Het programma omvat de zorg en verantwoordelijkheid voor een goede ruimtelijke ontwikkeling en inrichting van de gemeente, zowel de stad als het platteland inclusief de dorpen en kernen.
Dit gebeurt onder andere door beleidsvoorbereiding en -uitvoering. Daartoe behoren het opstellen van planologisch kaders met een goede ruimtelijke onderbouwing, voor initiatieven uit de samenleving (een bestemmingsplan of een omgevingsvergunning).
In 2024 treedt de Omgevingswet in werking. Deventer heeft inmiddels een mooie voorsprong op andere gemeenten doordat wij al een Omgevingsvisie hebben en een Bestemmingsplan met Verbrede Reikwijdte, het bestemmingsplan Deventer, Stad en Dorpen. Dat laatste gecombineerd met een verordening voor de gehele fysieke leefomgeving. De Omgevingswet gaat grote veranderingen teweegbrengen. We zetten ondanks de uitgestelde wet al flinke stappen om in 2022 overeenkomstig de wet te werken. Voor een flink deel werken we al Omgevingswetproof. De samenleving is daarbij zoveel als mogelijk aan zet. Wij geven vooral de hoofdlijnen, inspirerende ambities, en een set spelregels mee, overeenkomstig onze Omgevingsvisie. De belangen van omwonenden en andere belanghebbende worden in een zorgvuldig participatietraject geborgd. De overheid is daarbij steeds meer de verbinder en bewaker van de spelregels, en dus vooral regisseur, in plaats van zelf de realisator. De gemeente blijft echter wel degene die uiteindelijk beslist op een initiatief, vanuit haar publieke rol en verantwoordelijkheid.
Verder leggen wij via het ruimtelijke spoor vaak de basis voor de realisatie van de doelstellingen van andere beleidsvelden, zoals Bereikbaarheid, Parkeren en Wonen. Wij dragen bij aan goede afspraken met onder andere de corporaties over de volkshuisvesting. We zijn actief richting onze partners om de grote woningbouwopgave te helpen realiseren. Deventer heeft grote ambities uitgesproken om een bijdrage te leveren aan het oplossen van de ‘woningnood’. We onderzoeken hoe en onder welke voorwaarden we tot 2035 11.000 woningen aan de huidige voorraad toe kunnen voegen. We bewaken daarbij de kwaliteit van het landelijk gebied dat zich geconfronteerd ziet met een grote druk op de ruimte, vanwege de vraag naar nieuwe woningen, maar ook door ruimtevragen vanuit de sector zelf, vanuit energie (wind, zon), natuur, water, recreatie enzovoort.
Meer informatie
2022 in vogelvlucht
2022 was een boeiend jaar met een economie die zich snel herstelde van de gevolgen van de coronapandemie. Dat maakte dat de druk op de woningmarkt nog veel groter werd en de prijzen stegen. Dat ontpopte zich tot de grootste zorg en opgave: hoe zorgen we voor voldoende en goede woningen voor de verschillende groepen in de samenleving. Markt en gemeente hebben daar flink aan getrokken en trekken daar nog steeds aan. Zodanig zelfs, dat het ons niet meer mogelijk is om in alle initiatieven voldoende inzet te leveren. De gevolgen van de druk op de arbeidsmarkt zijn heel erg te zien in het ruimtelijke domein. Dat maakt dat het bestuur keuzes moet maken waar de inzet op te leveren, en als gevolg daarvan niet alle projecten kan begeleiden.
Toch hebben we mooie vooruitgang geboekt in een aantal spraakmakende trajecten: het conceptmasterplan Topicus is vastgesteld, het masterplan Senzora idem, het bestemmingsplan St. Jozef is vastgesteld en een ontwerpbestemmingsplan voor de Kop Handelskade is ter visie gegaan. Bij de herontwikkeling Roto liggen we nog steeds op koers om in 2023 tot een masterplan te komen. De voormalige Auping-locatie is al voor een groot deel opgeleverd. Zo maar enkele voorbeelden. Het meest tot de verbeelding sprak wellicht de enorme subsidie van €30 miljoen die we van het Rijk hebben ontvangen om infrastructurele maatregelen te nemen ter versnelling van de woningbouw in de Centrumschil (waaronder De Kien) en Keizerslanden. Goed om te beseffen dat de basis voor dit soort trajecten en projecten is gelegd in de Omgevingsvisie 2019. Een langetermijnvisie lijkt te lonen! Bovendien ontvingen we €5,6 miljoen voor het realiseren van flexwoningen. Kortom: nog veel werk aan de winkel!
Binnen De Kien is inmiddels ook een overeenkomst met de NS gesloten, met als doel het gebied verder tot ontwikkeling te brengen vanuit de kaders van het vastgestelde Ontwikkelingsperspectief. Een plan van aanpak om te komen tot een parkeergarage is nagenoeg klaar. Ook voor de locatie Roto wordt gezocht naar de realisatie van een parkeerhub. Dat vordert eveneens.
Dat alles moet zich voegen binnen onze Hoofdwegenstructuur, die we in 2023 gaan herijken. Deventer is goed bereikbaar, moet dat op zijn minst blijven en waar mogelijk verbeteren voor alle vormen van vervoer: OV, fiets, auto. De binnenstad heeft daarbij een bijzondere plek. Op basis van besluitvorming in 2022 komt daarvoor een plan van aanpak als basis voor dit traject. De verschillende vormen van duurzame mobiliteit krijgen steeds meer aandacht. Zo werken we aan een zero-emmissiezone voor de binnenstad, en is er een visie op het plaatsen van elektrische laadpalen vastgesteld.
We zijn erg actief geweest in het landelijk gebied. Er konden mooie subsidies worden toegezegd op basis van onder andere de Leaderregeling, en we konden de dorpen die nog geen dorpsvisie hebben stimuleren om dit alsnog op te pakken. Ons traject 'Kansen uit Buiten' dient als voorbeeld voor veel andere gemeenten en leidt tot mooie resultaten. Op verschillende plekken worden oude stallen opgeruimd en verschijnen nieuwe woningen. Ons Erfdelersproject krijgt landelijk veel publiciteit. De ontwikkelingen in het landelijk gebied baren overigens wel zorgen. Er is een grote druk op de ruimte, en er heerst veel onzekerheid. De landelijke en provinciale trajecten rond Omgevingsvisie en Programma Landelijk Gebied volgen we actief, en we leveren daarop veel input. Door het werk aan een gemeentelijk visie op het landelijk gebied proberen we de keuzes waar we voor staan, en de rol die de gemeente daarbij nog kan vervullen inzichtelijk te maken en aan de raad voor te leggen.
Natuurlijk mag het traject 'Wonen, Werken en Verjongen' (voorheen: 'Wonen en Voorzieningen') niet onbenoemd blijven. Een enorme opgave die ook tot scherpe keuzes moet leiden. We werken daarbij van grof naar fijn: vanuit ambities naar scenario’s en vervolgens locaties. Participatie speelt daarbij een heel grote en belangrijke rol want de te maken keuzes zullen grote invloed op de leefomgeving hebben.
De woningbouwopgave is (zoals boven al aangegeven) onverminderd groot. Afgelopen jaar hebben we in Deventer 464 nieuwe woningen opgeleverd. Dat is meer dan voorgaande jaren, maar lang niet genoeg om onze ambitie te kunnen realiseren. Een grote steun in de rug is de met het Rijk en de provincies afgesloten Woondeal. Een drietal sleutelprojecten heeft daardoor status gekregen: Centrumschil, Keizerslanden en Bathmen.
Met de corporaties is een intentieovereenkomst gesloten om zo snel mogelijk, misschien nog in 2023, te komen tot 300 nieuwe flexwoningen. De eerste locaties zijn in beeld en worden uitgewerkt. We konden ook maatregelen nemen om met name de wat zwakkeren op de woningmarkt te beschermen tegen het speculeren met woningen, door het instellen van een opkoopbescherming en zelfbewoningsplicht (voor delen van de gemeente).
Heel veel kleiner, maar daarom nog niet minder belangrijk, is dat de gemeente 3 nieuwe woonwagenstandplaatsen aan het bestand heeft toegevoegd. Dat kan niet iedere gemeente ons nazeggen.
Tot slot hebben we van de provincie opnieuw een goede beoordeling gekregen voor ons ruimtelijke ordeningsinstrumentarium, in het kader van het interbestuurlijk toezicht. Dat betekent dat we onze bestemmingsplannen en dergelijke op orde hebben en onze manier van vergunningverlening, handhaving en toezicht. Daardoor konden we de enorme vergunningenstroom ook adequaat beoordelen. Dat leverde veel meer leges op dan begroot. Inmiddels hebben we besloten tot een ander legessysteem, ook met het oog op de komst van de Omgevingswet.
Soort wijziging
Status
Doelstelling - Kwaliteiten stad en land
We ontwikkelen en versterken de bestaande, specifieke (ruimtelijke) kwaliteiten van stad en land, zoals verankerd in de Omgevingsvisie, en inwoners waarderen het uiterlijk van hun woonomgeving in 2021 op 7,5. Dat is minstens op hetzelfde niveau als 2019 (laatstbekende cijfer).
Relatie met strategisch doel
Deventer werkt
In Deventer maken we werk van werk. We versterken onze economische positie en werkgelegenheid. Niet alleen is er ruimte voor de vestiging van bedrijven, we zetten actief in op het aantrekken van bedrijven. Dat vraagt om voldoende, betaalbare woningen in stad en dorpen voor onze huidige inwoners en mensen die zich hier willen vestigen. Ook blijven we inzetten op de goede bereikbaarheid van Deventer, met een ideale ligging tussen Randstad, Oost Nederland en Duitsland. De IJssel en de havenvoorzieningen kunnen bijdragen aan onze positie en aantrekkelijkheid voor bedrijven. We versterken het onderscheidend karakter van Deventer als economisch bolwerk met onze ambities op het gebied van innovatieve duurzaamheid, kenniseconomie en IT. We werken samen met onze partners aan een goede aansluiting tussen beroepsonderwijs en bedrijfsleven.
Duurzaam Deventer
Een stad die 1250 jaar oud is, kun je, gezien die lange bestaansduur, al als duurzaam typeren. Maar voor nog eens 1250 jaar is veel inzet nodig op het gebied van duurzaamheid, klimaatbeleid en een hoognodige transitie richting schone, niet-fossiele energie. Het is een lange weg te gaan, maar in Deventer gaan we stappen zetten richting energieneutraliteit en een toekomstbestendige leefomgeving. Beheer en inrichting van de leefomgeving dragen bij aan andere doelstellingen van de gemeente, zoals het aantrekkelijk houden van de stad voor bezoekers, de sociale samenhang en gezond leven.
Oog voor elkaar
Wij zorgen voor mensen die ondersteuning nodig hebben. Daartoe gaan we, in samenwerking met zorgaanbieders en andere partners, verder met de transformatie van de zorgtaken. Ons uitgangspunt is het principe van ‘ziek en zorg’ naar ‘gezond en gedrag’. We zetten daarom bijvoorbeeld in op preventie en nieuwe, meer laagdrempelige, collectieve vormen van zorg. Ook sport vinden wij belangrijk, zowel voor de sociale binding als voor de gezondheid.
Levendig Deventer
Deventer straalt geschiedenis en ademt cultuur. Wij vinden kunst en cultuur belangrijk, niet alleen ter verrijking van ons leven, maar ook ter vergroting van onze betrokkenheid bij de samenleving. Een sterk Deventer kan niet zonder een verrijkende programmering, die ons helpt ontspannen, vermaken, verbazen en nadenken.
Samen werken en samen leven
Wij zoeken meer verbinding met de samenleving. Participatie en actief burgerschap zijn onze uitgangspunten. Wij betrekken de inwoners zo goed mogelijk bij het opstellen van beleid en het uitvoeren van plannen. In de communicatie gebruiken we moderne media en sluiten we aan op bestaande kanalen in de verschillende wijken en dorpen. Afgelopen jaren zijn de criminaliteitscijfers gedaald en de gevoelens van veiligheid toegenomen. Wij willen deze lijn vasthouden.
Prestaties
Historie
Historie
Toelichting
Historie
Historie
Historie
Doelstelling - Omgevingswet
We versterken in Deventer het werken volgens de principes van de komende Omgevingswet.
Relatie met strategisch doel
Deventer werkt
In Deventer maken we werk van werk. We versterken onze economische positie en werkgelegenheid. Niet alleen is er ruimte voor de vestiging van bedrijven, we zetten actief in op het aantrekken van bedrijven. Dat vraagt om voldoende, betaalbare woningen in stad en dorpen voor onze huidige inwoners en mensen die zich hier willen vestigen. Ook blijven we inzetten op de goede bereikbaarheid van Deventer, met een ideale ligging tussen Randstad, Oost Nederland en Duitsland. De IJssel en de havenvoorzieningen kunnen bijdragen aan onze positie en aantrekkelijkheid voor bedrijven. We versterken het onderscheidend karakter van Deventer als economisch bolwerk met onze ambities op het gebied van innovatieve duurzaamheid, kenniseconomie en IT. We werken samen met onze partners aan een goede aansluiting tussen beroepsonderwijs en bedrijfsleven.
Duurzaam Deventer
Een stad die 1250 jaar oud is, kun je, gezien die lange bestaansduur, al als duurzaam typeren. Maar voor nog eens 1250 jaar is veel inzet nodig op het gebied van duurzaamheid, klimaatbeleid en een hoognodige transitie richting schone, niet-fossiele energie. Het is een lange weg te gaan, maar in Deventer gaan we stappen zetten richting energieneutraliteit en een toekomstbestendige leefomgeving. Beheer en inrichting van de leefomgeving dragen bij aan andere doelstellingen van de gemeente, zoals het aantrekkelijk houden van de stad voor bezoekers, de sociale samenhang en gezond leven.
Oog voor elkaar
Wij zorgen voor mensen die ondersteuning nodig hebben. Daartoe gaan we, in samenwerking met zorgaanbieders en andere partners, verder met de transformatie van de zorgtaken. Ons uitgangspunt is het principe van ‘ziek en zorg’ naar ‘gezond en gedrag’. We zetten daarom bijvoorbeeld in op preventie en nieuwe, meer laagdrempelige, collectieve vormen van zorg. Ook sport vinden wij belangrijk, zowel voor de sociale binding als voor de gezondheid.
Levendig Deventer
Deventer straalt geschiedenis en ademt cultuur. Wij vinden kunst en cultuur belangrijk, niet alleen ter verrijking van ons leven, maar ook ter vergroting van onze betrokkenheid bij de samenleving. Een sterk Deventer kan niet zonder een verrijkende programmering, die ons helpt ontspannen, vermaken, verbazen en nadenken.
Samen werken en samen leven
Wij zoeken meer verbinding met de samenleving. Participatie en actief burgerschap zijn onze uitgangspunten. Wij betrekken de inwoners zo goed mogelijk bij het opstellen van beleid en het uitvoeren van plannen. In de communicatie gebruiken we moderne media en sluiten we aan op bestaande kanalen in de verschillende wijken en dorpen. Afgelopen jaren zijn de criminaliteitscijfers gedaald en de gevoelens van veiligheid toegenomen. Wij willen deze lijn vasthouden.
Prestaties
Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2022
De invoering van de Wet is inmiddels op 1 januari 2023 bepaald.Toelichting 2e kwartaal rapportage 2022
De invoering van de Wet is inmiddels op 1 januari 2023 bepaald.Toelichting 3e kwartaal rapportage 2022
De invoering van de Wet is inmiddels op 1 juli 2023 bepaald.Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2022
De invoering van de Wet is inmiddels op 1 januari 2023 bepaald.Toelichting 2e kwartaal rapportage 2022
De invoering van de Wet is inmiddels op 1 januari 2023 bepaald.Toelichting 3e kwartaal rapportage 2022
De invoering van de Wet is inmiddels op 1 juli 2023 bepaald.Doelstelling - Evenwichtige woningvoorraad
We zorgen in samenspraak met onze partners voor een evenwichtige woningvoorraad die aansluit op de behoefte in Deventer, zowel naar aantal als naar aard. We zetten daarbij in op een versnelling van de productie, vanwege de grote vraag naar goede woningen. We huldigen de principes uit de Omgevingsvisie en de Woonvisie 2018 (benutten de bestaande kwaliteiten, waarbij inbreiding voor uitbreiding gaat). We geven verder vorm en inhoud aan de uitgesproken ambitie om in Deventer 11.000 woningen aan de bestaande voorraad toe te voegen.
Relatie met strategisch doel
Deventer werkt
In Deventer maken we werk van werk. We versterken onze economische positie en werkgelegenheid. Niet alleen is er ruimte voor de vestiging van bedrijven, we zetten actief in op het aantrekken van bedrijven. Dat vraagt om voldoende, betaalbare woningen in stad en dorpen voor onze huidige inwoners en mensen die zich hier willen vestigen. Ook blijven we inzetten op de goede bereikbaarheid van Deventer, met een ideale ligging tussen Randstad, Oost Nederland en Duitsland. De IJssel en de havenvoorzieningen kunnen bijdragen aan onze positie en aantrekkelijkheid voor bedrijven. We versterken het onderscheidend karakter van Deventer als economisch bolwerk met onze ambities op het gebied van innovatieve duurzaamheid, kenniseconomie en IT. We werken samen met onze partners aan een goede aansluiting tussen beroepsonderwijs en bedrijfsleven.
Duurzaam Deventer
Een stad die 1250 jaar oud is, kun je, gezien die lange bestaansduur, al als duurzaam typeren. Maar voor nog eens 1250 jaar is veel inzet nodig op het gebied van duurzaamheid, klimaatbeleid en een hoognodige transitie richting schone, niet-fossiele energie. Het is een lange weg te gaan, maar in Deventer gaan we stappen zetten richting energieneutraliteit en een toekomstbestendige leefomgeving. Beheer en inrichting van de leefomgeving dragen bij aan andere doelstellingen van de gemeente, zoals het aantrekkelijk houden van de stad voor bezoekers, de sociale samenhang en gezond leven.
Oog voor elkaar
Wij zorgen voor mensen die ondersteuning nodig hebben. Daartoe gaan we, in samenwerking met zorgaanbieders en andere partners, verder met de transformatie van de zorgtaken. Ons uitgangspunt is het principe van ‘ziek en zorg’ naar ‘gezond en gedrag’. We zetten daarom bijvoorbeeld in op preventie en nieuwe, meer laagdrempelige, collectieve vormen van zorg. Ook sport vinden wij belangrijk, zowel voor de sociale binding als voor de gezondheid.
Levendig Deventer
Deventer straalt geschiedenis en ademt cultuur. Wij vinden kunst en cultuur belangrijk, niet alleen ter verrijking van ons leven, maar ook ter vergroting van onze betrokkenheid bij de samenleving. Een sterk Deventer kan niet zonder een verrijkende programmering, die ons helpt ontspannen, vermaken, verbazen en nadenken.
Samen werken en samen leven
Wij zoeken meer verbinding met de samenleving. Participatie en actief burgerschap zijn onze uitgangspunten. Wij betrekken de inwoners zo goed mogelijk bij het opstellen van beleid en het uitvoeren van plannen. In de communicatie gebruiken we moderne media en sluiten we aan op bestaande kanalen in de verschillende wijken en dorpen. Afgelopen jaren zijn de criminaliteitscijfers gedaald en de gevoelens van veiligheid toegenomen. Wij willen deze lijn vasthouden.
Prestaties
Historie
Historie
Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2022
Vanwege probelemen met de ambtelijke capaciteit kan deze prestatie onder druk komen.Toelichting 2e kwartaal rapportage 2022
Vanwege probelemen met de ambtelijke capaciteit kan deze prestatie onder druk komen.Toelichting 3e kwartaal rapportage 2022
Vanwege problemen met de ambtelijke capaciteit kan deze prestatie onder druk komen.Historie
Doelstelling - Bereikbaarheid Deventer
We verbeteren de bereikbaarheid van Deventer, en zetten in op het bevorderen van een duurzame vorm van mobiliteit. Het aantal inwoners dat (zeer) tevreden is over de bereikbaarheid van de eigen buurt is minimaal 66%.
Relatie met strategisch doel
Deventer werkt
In Deventer maken we werk van werk. We versterken onze economische positie en werkgelegenheid. Niet alleen is er ruimte voor de vestiging van bedrijven, we zetten actief in op het aantrekken van bedrijven. Dat vraagt om voldoende, betaalbare woningen in stad en dorpen voor onze huidige inwoners en mensen die zich hier willen vestigen. Ook blijven we inzetten op de goede bereikbaarheid van Deventer, met een ideale ligging tussen Randstad, Oost Nederland en Duitsland. De IJssel en de havenvoorzieningen kunnen bijdragen aan onze positie en aantrekkelijkheid voor bedrijven. We versterken het onderscheidend karakter van Deventer als economisch bolwerk met onze ambities op het gebied van innovatieve duurzaamheid, kenniseconomie en IT. We werken samen met onze partners aan een goede aansluiting tussen beroepsonderwijs en bedrijfsleven.
Duurzaam Deventer
Een stad die 1250 jaar oud is, kun je, gezien die lange bestaansduur, al als duurzaam typeren. Maar voor nog eens 1250 jaar is veel inzet nodig op het gebied van duurzaamheid, klimaatbeleid en een hoognodige transitie richting schone, niet-fossiele energie. Het is een lange weg te gaan, maar in Deventer gaan we stappen zetten richting energieneutraliteit en een toekomstbestendige leefomgeving. Beheer en inrichting van de leefomgeving dragen bij aan andere doelstellingen van de gemeente, zoals het aantrekkelijk houden van de stad voor bezoekers, de sociale samenhang en gezond leven.
Levendig Deventer
Deventer straalt geschiedenis en ademt cultuur. Wij vinden kunst en cultuur belangrijk, niet alleen ter verrijking van ons leven, maar ook ter vergroting van onze betrokkenheid bij de samenleving. Een sterk Deventer kan niet zonder een verrijkende programmering, die ons helpt ontspannen, vermaken, verbazen en nadenken.
Samen werken en samen leven
Wij zoeken meer verbinding met de samenleving. Participatie en actief burgerschap zijn onze uitgangspunten. Wij betrekken de inwoners zo goed mogelijk bij het opstellen van beleid en het uitvoeren van plannen. In de communicatie gebruiken we moderne media en sluiten we aan op bestaande kanalen in de verschillende wijken en dorpen. Afgelopen jaren zijn de criminaliteitscijfers gedaald en de gevoelens van veiligheid toegenomen. Wij willen deze lijn vasthouden.
Prestaties
Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2022
Na de discussie in de raad heeft het college ervoor gekozen om pas op de plaats te maken, en in een nieuwe raadsperiode een nieuwe afweging te maken.Toelichting 2e kwartaal rapportage 2022
Na de discussie in de raad heeft het college ervoor gekozen om pas op de plaats te maken, en in een nieuwe raadsperiode een nieuwe afweging te maken.Toelichting 3e kwartaal rapportage 2022
Na de discussie in de raad heeft het college ervoor gekozen om pas op de plaats te maken, en in een nieuwe raadsperiode een nieuwe afweging te maken.Historie
Historie
Toelichting
Historie
Beleidsindicatoren
Nummer | Taakveld | Naam | Toelichting | Bron | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
35 | Vhrosv | Gemiddelde WOZ waarde | Duizend euro | CBS | |||||
Jaar | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | |||||
Waarde | 272 | 244 | 223 | 227,40 | |||||
Nummer | Taakveld | Naam | Toelichting | Bron | |||||
36 | Vhrosv | Nieuw gebouwde woningen | Aantal per 1.000 woningen | Basisregistratie adressen en gebouwen | |||||
Jaar | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | |||||
Waarde | 4 | 3,90 | 11,10 | 10,40 | |||||
Nummer | Taakveld | Naam | Toelichting | Bron | |||||
37 | Vhrosv | Demografische druk | % | CBS | |||||
Jaar | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | |||||
Waarde | 67,80 | 67,50 | 68,10 | 68 | |||||
Nummer | Taakveld | Naam | Toelichting | Bron | |||||
38 | Vhrosv | Gemeentelijke woonlasten eenpersoonshuishouden | In Euro’s | COELO | |||||
Jaar | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | |||||
Waarde | 869 | 771 | 735 | 684 | |||||
Nummer | Taakveld | Naam | Toelichting | Bron | |||||
39 | Vhrosv | Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishouden | In Euro’s | COELO | |||||
Jaar | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | |||||
Waarde | 917 | 815 | 779 | 736 | |||||
Nummer | Taakveld | Naam | Toelichting | Bron | |||||
40 | Vhrosv | Opgeleverde woningen | Aantal woningen | Registratie gereedmeldingen gemeente | |||||
Jaar | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | |||||
Waarde | 464 | 248 | 316 | ||||||
Nummer | Taakveld | Naam | Toelichting | Bron | |||||
41 | Vhrosv | Opgeleverde sociale huurwoningen | % van het totaal | Registratie gereedmeldingen gemeente | |||||
Jaar | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | |||||
Waarde | 15,70 | 16 | 3 | ||||||
Nummer | Taakveld | Naam | Toelichting | Bron | |||||
42 | Vhrosv | Omvang sociale huurvoorraad | Jaarverslagen corporaties – Monitor Verantwoording Prestatieafspraken | ||||||
Jaar | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | |||||
Waarde | 12687 | 12973 | 12982 | ||||||
Nummer | Taakveld | Naam | Toelichting | Bron | |||||
43 | Vhrosv | Gemiddelde zoektijd woningzoekenden voor sociale huurwoningen | Jaar | Jaarverslag Woonkeus | |||||
Jaar | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | |||||
Waarde | 1,18 | 1,11 | 0,92 |
Exploitatie
(bedragen x €1.000)
Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Rekening | Verschil | |
Lasten | 6.278 | 9.188 | 9.517 | 329 |
Baten | 3.548 | 5.190 | 7.538 | 2.348 |
Voor resultaatbestemming | -2.729 | -3.998 | -1.979 | 2.019 |
Stortingen in reserves | 0 | 58 | 58 | 0 |
Puttingen uit reserves | 15 | 1.295 | 864 | -431 |
Na resultaatbestemming | -2.714 | -2.761 | -1.173 | 1.589 |
Budgetoverhevelingen
(bedragen x €1.000) | |||
Onderwerp | Lasten | Baten | Saldo |
---|---|---|---|
Visie Hoogbouw | 42 | 0 | -42 |
Planontwikkeling Stadshof | 36 | 36 | 0 |
Onderzoek biovergisters | 25 | 0 | -25 |
De Nieuwe Keizer | 51 | 0 | -51 |
Kavelruil Deventer | 86 | 86 | 0 |
Kavelruil Salland | 330 | 330 | 0 |
Visie op landelijk gebied | 123 | 0 | -123 |
Kracht van Salland | 126 | 126 | 0 |
Vitaal platteland | 354 | 139 | -215 |
Wet kwaliteitsborging (WKB) | 26 | 26 | 0 |
Mobiliteitsstudie Poort van Deventer | 19 | 19 | 0 |
Normalisatie woonwagens | 28 | 0 | -28 |
Aanbesteding openbare ruimte Obsurv | 7 | 7 | 0 |
BGT-BAG | 8 | 8 | 0 |
Totaal | 1.261 | 777 | -484 |
Saldo na resultaatbestemming en budgetoverheveling
(bedragen x €1.000) | |
Saldo | |
Saldo na resultaatbestemming | 1.589 |
Saldo budgetoverheveling | -484 |
Saldo na budgetoverheveling | 1.105 |
Toelichting saldo na budgetoverheveling (voordeel €1.105.000)
Bouwleges (voordeel €1.100.000)
Het positieve resultaat komt geheel voor rekening van de meeropbrengsten van de bouwleges. In eerdere rapportages kon al een optimistisch geluid worden gegeven. De ontwikkelingen hebben zich ook in de laatste maanden van het jaar volop doorgezet. Na aftrek van de noodzakelijke extra arbeidsinzet resteert een positief saldo (na bijstelling) op de leges van €1.100.000.
Diversen
Er waren ook wat kleine tegenvallers te melden. De vertraging van de invoering van de Omgevingswet leidde tot extra uitgaven (vooral ICT), het werken aan het bestemmingsplan Poort van Deventer en de discussies daarover, het actualiseren van de situatie op de locatie Bruggestraat, de Wet Open Overheid, het Q-team Topicus vroegen meer inzet dan kon worden voorzien bij het begin van het jaar. Een verdere ontwikkeling was de toename van het aantal Rood-voor-Roodinitiatieven en de Inbreidingen. Hoewel we scherp acteren op kostenverhaal kon toch niet worden voorkomen dat we met wat onverhaalbare kosten werden geconfronteerd.
Investeringen
(bedragen x €1.000) | ||||
Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Rekening | Verschil | |
Uitgaven t.l.v. investeringen | 0 | 121 | 167 | 46 |
Inkomsten t.g.v. investeringen | 0 | 5 | 59 | 54 |
Saldo | 0 | -116 | -108 | 8 |
Toelichting
De overschrijding betreft de investering Stadshof. Aan de lastenkant is €46.471 meer uitgegeven dan begroot. Dit wordt gecompenseerd door een niet begrote bijdrage van derden van €54.300, waardoor er geen sprake is van overschrijding van de rechtmatigheid.
Naam | Openen |
---|---|
Dashboard Bouwen en wonen | |
Pdf Bouwen en wonen (1.973 kb) |
Gerelateerde informatie
Documentnaam | Bestandsgrootte | Openen |
---|---|---|
Omgevingsvisie 2019 | 12 Mb | |
Beleidsnotitie woonwagen- en standplaatsen 2018 | 1,0 Mb | |
Prestatieafspraken Wonen Deventer 2019-2022 | 0,2 Mb | |
Woonvisie Deventer 2018 | 0,6 Mb |