De accountant controleert de jaarrekening van de gemeente en neemt daarover een oordeel op in een verklaring. Dat is een voorwaarde die wordt gesteld in het Besluit Begroting en Verantwoording (BVV). De verantwoording over de jaarrekening wordt afgelegd door het college van B&W.
In 2011 is besloten om het college een verklaring te laten geven met betrekking tot de rechtmatigheid. Die verklaring wordt vervolgens door de accountant beoordeeld. In de notitie 'paragraaf Bedrijfsvoering augustus 2021' van de commissie BBV zijn stellige uitspraken (verplicht karakter) en aanbevelingen opgenomen waarover met betrekking tot het boekjaar 2022 dient te worden gerapporteerd in de paragraaf bedrijfsvoering.
Uitgangspunten van de raad
Om het belang van rechtmatigheid te onderstrepen heeft de gemeenteraad de volgende normen vastgesteld:
Goedkeuringstolerantie
Bakertilly Business Advisory heeft opdracht een goedkeuringstolerantie van 1% op de totale lasten aan te houden bij het bepalen van het uiteindelijke oordeel. Dit gebeurt volgens de Controleverordening (art. 213 GW). Op basis van de aangeleverde cijfers is de goedkeuringstolerantie in 2021 1% van de totale lasten (inclusief reserves). Dat is afgerond €4,74 miljoen. De tolerantie voor onzekerheden bedraagt in 2022 afgerond €14,22 miljoen.
Rapporteringstolerantie
Naast de goedkeuringstoleranties wordt de rapporteringstolerantie onderkend. Op basis van de aangeleverde cijfers is de te verwachten rapportagetolerantie in 2022 €474.000 inclusief toevoeging aan reserves.
Goedkeuringstolerantie | Goedkeurend | Beperking | Oordeelonthouding | Afkeurend |
---|---|---|---|---|
Fouten in de jaarrekening | <=1% | >1%-<3% | - | >=3% |
Onzekerheden in de controle | <=3% | >3%-<10% | >=10% | - |
De rechtmatigheidscontroles zijn uitgevoerd aan de hand van drie criteria:
- Voorwaardencriterium; zijn baten, lasten en balansmutaties volgens geldende wet- en regelgeving tot stand gekomen?
- Begrotingscriterium: zijn de financiële beheersmaatregelen tot stand gekomen binnen de grenzen van de geautoriseerde begroting en hiermee samenhangende programma’s?
- Misbruik en oneigenlijk gebruik: zijn er maatregelen getroffen om te voorkomen dat derden misbruik of oneigenlijk gebruik maken van overheidsgelden?
Over het boekjaar 2022 vindt een toets plaats op het voorwaardencriterium. Daarbij wordt gekeken naar de hoogte, duur en recht van financiële beheersmaatregelen. De raad heeft het actuele normenkader op 25 januari 2023 vastgesteld; hierbij zijn ook tevens de goedkeurings- en rapportagetoleranties vastgesteld.
Het normenkader - een basis kader voor de accountantscontrole - bevat de relevante wet- en regelgeving van hogere overheden en van de gemeente zelf, voor zover deze informatie bevatten over financiële beheershandelingen.
Collegebesluiten worden alleen betrokken bij de rechtmatigheidstoets voor zover ze een noodzakelijke uitwerking zijn van rijks- of gemeentelijke regelgeving en betrekking hebben op financiële beheersmaatregelen.
Organisatie controlefunctie
De gemeente Deventer vindt een sterke controlefunctie van groot belang. Onder deze controlefunctie valt:
- Optimaliseren van het zelf controlerend vermogen;
- Beheersing van de risico’s;
- Gedegen evaluaties van de doeltreffendheid en de doelmatigheid van het gemeentelijk beleid (ex. Artikel 213a Gemeentewet);
- Toepassen van audits.
Belangrijke aspecten bij de organisatie van de controlefunctie zijn
- Opzetten van heldere kaders (doelstellingen en randvoorwaarden);
- Heldere (tussentijdse) informatievoorzieningen;
- Een goed opgezette en beschreven administratieve organisatie;
- Goed verankerde (verbijzonderde) interne controle van processen waarbij wordt vastgesteld dat:
- Er in de opzet sprake is van een goede Administratieve Organisatie/Interne Beheersing;
- De processen worden uitgevoerd volgens de beschreven opzet;
- De interne controlemaatregelen worden uitgevoerd volgens de gestelde kwaliteitseisen.
- Management control en het voeren van de gesprekken hierover;
- Het toepassen van risicomanagement.
Interne controles en onderzoeken
De artikelen 212 en 213a uit de Gemeentewet bepalen dat het college jaarlijks diverse interne controles en onderzoeken uitvoert om te bepalen of beleidsuitvoering door de ambtelijke organisatie binnen de gestelde kaders plaatsvindt.
De uit te voeren controles en onderzoeken zijn opgenomen in het auditplan 2021 en hebben onder andere betrekking op fiscale audits, getrouwheidscontroles, standaard controles op primaire processen en specifieke onderzoeken.
De gemeente kent een aantal primaire processen (o.a. inkopen) met een fors materiële omvang waarbij het van belang is dat deze periodiek worden getoetst 'buiten het proces'; het zijn zogenaamde verbijzonderde interne controles (VIC’s). Deze standaard verbijzonderde controles werden vanaf de tweede helft 2018 tot en met 2020 uitgevoerd door de huisaccountant Deloitte Accountants conform de optie die hiervoor was opgenomen in de offerte aanvraag ten behoeve van Europese openbare aanbesteding accountantsdiensten (in 2017).
Kernoverwegingen hierbij zijn geweest doelmatigheidsaspecten (lees: structurele realisatie bezuinigingen en de verder aanscherping van de eisen op het gebied van onafhankelijkheid, deskundigheid en kwaliteit inzake het “zelfstandig uitvoeren van de verbijzonderde interne controles” teneinde “Cos 610” proof te kunnen zijn zodat de accountant volledig kan steunen op deze controles. Het begrip “Cos 610” proof houdt in dat de accountant de uitgevoerde werkzaamheden niet behoeft te “dupliceren” (lees: afzonderlijk weer moet toetsen/ screenen).
Ingaande het boekjaar 2021 is het verbijzonderde interne controleprogramma uitgevoerd door Deloitte Audit Advisory Public. De gemeente is eindverantwoordelijk voor de planning, uitvoering, kwaliteit en deugdelijke onderbouwing van de eindresultaten.
In 2021 is, in nauwe samenwerking met Deloitte Audit Advisory Public, een actueel intern controleplan opgesteld waarin een koppeling is gemaakt met het normenkader en de risicoanalyse. Om de verbijzonderde interne controlewerkzaamheden zo goed mogelijk aan te sluiten op de (externe) accountantscontrole is er dit jaar voor gekozen om bij de uitvoering van de verbijzonderde interne controle zowel de getrouwheid als de rechtmatigheid in de scope te nemen. Dit is ook logisch, omdat er een grote overlap is tussen rechtmatigheid en getrouwheid.
Conclusie
De gemeente beschikt over een gedegen (verbijzonderde) interne controle. Dit geeft de accountant voldoende inzicht voor een oordeel over de getrouwheid en rechtmatigheid.
De (verbijzonderde) interne controles richten zich op de administratieve organisatie en interne controle. De toepassing van deze essentiële beheersmaatregelen wordt daarmee gecheckt. Waar nodig leidt de evaluatie tot aanpassingen in de bedrijfsvoering. Met deze stappen is de uitvoering van de (verbijzonderde) interne controles van voldoende niveau.
Hieronder treft u informatie omtrent de (verbijzonderde) interne controles welke door de gemeente zijn uitgevoerd.
Meer informatie
Voorwaardencriterium
Uit het overgrote deel van de (verbijzonderde) interne controles blijkt dat de gemeente heeft gehandeld binnen de geldende kaders en richtlijnen van het voorwaardencriterium. Er is getoetst op financiële fouten en onzekerheden met betrekking tot de aspecten recht, hoogte, duur.
Hieronder volgt een toelichting op de financiële fouten in 2022.
Bakertilly Business Advisory heeft met betrekking tot de uit te voeren standaard controles (VIC’s) 2022 de volgende primaire processen getoetst.
- Inkopen goederen en diensten
- Rechtmatigheid Europese aanbestedingen
- Investeringen MVA (materiële vaste activa)
- Participatiewet/ IOAW/ IOAZ/ BBZ/ LKS
- Subsidieverstrekkingen en bijdragen derden
- Subsidievaststellingen
- Overige opbrengsten
- Mutaties grondexploitatie
- Sociaal Domein: Wmo, Jeugd en Beschermd Wonen
Bakertilly Business Advisory heeft een IT-audit uitgevoerd; gericht op de general IT-controls en op cybersecurity.
Uit de door Bakertilly Business Advisory Public uitgevoerde standaard controles en eigen controles vloeiden de volgende financiële onrechtmatigheden uit voort.
VIC: Europese aanbestedingen
Rechtmatigheid van de aanbestedingen van inkopen respectievelijk inhuur. Er is getoetst aan de Aanbestedingswet. Onderstaand de bevindingen:
Inkoop
- De historische onrechtmatige post PinkRoccade per 31 december 2022 is gecontroleerd; zoals eerder gememoreerd hangt deze samen met opdrachtverleningen van voor de periode 2012/2013. Deze kent nog een onrechtmatigheid over geheel 2022 van totaal €131.617 (excl. Btw).
- In 2022 is er voor een totaalbedrag van €174.262 uitgegeven aan Interconcept. De uitgaven hebben allemaal betrekking op dezelfde opdracht namelijk project Huisbesteding. Het project Huisbesteding is in 2019 gestart als een pilot waarbij het afhandelen van vergunningaanvragen als dienst/product wordt uitbesteed. In 2018 heeft Interconcept daarvoor een projectplan en offerte gemaakt. De pilot heeft uiteindelijk geresulteerd in het tot op heden hanteren van deze vorm van uitbesteding. Voor 2022 is daarvoor nog een tarievenblad opgesteld. De opdrachtwaarde voor deze opdracht gedurende 4 jaar komt boven de EU-drempel en er heeft geen EU aanbesteding plaatsgevonden. De opdracht is gestart als pilot maar is door allerlei omstandigheden (corona, werkdruk) niet definitief gemaakt en aanbesteed. De opdracht aan Interconcept moet worden bestempeld als financieel onrechtmatig.
VIC: Inhuur
Expliciet is getoetst of de externe inhuur financieel rechtmatig is uitgevoerd in 2022. De inhuurlasten over het jaar 2022 bedragen in totaal afgerond
€11.838.000. Per saldo is hiervan afgerond €990.000 onrechtmatig. Dit heeft betrekking op een achttal inhuurdossiers die de Europese aanbestedingsdrempel (2022: €215.000) hebben overschreden.
De achtergrond van deze onrechtmatigheid hangt samen met het feit dat deze 8 meerjarige inhuren (vanaf boekjaar 2019) zijn verlengd waarbij volgens de regelgeving eerst vooraf een Europese aanbesteding had moeten plaatsvinden of een inhuuropdracht via de inhuurdesk had moeten verlopen. Dit is dus verzuimd; door meerwerk respectievelijk aanvullende opdrachten zijn de betreffende inhuurkrachten langer ingehuurd (ook in 2020 en 2021). En zo is het Europese grensbedrag overschreden.
Ondernomen actie om de onrechtmatigheid inhuur in de toekomst te voorkomen.
Binnen de gemeente Deventer zijn in de afgelopen jaren verschillende maatregelen genomen en instrumenten geïmplementeerd om de fiscale risico’s (de Wet deregulering beoordeling arbeidsrelaties (DBA) en de risico’s vanuit de aanbestedingsregels te mitigeren. Dit zijn onder andere;
- het samenstellen van de kadernota inhuur;
- de periodieke monitoring van de inhuurlasten;
- het controleren van inhuur die niet via de inhuurdesk is verlopen;
- het inschakelen van de inhuurdesk bij inhuur behoeften;
- het gebruik van door de Belastingdienst goedgekeurde modelovereenkomsten;
- het periodiek, via bijvoorbeeld een steekproef, toetsen of de inhuur van een medewerker fiscaal juridisch juist is aangegaan en gedurende de inschakeling niet alsnog een dienstbetrekking is ontstaan.
Gezien de krapte op de arbeidsmarkt en het rechtmatig, doelmatig/doeltreffend kunnen inzetten van inhuurkrachten wordt in 2023 nader geïnventariseerd welke aanvullende en alternatieve oplossingen voorhanden zijn waarmee binnen de kaders van bestaande wet- en regelgeving externe inhuur mogelijk is.
De totale financiële onrechtmatigheid over het dienstjaar 2022 bedraagt dus in totaal €1.295.586 (excl. btw). In 2021 was dit €959.168 (excl. btw).
VIC: Sociaal domein Jeugdzorg
Bij de steekproef 'verbijzonderde interne controle Sociaal domein Jeugd' is bij een dossier geconstateerd dat de ophoging/wijziging van de indicatie niet zichtbaar is getoetst en hieromtrent geen formeel besluit is genomen. Er kon dus niet worden vastgesteld dat de toekenning aan de geldende wet- en regelgeving voldoet en is de betreffende uitbetaling als financieel onzeker aangemerkt. De impact van deze geconstateerde onzekerheid over de totale jeugdzorglasten 2022 is aan de hand van extrapolatie bepaald op een financiële onzekerheid van €836.000.
De totale financiële onzekerheid over het dienstjaar 2022 bedraagt vanuit de verbijzonderde controle in totaal €836.000
Het sociale domein
In de afgelopen periode zijn de verantwoordingen en bijbehorende controlerapportages ontvangen van de Sociale Verzekeringsbank (SVB), Bedrijfsorganisatie (BVO) Jeugdzorg IJsselland (RSJ IJsselland) en de zorgaanbieders WMO, Jeugd en Beschermd wonen. De gemeentelijke accountant weegt de uitkomsten hiervan mee in zijn oordeel over de rechtmatige bestedingen in de gemeentelijke jaarrekening.
Binnen het sociaal domein wordt bij de verantwoording in de jaarrekening gesteund op de controleverklaringen van de zorgaanbieders, dit leidt tot een onzekerheid in de zorg in natura van in totaal €3.566.000 als gevolg van het ontbreken van toereikende onderbouwingen van de zorgaanbieders.
De specificatie is als volgt:
Sociaal Domein | bedrag (x€1) | |
1. | WMO | 2.768.000 |
---|---|---|
2. | Jeugdzorg | 721.000 |
3. | Beschermd Wonen | 77.000 |
Totaal | 3.566.000 |
De PGB-bestedingen zijn (verplicht) belegd bij de Sociale Verzekeringsbank (SVB). De accountant van de SVB heeft een controleverklaring met beperking bij de PGB-verantwoordingen 2022 verstrekt. De PGB-bestedingen in 2022 bedragen €2.355.000 en worden - vanwege het ontbreken van een goedkeurende controleverklaring bij de verantwoording van de SVB - als onzeker aangemerkt.
Eigen bijdragen CAK.
De gemeente Deventer heeft onvoldoende zekerheid omtrent de volledigheid van de eigen bijdragen WMO van €803.000 en Beschermd Wonen €266.000. Voor een nadere toelichting over deze post wordt kortheidshalve verwezen naar de jaarrekening; onderdeel 'Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling'.
De totale onzekerheid bedraagt hiermee binnen het sociaal domein in totaal €7.826.000. Deze totale onzekerheid valt binnen de goedkeuringstolerantie voor onzekerheden van €14,22 miljoen, en heeft daarom geen invloed op de strekking van de controleverklaring bij de jaarrekening 2022.
De bevindingen van de controles, onderzoeken en audits worden periodiek gerapporteerd aan college en raad.
Verantwoording SiSa, IMG
Op basis van de uitgevoerde controlewerkzaamheden blijkt dat op de aangeleverde bijlagen SiSa het totaal financieel verantwoorde bedrag
van €56.041.400 juist en rechtmatig is.
Misbruik en oneigenlijk gebruik criterium
Voor misbruik en oneigenlijk gebruik heeft de gemeente geen expliciet beleid. Het tegengaan van misbruik en oneigenlijk gebruik is verweven in gemeentelijke regelingen en de organisatiecultuur. De beheersmaatregelen (verbijzonderde) interne controles en principes als functiescheiding en integriteit vormen daarvoor de randvoorwaarden. Er is sprake geweest van één uitzondering. Voor de uitvoering van de Tozo-regelingen is in 2021 het uitvoeringskader misbruik & oneigenlijk gebruik Tozo opgesteld. Dit conform de vereisten.
In het twede kwartaal 2020 is gestart met het onderzoek follow-up kwetsbare functies alsook met het onderzoek fraude-risico analyse 2020. Het onderzoek kwetsbare functies kent twee invalshoeken: integriteit en continuïteit. De kwetsbaarheden zijn per team in beeld gebracht aan de hand van een heat map (kans versus impact: geclassificeerd naar laag, midden en hoog). Conform de enigszins bijgestelde planning zijn in de tweede helft 2021 opgeleverd: de heat maps per team alsook een weerbaarheidsplan per team.
Het onderzoek fraude-risico analyse 2020/2021 heeft aandacht besteed aan de risico’s uit hoofde van fraude, misbruik & oneigenlijk gebruik (M&O), niet-integer gedrag, corruptie en ondermijning. De fraude-risico’s zijn eveneens in beeld aan de hand van een heat map. In de tweede helft 2021 zijn opgeleverd: de heat maps per team alsook een risico-paragraaf per team.
In december 2021 is opgeleverd de eindrapportage “frauderisico-analyse en onderzoek kwetsbare functies. Op 9 februari 2022 is in de directie dit eindrapport (onder andere de bevindingen en aanbevelingen) nader besproken.
In het vierde kwartaal 2022 is gestart met het follow up onderzoek “frauderisico-analyse en onderzoek kwetsbare functies”.
Bakertilly Accountants heeft op basis van de interimcontrole 2022 geadviseerd om een afzonderlijke nota Misbruik en Oneigenlijk (M&O) gebruik op te stellen. De gemeente Deventer heeft het M&O-beleid verwerkt in de frauderisicoanalyse en in de key-controls beschrijvingen maar daar is niet expliciet gemaakt welke onderdelen M&O-beleid betreffen, waardoor een afzonderlijk c.q. overkoepelend inzicht niet meteen voor handen is. Bakertilly – evenals de Commissie BBV (Besluit Begroting en Verantwoording) adviseert een nota M&O-beleid op te stellen. Ingaande 2023 (invoering rechtmatigheidsverantwoording) dient namelijk het college een uitspraak te doen in hoeverre het MO-beleid (Misbruik en Oneigenlijk gebruik) feitelijk wordt nageleefd en of de getroffen maatregelen effectief werken. Afhankelijk van de situatie en de uitkomsten raakt dit de paragraaf Bedrijfsvoering en/of rechtmatigheidsverantwoording.
Fraude en integriteit
Ingaande 2021 adviseert de commissie BBV om geconstateerde fraude(s) vanuit de eigen organisatie door bijvoorbeeld eigen medewerkers toe te lichten in de paragraaf Bedrijfsvoering. De gemeente en de accountant hebben bepaalde en onderscheiden verantwoordelijkheden met betrekking tot fraude in het kader van de controle van de jaarrekening. Dit type fraudes omvat opzettelijke handelingen door één of meerdere personen binnen de gemeentelijke organisatie, waarbij gebruik wordt gemaakt van opzettelijke misleiding teneinde een onrechtmatig of onwettig voordeel te behalen.
De vertrouwenspersoon integriteit stelt jaarlijks een integriteitsrapportage op; de integriteitsrapportage 2022 zal in het tweede kwartaal/begin derde kwartaal 2023 – in de lijn van voorgaande jaren – gereed zijn. Rondom fraude en integriteit binnen de gemeentelijke organisatie met betrekking tot het boekjaar 2022 wordt kortheidshalve verwezen naar de Integriteitsrapportage 2022.
De gemeentelijke organisatie dient weerbaar te zijn tegen integriteitsrisico’s, continuïteitsrisico’s, fraude risico’s, risico’s op het gebied van misbruik en oneigenlijk gebruik en ondermijning. Hiervoor heeft de gemeente Deventer verschillende organisatorische waarborgen getroffen. Deze waarborgen zijn onder te verdelen in verschillende categorieën en aandachtsvelden. Zo:
- is er actueel zicht en grip op de kwetsbare werkprocessen en kwetsbare functies;
- zijn er bepaalde functies verankerd in de processen en is er een structuur binnen het team/ de organisatie waarin signalen van integriteit, continuïteit, fraude, misbruik- en oneigenlijk gebruik en ondermijning gemeld worden en opgepakt;
- zijn er diverse beheersmaatregelen getroffen: de zogenaamde hard- en soft-controls;
- worden medewerkers gedegen ondersteund, getraind en geïnformeerd over de mogelijke risico’s rondom integriteit, continuïteit, fraude, misbruik en oneigenlijk gebruik alsook ondermijning in hun werk.
Begrotingscriterium
Bij de rechtmatigheidscontrole is het begrotingscriterium een belangrijk toetsingscriterium. Met de controle van de juiste toepassing van het begrotingscriterium toetsen we of het budgetrecht van de gemeenteraad is gerespecteerd. De toe te passen normen voor het begrotingscriterium zijn op hoofdlijnen door de wetgever bepaald (artikel 189, 190 en 191 van de Gemeentewet) en worden door de gemeenteraad zelf nader ingevuld en geconcretiseerd. Dit gebeurt door middel van de begroting en via de verordening op het financieel beheer (ex artikel 212 van de Gemeentewet).
Begrotingsafwijkingen en -overschrijdingen vragen om autorisatie door de gemeenteraad. In de regel legt het college deze wijzigingen vooraf aan de raad voor. Het college vraagt daarmee toestemming om het betreffende beleid uit te voeren en het benodigde bedrag te besteden.
Alleen wanneer door omstandigheden een autorisatie vooraf niet mogelijk is, legt het college een begrotingswijziging achteraf aan de raad voor. Als de raad hiermee instemt, wordt de besteding alsnog geautoriseerd en is deze rechtmatig. Begrotingswijzigingen moeten volgens de Gemeentewet tijdens het jaar zelf nog aan de gemeenteraad worden voorgelegd.
Over het algemeen worden begrotingsoverschrijdingen die passen binnen de beleidskaders van de raad niet meegenomen in het accountantsoordeel.
Bij de toetsing van begrotingsafwijkingen kunnen tenminste de volgende “soorten” begrotingsafwijkingen worden onderkend: | Onrechtmatig, maar telt niet mee voor het oordeel | Onrechtmatig en telt mee voor het oordeel |
---|---|---|
Budgetoverschrijdingen die passen binnen het bestaande beleid, maar waarbij de accountant ondubbelzinnig vaststelt dat die ten onrechte niet tijdig zijn geautoriseerd. Bijvoorbeeld: de verwachte kostenoverschrijding op jaarbasis was via tussentijdse informatie al wel bekend, maar men heeft geen voorstel tot begrotingsaanpassing ingediend en dit is in strijd met de budgetregels zoals afgesproken met de raad. | X | |
Budgetoverschrijdingen die geheel of grotendeels worden gecompenseerd door direct gerelateerde opbrengsten, bijvoorbeeld via subsidies of kostendekkende omzet. | X | |
Budgetoverschrijdingen bij open einde (subsidie)regelingen. Vaak blijkt vanwege dit open karakter in het kader van het opmaken van de jaarrekening een (niet eerder geconstateerde) overschrijding. | X | |
Budgetoverschrijdingen die worden gecompenseerd door extra inkomsten die niet direct gerelateerd zijn. Over de aanwending van deze extra inkomsten heeft de raad nog geen besluit genomen. | X | |
Budgetoverschrijdingen betreffende activiteiten welke achteraf als onrechtmatig moeten worden beschouwd omdat dit bijvoorbeeld bij nader onderzoek van de subsidieverstrekker, belastingdienst of een toezichthouder blijkt (bijvoorbeeld een belastingnaheffing). Het zal hier in de praktijk vaak gaan om interpretatieverschillen bij de uitleg van wet- en regelgeving die na het verantwoordingsjaar aan het licht komen. Er zijn dan geen rechtmatigheidsgevolgen voor dat verantwoordingsjaar. Wel zal de gemeente ervoor moeten zorgen dat de overschrijdingen getrouw in de jaarrekening worden weergegeven. Ook kunnen er gevolgen zijn voor het lopende jaar. | ||
- geconstateerd tijdens verantwoordingsjaar | X | |
- geconstateerd na verantwoordingsjaar | X | |
Budgetoverschrijdingen op activeerbare activiteiten (investeringen of totaal geautoriseerd budget) waarvan de gevolgen voornamelijk zichtbaar worden via hogere afschrijvings- en financieringslasten in het jaar zelf of pas in de volgende jaren. | ||
- jaar van investeren | X | |
- afschrijvings- en financieringslasten in latere jaren | X |
Overschrijding lasten programma’s
Bij dit onderdeel moet per programma de rechtmatigheid van een hogere last in de rekening vergeleken met de begroting worden toegelicht.
In de programma's Openbare orde en veiligheid, Leefomgeving en Ruimtelijke ontwikkeling speelt dit, maar deze overschrijdingen zijn wel rechtmatig.
(bedragen x €1.000) | |||
Programmanaam | Begroting 2022 | Rekening 2022 | Verschil |
---|---|---|---|
Openbare orde en veiligheid | 16.892 | 19.538 | 2.646 |
Leefomgeving | 41.200 | 42.228 | 1.028 |
Ruimtelijke ontwikkeling | 9.188 | 9.483 | 295 |
Toelichting programma Openbare orde en veiligheid
De overschrijding is met name veroorzaakt door de kosten voor de opvangplekken voor de vluchtelingen uit Oekraïne. Het betreft hierbij onder andere huur, leefgeld, inrichting, beveiliging, schoonmaak, woonbegeleiding, catering en locatiemanagement. Het rijk vergoedde tot 15 oktober 2022 €100 per persoon per dag. Per 15 oktober wordt €83 per persoon per dag vergoed. Kosten voor de verbouwing van locaties worden apart vergoed, net als kosten voor het leefgeld van Oekraïners in de particuliere opvang. Deze bedragen zijn tot op heden ruim voldoende om de kosten te dekken. De kosten van de crisisnoodopvang asielzoekers in het hotelschip aan het Pothoofd worden volledig vergoed door het COA.
Deze overschrijding is rechtmatig omdat deze geheel worden gecompenseerd door direct gerelateerde opbrengsten.
Deze overschrijding is niet onrechtmatig omdat deze geheel worden gecompenseerd door direct gerelateerde opbrengsten.
Toelichting programma Leefomgeving
Bij de controle van de eerder gedane investeringen is een omissie geconstateerd in de activering van een parkeerbijdrage rondom het realiseren van parkeerplaatsen. Om geheel te voldoen aan de geldende richtlijnen BBV moet dit worden gecorrigeerd. Daarom moet het actief van de betreffende parkeerbijdrage ineens worden afgewaardeerd. Dit is bij het opstellen van de jaarrekening 2022 gecorrigeerd en zorgt voor een lastenoverschrijding van €1.029.000. Omdat de kapitaallast van deze investering door de parkeerexploitatie wordt gedekt, is deze extra afschrijving nu ook ten laste van de parkeerexploitatie gebracht.
Deze overschrijding is rechtmatig omdat het veroorzaakt wordt door het juist toepassen van wet- en regelgeving.
Toelichting programma Ruimtelijke ontwikkeling
De lasten voor de intentieovereenkomsten rondom omgevingsvergunningen zijn hoger dan geraamd. Echter hieraan liggen collegebesluiten ten grondslag. Deze overschrijdingen zijn rechtmatig omdat deze geheel worden gecompenseerd door direct gerelateerde opbrengsten.
De lastenoverschrijding voor de omgevingsvergunningen worden ruimschoots gecompenseerd door hogere baten. Deze is wel onrechtmatig maar telt niet mee voor het oordeel omdat de overschrijving gecompenseerd wordt door direct gerelateerde opbrengsten.
Reserves
Bij dit onderdeel moet de rechtmatigheid worden toegelicht van hogere puttingen en hogere stortingen uit/in reserves ( > €50.000) dan begroot. Als dit voorkomt bij egaliserende reserves zijn deze gezien het doel van de reserve altijd rechtmatig. Bij de reserve kapitaallasten (niet egaliserende reserve) is een hogere putting gedaan dan begroot. Dit heeft te maken met de afwaardering van de parkeerbijdrage, die gedekt wordt door een putting uit de reserve kapitaallasten renovatie stadspoortgarage en brinkgarage en uit de mobiliteitsreserve parkeren (egaliserende reserve).
Deze overschrijding is rechtmatig omdat het veroorzaakt wordt door het juist toepassen van wet- en regelgeving.
Investeringen/Kredieten
Bij dit onderdeel moet de rechtmatigheid worden toegelicht van hogere uitgaven (> €50.000) op investeringen/kredieten dan begroot. Voor de Stadshof is €46.471 meer uitgegeven begroot. Dit wordt gecompenseerd door direct gerelateerde, maar niet geraamde bijdragen van derden ad €54.300. Deze overschrijding is daarom rechtmatig.
Niet financiële onrechtmatigheid
Bij het aantrekken van geld en het uitzetten van middelen moeten de Nederlandse decentrale overheden zich houden aan de Wet Financiering decentrale overheden (Wet fido). De belangrijkste doelstellingen van deze wetgeving zijn het zorgen voor een efficiënte financiering en een adequate risicobeheersing ten aanzien van de treasury activiteiten. Ingaande het boekjaar 2021 dienen niet-financiële onrechtmatigheden in verband met het niet naleven van de bepalingen in de Wet fido en bijbehorende Regelingen te worden opgenomen en toegelicht in de paragraaf bedrijfsvoering.
Voor het boekjaar 2022 is geen sprake van niet-financiële onrechtmatigheden. Er is voldaan aan de volgende normen:
- de kasgeldlimieten per kwartaal;
- de rente risiconorm;
- de normen rondom schatkistbankieren.
Verantwoording door het college
De financiële beheersmaatregelen die in deze jaarrekening worden beschreven vallen binnen de financiële rechtmatigheidskaders van de raad en hogere overheden.
Vooruitblik
De gedane verbeteracties en aanbevelingen van de accountant ten behoeve van de interne (financiële) beheersing en de verdere doorontwikkeling van de verbijzonderde interne controle zullen voortvarend worden opgepakt door de organisatie.