ontslaguitkeringen en loopbaanbegeleiding van voormalig wethouders als gevolg van de collegewisseling.
Voorzieningen
(bedragen x €1.000) | ||||
Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Rekening | Verschil | |
Uitgaven t.l.v. voorzieningen | 313 | 1.813 | 1.240 | -573 |
Inkomsten t.g.v. voorzieningen | 391 | 376 | 376 | 0 |
Saldo | 79 | -1.436 | -864 | 573 |
Toelichting
GR
GR Regio Stedendriehoek
GR
Vestigingsplaats: | Twello | ||
Website: | |||
Programma: | Burger en bestuur | ||
Aard: | GR | ||
Deelnemingspercentage: | 22,7% | ||
Doel en openbaar belang: | Doelstelling van de regio Stedendriehoek is het behartigen van de gemeenschappelijke en regionale belangen van de deelnemende gemeenten. En het samen met belangengroepen, maatschappelijke organisaties en private partijen bevorderen van een evenwichtige ontwikkeling op het gebied van wonen, werken, bereikbaarheid en een versterking van het vestigingsklimaat in algemene zin. Een schone toekomst en een sterk vestigingsklimaat: dat zorgt voor welvaart en welzijn in onze regio. Vanuit deze gezamenlijke drijfveren werken overheden, ondernemers, onderwijs en onderzoek samen in en aan de Cleantech Regio. Er zijn geen gemeentelijke bevoegdheden overgedragen aan de regio. | ||
Financieel risico: | Het weerstandsvermogen van de regio is niet groot maar toereikend. De financiële risico's zijn beperkt en er is geen lang vreemd vermogen aangetrokken. Mocht de regio onverhoopt niet aan haar verplichtingen kunnen voldoen, moet teruggevallen worden op deelnemende gemeenten. | ||
Toelichting: | Aan deze GR wordt deelgenomen door de gemeenten Apeldoorn, Deventer, Zutphen, Brummen, Epe, Lochem, Heerde en Voorst. De regio verdeelt de kosten over de deelnemende gemeenten via de verdeelsleutel “inwonertal”. Het Deventer aandeel in die kosten is ongeveer 22,7% peildatum januari 2022). Wettelijk is geregeld dat de gemeenten bijspringen als de regio niet aan haar verplichtingen kan voldoen. Aan de GR nemen 8 gemeenten deel. Het stemrecht is op basis van het inwonertal. Zeggenschap is daarmee 23%. | ||
Beleidsvoornemens: | In 2023 ligt de prioriteit bij de uitvoering van de Regionale Agenda 2.0, inclusief het uitvoeringsprogramma en het investeringsplatform. Daarnaast wordt uitdrukkelijk de samenwerking met partners uit bedrijfsleven, onderwijs en maatschappelijke organisaties gezocht. Samen is in 2022 de nieuwe koers van de regio bepaald. De GR vervult hierin, samen met stichting Strategische Board, een belangrijke rol. | ||
Contractwaarde 2022: | |||
Bijdrage GR 2022: | €292.642 | ||
Subsidie 2022: | |||
Dividend 2022: |
Financiele gegevens | 2021 | 2022 | 2023 |
Eigen vermogen: | €152.515 | Niet bekend | Niet bekend |
Vreemd vermogen: | €1.169.774 | Niet bekend | Niet bekend |
Resultaat: | €152.515 | €0 | €0 |
Bron: | Jaarrekening | Begroting | Begroting |
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2022: | |||
Garantie 31-12-2022: | |||
Lening 31-12-2022: |
Naam | Openen |
---|---|
Dashboard Bevolking |
Gerelateerde informatie
Documentnaam | Bestandsgrootte | Openen |
---|---|---|
Voortgangsrapportage Publieke Dienstverlening 2019-2021 | 1,8 Mb | |
EU evaluatie en vooruitblik | 0,5 Mb | |
Kader subsidieverwerving | 0,4 Mb | |
Cleantech Regio | 0,1 Mb |