Financiële risico's per Verbonden partij

In het algemeen geldt dat bij de meeste deelnemingen sprake is van gebruikelijke bedrijfsvoering risico’s. Die conclusie is te baseren op de accountantsrapporten bij de jaarrekeningen van die partijen waarin aandacht is besteed aan de continuïteit van de bedrijfsvoering. Bij sommige vennootschappen is daarnaast informatie opgenomen over bijzondere omstandigheden en risico’s. Ook is voor een paar verbonden partijen melding gemaakt van de actuele waarde van het bezit. Informatie over de vermogensposities, de resultaten, bijzondere omstandigheden en actuele waarden zijn indicaties (er zijn er uiteraard meer) over de continuïteit van een verbonden partij en hun vermogen om financiële risico’s te kunnen opvangen.

Hieronder treft u alle verbonden partijen aan, waarbij per partij kort is aangeven wat het doel, de aard van de verbinding met de gemeente en het publiek belang is. De volgorde sluit aan bij de programma-indeling. In de aard van de verbindingen zijn de volgende categorieën onderscheiden:

  • GR = Gemeenschappelijke regeling - deelname (% belang)
  • NV = Naamloze vennootschap - aandelenhouder (% belang)
  • BV = Besloten Vennootschap - aandeelhouder (% belang)
  • ST = Stichting - deelname (% belang)
  • Coöp = Coöperatie - deelname (% belang)

Circulus Berkel BV

Vestigingsplaats:

Apeldoorn

Website:

circulus

Programma:

Algemene dekkingsmiddelen

Entiteit

BV

Deelnemingspercentage:

21,83%

Doel en openbaar belang:

Inname en verwijdering van huishoudelijk- en bedrijfsafval en stadsreiniging.

Financieel risico:

De gemeente loopt financieel risico over het geactiveerde aandelenkapitaal in Circulus BV en op het geraamde dividend voor de algemene middelen (dividend Cirec). De aandelen van Circulus BV worden gehouden door de gemeenten Apeldoorn, Deventer, Epe, Zutphen, Doesburg, Bronckhorst, Brummen, Voorst en Lochem. Dochteronderneming CiRec BV is in handen van de gemeenten Apeldoorn en Deventer. Financieel risico is ook een stijging van de kosten voor dienstverlening afvalinzameling en reiniging openbare ruimte wegens de fors gestegen energiekosten. De kostenstijging van de dienstverlening aan Deventer kan in 2023 nog voor 75% worden gedekt vanuit de gemeentelijke energiekostencompensatie middelen. De omvang van het (structureel) financieel effect voor de gemeentebegroting vanaf 2024 is op dit moment nog niet duidelijk. Daarover wordt of separaat of in kwartaalrapportages informatie aan de gemeenteraad verstrekt.

Toelichting:

Circulus heeft geen winstdoelstelling. Publieke dienstverlening wordt tegen kostprijs gedaan. Circulus is gegroeid naar een weerstandsvermogen dat een solvabiliteits-percentage van minimaal 25% vertegenwoordigt. Een eis die banken stellen bij de financiering van Circulus.
Het belang van Deventer is 21,83%. Dat belang moet ook in de algemene reserve van Circulus BV zijn vertegenwoordigd. Na jaarrekening 2021 van Circulus is dat belang in het eigen vermogen 20,0, waardoor na vaststelling van de jaarrekening 2021 van Circulus geen dividend aan Deventer kon worden uitbetaald. Ook in het meerjarig perspectief tot en met 2025 wordt nog geen dividenduitkering voorzien omdat het belang van 21,83% nog niet in de Algemene Reserve is gerealiseerd.

Beleidsvoornemens 2023:

In de aandeelhoudersvergadering van 17 februari 2021 is het geactualiseerde Strategieplan van Circulus vastgesteld. De raad is daarover met een raadsmededeling geïnformeerd. De realisatie daarvan zal in jaarplannen worden uitgewerkt en in samenspraak met
gemeenten zijn beslag krijgen in de begroting van en de dienstverlening aan gemeenten (voor Deventer: afvalinzameling en reiniging openbare ruimte).
De aankomende jaren zullen de investeringsbedragen toenemen. Deze worden met name veroorzaakt door elektrificeren van het wagenpark, investering in overname containerparken van Gemeenten en aanpassingen in beleid (bijvoorbeeld omgekeerd inzamelen).
Hierdoor zal het balanstotaal stijgen. Om te kunnen voldoen aan de solvabiliteitseis van minimaal 25% zal ook het eigen vermogen moeten toenemen.
Het college heeft besloten een onderzoek te starten naar de effectiviteit van de uitvoering van werkzaamheden in de buitenruimte. Met een raadsmededeling van 29-11-2022 is de gemeenteraad daarover geïnformeerd. De werkzaamheden in de openbare ruimte worden momenteel door HGB, Circulus en Cambio Buurtbeheer (Circulus) uitgevoerd. Beoordeeld wordt of deze werkzaamheden effectiever kunnen worden uitgevoerd (door betere en/of – andere - samenwerking) of dat de werkzaamheden mogelijk bij een andere partij kunnen worden gelegd

Contractwaarde 2022:

€8.981.823 (afval) en €6.952.667 (reiniging)

Bijdrage GR 2022:

Subsidie 2022:

Dividend 2022:

Nog niet bekend (Cirec)

Financiële gegevens

2021

2022

2023

Eigen vermogen

€16.142.268

€16.934.000

€17.868.000

Vreemd vermogen

€37.406.319

€41.181.000

€38.525.000

Resultaat

€1.469.343

€1.446.000

€1.416.000

Bron

Jaarrekening

Begroting

Begroting

Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2022:

€18.400 (€18.400)

Garantie 31-12-2022:

Lening 31-12-2022:

CSV Amsterdam BV

Vestigingsplaats:

's-Hertogenbosch

Website:

Programma:

Algemene dekkingsmiddelen

Entiteit

BV

Deelnemingspercentage:

0,26%

Doel en openbaar belang:

Als gevolg van de invoering van de Wet Onafhankelijk Netbeheer (WON) in Nederland is Essent per 30 juni 2009 gesplitst in een netwerkbedrijf (Enexis) en een productie- en leveringsbedrijf (Essent). In 2009 is het productie- en leveringsbedrijf verkocht aan RWE. Daarnaast heeft Deventer in 2014 de aandelen in het afvalverwerkingsbedrijf Attero (voormalig Essent Milieu) verkocht aan Waterland. Uit beide verkopen vloeit de deelneming voort waarin wij aandeelhouder zijn van CSV Amsterdam B.V. (CSV=Claim Staat Vennootschap)
CSV heeft drie doelstellingen:
a. namens de verkopende aandeelhouders van Essent een eventuele schadeclaimprocedure voeren tegen de Staat als gevolg van de WON (Wet Onafhankelijk Netbeheer);
b. namens de verkopende aandeelhouders eventuele garantieclaim procedures voeren tegen RECYCLECO B.V. (“Waterland”);
c. het geven van instructies aan de Escrow-agent wat betreft het beheer van het bedrag (€13,5 miljoen) dat op de Escrow-rekening n.a.v. verkoop Attero is gestort.
Uiteindelijk doel is de afwikkeling van de verkoop van Essent aan RWE.

Ad a: De Hoge Raad in 2015 heeft besloten dat de Splitsingswet niet in strijd is met het recht van de Europese Unie. Met deze uitspraak van de Hoge Raad zijn de vorderingen van Essent op de Staat definitief afgewezen. Voor de vennootschap is de procedure daarmee geëindigd.  
Ad b: In 2016 is een compromis werd bereikt tussen CSV, Recycleco B.V. en Attero Holding B.V. over betwiste (fiscale) claims alsmede over een belastingteruggave en in april 2020 is een tweede en finale compromis bereikt tussen hiervoor genoemde partijen voor de beëindiging van alle resterende geschillen met betrekking tot betwiste (fiscale) claims, alsmede over een belastingteruggave. Op 21 mei 2020 heeft CSV het resterend vermogen op de Escrow-rekening van €7.951.352,47 ontvangen, welk bedrag vervolgens onder inhouding van €150.000 voor aanvulling van het werkkapitaal volledig is uitgekeerd aan de aandeelhouders.

Financieel risico:

Het risico en daarmee de aansprakelijkheid voor de aandeelhouders is relatief gering en beperkt tot de hoogte van het nominale aandelenkapitaal van deze vennootschap (totaalbedrag €20.000), art 2.:81 BW.

Toelichting:

Beleidsvoornemens 2023:

In februari 2021 heeft CSV bezwaar gemaakt tegen de naheffingsaanslag afvalstoffenbelasting. Op het moment is CSV in gesprek met de Belastingdienst over het bezwaar. Afhankelijk van de reactie van de Belastingdienst en de kans van slagen van een eventuele gerechtelijke procedure zal in overleg met Aandeelhouderscommissie van CSV de procedure al dan niet worden voortgezet. Na afwikkeling van deze bezwaar- en eventuele gerechtelijke procedure of eventuele voortijdige beëindiging van deze procedure (bijvoorbeeld door een mogelijk compromis tussen de Belastingdienst en CSV of een besluit van de Aandeelhouderscommissie de procedure niet verder voort te zetten) zal CSV kunnen worden opgeheven en de resterende liquide middelen kunnen worden uitgekeerd aan de aandeelhouders naar rato van het aandelenbelang.

Contractwaarde 2022:

Bijdrage GR 2022:

Subsidie 2022:

Dividend 2022:

Financiële gegevens

2021

2022

2023

Eigen vermogen

€312.379

€0

€0

Vreemd vermogen

€22.664

€0

€0

Resultaat

-€42.665

-€100.000

€0

Bron

Jaarrekening

opheffing in 2023

Opheffing in 2023

Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2022:

€52 (€52)

Garantie 31-12-2022:

Lening 31-12-2022:

Het Groenbedrijf BV

Vestigingsplaats:

Deventer

Website:

hetgroenbedrijf

Programma:

Leefomgeving

Entiteit

BV

Deelnemingspercentage:

50%

Doel en openbaar belang:

Beheer, onderhoud, aanleg en vervanging van openbaar groen en zorgen voor een duurzame instandhouding. Sociale onderneming door inzet van mensen met afstand tot de reguliere arbeidsmarkt.

Financieel risico:

De ontwikkeling van de tarieven voor de dienstverlening wegens de kostenontwikkeling van het personeelsbestand (waaronder kosten voor instroom van deelnemers vanuit de Participatiewet als ook een seniorenregeling) als ook de inkoopkosten bij derden. Daaronder begrepen de financiële effecten van de energiekostenstijging.

Toelichting:

De gemeente Deventer en KonnecteD BV zijn elk voor 50% aandeelhouder in HGB BV. Het begroot resultaat voor 2021 was -€167.000. De interim directeur van HGB heeft in 2021 maatregelen getroffen om de begroting sluitend te krijgen en daarbovenop zijn oudere balansposten opgeschoond en daardoor is over 2021 een positief exploitatieresultaat van €774.000 behaald, waarvan het grootste gedeelte eenmalig van aard is. Met het positief resultaat over 2021 kan de eigen vermogen positie weer worden aangevuld, nadat over 2019 en 2020 nadelige resultaten waren geboekt van respectievelijk -€173.000 en -€422.000. Informatie is dat over 2022 een klein positief resultaat is behaald.

Het Groenbedrijf verzorgt de leefomgeving van de gemeente Deventer en doet dat voor een substantieel deel met mensen met lagere / beperkte competenties. HGB draagt daarmee in belangrijke mate bij aan social return. De inzetbare doelgroep verandert. Het aantal werkzame Wsw’ers daalt en de groep deelnemers vanuit de Participatiewet stijgt. De financiering voor deze doelgroepen verschilt en leidt per saldo in de toekomst voor het meerjarige perspectief tot hogere personele kosten en legt daarmee druk op de tariefontwikkeling van het groenonderhoud voor de gemeente.

Beleidsvoornemens 2023:

Het college heeft op 18-12-2020 besloten een onderzoek te starten naar de effectiviteit van de uitvoering van werkzaamheden in de buitenruimte. Met een raadsmededeling van 29-11-2022 is de gemeenteraad daarover geïnformeerd. De werkzaamheden in de openbare ruimte worden momenteel door HGB, Circulus en Cambio Buurtbeheer (Circulus) uitgevoerd. Beoordeeld wordt of deze werkzaamheden effectiever kunnen worden uitgevoerd (door betere en/of – andere - samenwerking) of dat de werkzaamheden mogelijk bij een andere partij kunnen worden gelegd.
Tevens wordt in 2022 de governance van HGB, waarin zowel de gemeente Deventer als KonnecteD BV momenteel ieder 50% belang hebben, nader onderzocht op effectiviteit en efficiëntie van de uitvoering van het gemeentelijk publiek belang (groenonderhoud openbare ruimte). Dit onderzoek kan pas worden voltooid als de resultaten en conclusies van het onderzoek naar de effectiviteit van de uitvoering van werkzaamheden in de buitenruimte in brede zin bekend zijn 9zie informatie hierboven).

De doorontwikkeling van HGB  richt zich op 3 facetten: organieke aanpassingen, bedrijfs-en uitvoeringsprocessen en de cultuur binnen het bedrijf. Daarnaast vergt de PSO certificering PSO (Prestatieladder Sociaal Ondernemen)  de aandacht. De huidige certificering is trede 3 en geldig tot 1 augustus 2022. Doelstelling is een gelijkblijvende PSO trede. Financieel aandachtspunt zijn de stijgende energieprijzen en de stijgende loonkosten mede in relatie tot de vitaliteit van het ouder wordende personeelsbestand.

Contractwaarde 2022:

€8.789.062

Bijdrage GR 2022:

Subsidie 2022:

Dividend 2022:

Financiële gegevens

2021

2022

2023

Eigen vermogen

€1.924.000

€1.434.000

€1.434.000

Vreemd vermogen

€2.363.000

€2.559.000

€2.559.000

Resultaat

€774.000

€0

€0

Bron

Jaarrekening

Begroting

Begroting

Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2022:

€30.000 (€30.000)

Garantie 31-12-2022:

Lening 31-12-2022:

Coöperatie Dimpact ua

Vestigingsplaats:

Enschede

Website:

dimpact

Programma:

Algemene dekkingsmiddelen

Entiteit

Coöp

Deelnemingspercentage:

3%

Doel en openbaar belang:

Het verbeteren en innoveren van gemeentelijke dienstverlening door het gezamenlijk inkopen van ICT-oplossingen en het delen van kennis.

Financieel risico:

Gezien de bijdrage van Dimpact aan de uitvoering van het implementatieplan ‘Doorpakken nu’ van €285.000 in 2021, is er sprake van een positieve ontwikkeling. In 2022 en 2023 zal er respectievelijk €413.000 en €155.000 uit het eigen vermogen worden bijgedragen. In overleg met de accountant en de RvC is afgesproken om een weerstandsvermogen aan te houden van minimaal €1.600.000 (circa 50% van de jaarlijkse bedrijfskosten). Naar de huidige inzichten zullen deze bijdragen mogelijk zijn. Dimpact is op dit moment financieel gezond.
Als de leden tussentijds zouden besluiten de vereniging op te heffen, zullen individuele leden zelf een contract moeten afsluiten voor continuïteit van hosting, ontwikkeling en beheer van ICT-systemen. Er is dan een risico op hogere kosten omdat er dan niet meer als collectief over de prijs onderhandeld wordt. Het gaat hier om procesondersteuning die cruciaal is voor onze dienstverlening en bedrijfsvoering

Toelichting:

Beleidsvoornemens 2023:

Deventer betaalt jaarlijks €6.000 contributie en heeft een overeenkomst voor het afnemen van softwaresystemen en hostingskosten van de software. Hieronder vallen o.a. het zaaksysteem (e-Suite) en de burgerzakenmodules. Samenwerken in de vereniging van gemeenten zorgt, naast inkoopvoordeel, voor kennisdeling waardoor de leden elkaar verder helpen. Dimpact is een coöperatieve vereniging, 40 gemeenten zijn lid.
Dimpact vertegenwoordigt ruim drie miljoen inwoners. In 2020 is gestart met de implementatie van de strategische richting voor 2020-2025. Het doel is een toekomstvaste dienstverlening te realiseren voor alle leden van Dimpact. Met de strategische koers en het daarbij behorende implementatieplan ‘Doorpakken nu’ ligt er een goede basis voor de komende jaren. Naast verbeteren en vernieuwen is continuïteit van bestaande dienstverlening een belangrijke voorwaarde. 2023 en 2024 staan in het teken van de vervanging van de functionaliteiten van het zaaksysteem e-Suite. Dit gebeurt innovatief: in componenten, op basis van common ground techniek.

Contractwaarde 2022:

€731.593

Bijdrage GR 2022:

Subsidie 2022:

Dividend 2022:

Financiële gegevens

2021

2022

2023

Eigen vermogen

€2.335.079

€1.840.394

€1.339.109

Vreemd vermogen

€3.218.590

Niet bekend

Niet bekend

Resultaat

-€16.316

€9.898

-€135.618

Bron

Jaarrekening

Begroting

Begroting

Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2022:

Garantie 31-12-2022:

Lening 31-12-2022:

GR Bedrijfsvoeringsorganisatie Sallcon (KonnecteD)

Vestigingsplaats:

Deventer

Website:

sallcon

Programma:

Inkomensvoorziening en Arbeidsmarkt

Entiteit

GR

Deelnemingspercentage:

50%

Doel en openbaar belang:

Werkvoorziening voor mensen met een arbeidshandicap, re-integratie van werklozen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Begeleider en bemiddelaar bij gesubsidieerde arbeid.

Financieel risico:

Door de bezuiniging op de rijksbijdrage WSW van 2015 tot en met 2021 worden in de eerste jaren van het meerjarenperspectief exploitatieverliezen geleden die met inzet van reserves (Sallcon GR en KonnecteD BV tezamen) kunnen worden afgedekt. Prognose volgens het vastgestelde Ondernemingsplan (september 2020) is dat vanaf 2025 positieve resultaten zouden kunnen worden gerealiseerd. Uit de begroting 2023 van KonnecteD BV blijkt echter een  meerjarig exploitatietekort. De beschikbare reserves zijn dan over een aantal jaren niet meer toereikend. De directeur van KonnecteD BV is verzocht enkele toekomstscenario’s uit te werken en in afstemming van de twee gemeenten die deelnemen in Sallcon GR daartoe besluitvorming voor respectievelijk de colleges en de gemeenteraden van Olst-Wijhe en Deventer voor te leggen.

Toelichting:

Sallcon GR is een GR bedrijfsvoeringorganisatie van de gemeenten Deventer en Olst-Wijhe. De GR heeft haar bedrijfsmatige activiteiten in haar 100% dochteronderneming KonnecteD BV belegd. KonnecteD BV en Sallcon GR tezamen hebben een vrij beschikbaar weerstandsvermogen van €9,6 miljoen, dat kan worden ingezet voor dekking van de nadelige exploitatieresultaten die met name het gevolg zijn van de Rijkskortingen. Uit de jaarlijkse financiële risicoscan van KonnecteD blijkt dat voor financiële risico’s een weerstandsvermogen van €2,6 miljoen  aangehouden moet worden. Het vrij beschikbaar weerstandsvermogen van €7,0 miljoen (€9,6 miljoen - €2,6 miljoen) wordt ingezet voor dekking van de eerste jaarschijven van de niet sluitende meerjarige begroting. Het begrotingstekort voor 2023 is €2,0 miljoen. Volgens een meerjarige prognose is het beschikbaar weerstandsvermogen over een aantal jaren niet meer toereikend om exploitatie tekorten af te dekken.

Beleidsvoornemens 2023:

KonnecteD BV is een netwerkwerkorganisatie met een toekomstbestendige werk-leersetting en heeft de aansluiting op en met de arbeidsmarkt. De belangrijkste uitdaging voor de toekomst is het creëren van voldoende werkgelegenheid voor bestaande en nieuwe doelgroepen.
KonnecteD heeft in 2020 een nieuw Ondernemingsplan vastgesteld met bijpassende meerjarige begroting waarin is opgenomen dat het bedrijf verder zal transformeren van een klassiek SW – bedrijf (de instroom in de SW is gestopt) naar modern Werk-leerbedrijf voor het uitvoeren van de Participatiewet. Dit vraagt investeringen in nieuwe Werk-Leer Routes voor nieuwe instroom vanuit de Participatiewet en de arbeidstoekomst voor de huidige SW populatie kan daarmee beter worden geborgd. Er is een intensief traject gestart om te komen tot een Transformatieplan KonnecteD. Hierin worden twee prioriteiten benoemd: integratie van het oude Sallcon en het oude Deventer Werktalent in één KonnecteD (hieronder valt ook monitoring en sturing) en bijpassend leiderschap en cultuur. De raad is hierover met een raadsmededeling van 6 juli 2021 geïnformeerd.
Met een besluit van 9 september 2021 heeft het bestuur van Sallcon GR besloten de governance van het samenwerkingsverband (Sallcon GR en uitvoeringsorganisatie KonnecteD BV) van de gemeenten Deventer en Olst-Wijhe voor uitvoering van de WSW en de Participatiewet te evalueren en met aanbevelingen te komen. Er is evaluatie van de huidige governance gestart met ondersteuning van adviesbureau Proof. Medio 2023 worden aanbevelingen gedaan.

Contractwaarde 2022:

€15.934.408 (Wsw-bijdrage) en €4.806.675 (contractwaarde)

Bijdrage GR 2022:

€60.000

Subsidie 2022:

Dividend 2022:

Financiële gegevens

2021

2022

2023

Eigen vermogen

€17.249.000

15.931.000

€14.733.000

Vreemd vermogen

€7.558.000

€8.215.000

€8.560.000

Resultaat

€68.000

-€1.320.000

-€1.198.000

Bron

Jaarrekening

Begroting

Prognose

Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2022:

Garantie 31-12-2022:

Lening 31-12-2022:

GR Gemeentelijke Gezondheidsdienst (GGD) IJsselland

Vestigingsplaats:

Zwolle

Website:

ggd

Programma:

Meedoen

Entiteit

GR

Deelnemingspercentage:

9%

Doel en openbaar belang:

Beschermen en bevorderen van de gezondheid van onze inwoners. Daarbij richt de GGD zich  op het verminderen van ongelijkheid in de kans op goede gezondheid onder inwoners.
GGD IJsselland is daarnaast onderdeel van een samenhangend aanbod van publieke gezondheid in Nederland. Samenwerking in de regio IJsselland door uitvoering van de Wet publieke gezondheid en richt zich op jeugdgezondheidszorg, infectieziektebestrijding, monitoring van gezondheid en advies over gezondheidszorg aan gemeenten, zorg voor publieke gezondheid bij crisis en rampen. Volgens de wet moeten GGD-en dezelfde gebiedsindeling bevatten als de gemeenten die samen de Veiligheidsregio vormen.

Financieel risico:

Elke gemeente geeft een bijdrage per inwoner voor de basisproducten die voor alle gemeenten gezamenlijk worden uitgevoerd (inwonerbijdrage). GGD IJsselland voert een actief financieel risicobeleid. Risico's voor de GGD zijn o.a. faillissement van toeleveranciers, claims, extra inzet medewerkers bij uitbraak infectieziekte en boventallig personeel bij beëindiging of afnemende activiteiten. Indien de weerstandscapaciteit niet voldoet, kunnen gemeenten – naar rato van het inwonertal - worden aangesproken op een eventueel exploitatietekort. Het weerstandsvermogen is met een ratio van 1,09 volgens de begroting 2023 goed. Op basis van de meerjarenraming van GGD IJsselland en het beschikbare weerstandsvermogen is het risico voor de gemeente Deventer klein.

Toelichting:

In totaal nemen 11 gemeenten deel aan de Gemeenschappelijke Regeling (GR) GGD IJsselland. Elke gemeente heeft 1 stem. De zeggenschap in de GGD is daarmee afgerond 9%. Het financieel belang van Deventer in de GGD is echter 18,3%.

Beleidsvoornemens 2023:

GGD ontwikkelingenbrief: “Zolang we in Nederland de focus niet verleggen naar gezondheid en gedrag zullen de gezondheidsverschillen en ziektelasten verder toenemen. Meer nog dan gezondheidsbescherming en preventie moeten we gezondheid bevorderen door lokaal, regionaal en landelijk te werken aan een gezonde basis. De coronacrisis heeft deze boodschap versterkt. Er is nu een niet te missen kans om de publieke gezondheid te versterken en samen te werken aan weerbare en gezonde inwoners. Alle 25 GGD-en in Nederland en ook GGD IJsselland moeten vol op deze beweging kunnen inzetten en ook op lange termijn voorbereid zijn op nieuwe crisissen. Dit is ook landelijk hoog op de agenda gezet richting het nieuwe kabinet. Daar is een robuuste organisatie voor nodig en moeten nu een aantal structurele investeringen worden gedaan in de basis van de organisatie van GGD IJsselland”.

Contractwaarde 2022:

€3.655.000 (bijdrage 2022 volgens begroting 2022)

Bijdrage GR 2022:

€96.000 (maatwerk GGD)

Subsidie 2022:

Dividend 2022:

Financiële gegevens

2021

2022

2023

Eigen vermogen

€2.546.000

€1.500.000

€2.500.000

Vreemd vermogen

€18.252.000

€7.669.000

€7.374.000

Resultaat

-€368.000

€0

€0

Bron

Jaarrekening

Begroting

Begroting

Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2022:

Garantie 31-12-2022:

Lening 31-12-2022:

GR Historisch Centrum Overijssel

Vestigingsplaats:

Zwolle

Website:

historischcentrumoverijssel

Programma:

Kunst en Cultuur

Entiteit

GR

Deelnemingspercentage:

33%

Doel en openbaar belang:

CO voert het beheer en advies over gemeentelijke- en rijksarchiefbescheiden en -collecties. Daarnaast zijn er publiekstaken gericht op ontsluiting van de archieven, zoals tentoonstellingen, websites e.d. Dit is vastgelegd in de gemeenschappelijke regeling, aanvullend in een vierjarig activiteitenplan. Naast Deventer zijn Zwolle en de Rijksoverheid (ministerie van OCenW) deelnemer.

Financieel risico:

Het weerstandsvermogen is toereikend. Het aangekondigde uittreden van het Rijk per 2024 is een mogelijk financieel risico voor CO.

Toelichting:

Beleidsvoornemens 2023:

Binnen de programmalijn erfgoed laat CO Stadsarchief Deventer zich in de beleidsperiode 2021-2024 leiden door één drijvende ambitie: excelleren in het beheer en toegankelijk maken van analoge erfgoedcollecties. Er zijn drie functies die aan de door ons beheerde collecties verbonden zijn: Houdbaar, Bruikbaar en Zichtbaar. De collecties zijn uniek en onvervangbaar en daarom is het een kerntaak om ze zo goed mogelijk fysiek te behouden voor onze en toekomstige generaties. De toegevoegde waarde ontstaat echter vooral als mensen de collecties gaan gebruiken; dat willen we dan ook optimaal faciliteren, zonder drempels en met een stevige nadruk op digitaal. Met CO zijn in 2021 gesprekken gestart over de mogelijkheid tot het samenvoegen van erfgoedfuncties op locatie Klooster 12.
Uittreding Rijk 2024: Door de vele veranderingen in de archiefwereld heeft het Ministerie van OC&W aangegeven haar rol en positie in de Regionaal Historische Centra (RHC's) te willen herzien en samen met de RHC’s te zoeken naar andere mogelijkheden. CO wil samen met betrokkenen kansen in de erfgoedsector onderzoeken en keuzes maken. Over het proces tot uittreding van het rijk wordt de gemeenteraad nog nader geïnformeerd.

Contractwaarde 2022:

Bijdrage GR 2022:

€1.131.907

Subsidie 2022:

Dividend 2022:

Financiële gegevens

2021

2022

2023

Eigen vermogen

€2.649.103

€2.562.998

€2.580.512

Vreemd vermogen

€2.467.021

€2.584.002

€2.816.488

Resultaat

€766.000

€0

€0

Bron

Jaarrekening

Begroting

Begroting

Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2022:

Garantie 31-12-2022:

Lening 31-12-2022:

GR Omgevingsdienst IJsselland

Vestigingsplaats:

Wijhe

Website:

Omgevingsdient IJsselland

Programma:

Milieu en Duurzaamheid

Entiteit

GR

Deelnemingspercentage:

8%

Doel en openbaar belang:

Samenwerking in de regio IJsselland op het terrein van vergunningverlening, toezicht houden en handhaving van de milieuwetgeving.

Financieel risico:

De Omgevingsdienst IJsselland maakt een ontwikkeling door: van pionieren naar professionaliseren. Een belangrijk deel van deze ontwikkeling is beschreven in het programma Samen Toekomstbestendig waarin dienst en deelnemers samen optrekken in de verdere ontwikkeling van de OD. Middels deze ontwikkeling is aandacht gekomen voor een professionele bedrijfsvoering, een goede duurzame begroting, het leveren van maximale toegevoegde waarde als dienst en een professionele en efficiënte uitvoering. De uitwerking van het programma leidt tot meerdere financiële effecten welke zijn samengekomen in de begroting 2023.
De ontwikkeling van de OD moet leiden tot een betere beheersing van de financiën doordat de bedrijfsvoering en de begroting op orde zijn gebracht. Een toetsing van het weerstandsvermogen heeft niet plaatsgevonden binnen het programma.

Toelichting:

Het door de Omgevingsdienst IJsselland (hierna: de OD) in april 2021 gestarte Programma Samen Toekomstbestendig is nagenoeg afgerond. De kaders en uitgangspunten voor een duurzame begroting zijn vastgesteld en vormen de basis voor de begroting 2023 en de herijking van de financiering van de OD. Het vijfde en laatste spoor van het Programma Samen Toekomstbestendig, het verbeteren van de efficiency, wordt naar verwachting in 2023 afgerond.

Beleidsvoornemens 2023:

De begroting ziet op een verdere professionalisering van de Omgevingsdienst IJsselland en het rechttrekken van de scheefgroei tussen de deelnemers onderling. Door de herijkte financieringssystematiek krijgt iedere deelnemer in 2023 waarvoor het betaald heeft. Deze begroting biedt een robuuste basis voor de toekomst van de Omgevingsdienst IJsselland en de dienstverlening aan haar deelnemers.

Contractwaarde 2022:

€1.832.900

Bijdrage GR 2022:

Subsidie 2022:

Dividend 2022:

Financiële gegevens

2021

2022

2023

Eigen vermogen

€424.122

€316.000

€316.000

Vreemd vermogen

€3.075.648

€3.182.900

€3.374.885

Resultaat

-€108.433

€0

€0

Bron

Jaarrekening

Begroting

Begroting

Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2022:

Garantie 31-12-2022:

Lening 31-12-2022:

GR Regio Stedendriehoek

Vestigingsplaats:

Twello

Website:

regiostedendriehoek

Programma:

Burger en Bestuur

Entiteit

GR

Deelnemingspercentage:

22,7%

Doel en openbaar belang:

Doelstelling van de regio Stedendriehoek is het behartigen van de gemeenschappelijke en regionale belangen van de deelnemende gemeenten. En het samen met belangengroepen, maatschappelijke organisaties en private partijen bevorderen van een evenwichtige ontwikkeling op het gebied van wonen, werken, bereikbaarheid en een versterking van het vestigingsklimaat in algemene zin. Een schone toekomst en een sterk vestigingsklimaat: dat zorgt voor welvaart en welzijn in onze regio. Vanuit deze gezamenlijke drijfveren werken overheden, ondernemers, onderwijs en onderzoek samen in en aan de Cleantech Regio. Er zijn geen gemeentelijke bevoegdheden overgedragen aan de regio.

Financieel risico:

Het weerstandsvermogen van de regio is niet groot maar toereikend. De financiële risico's zijn beperkt en er is geen lang vreemd vermogen aangetrokken. Mocht de regio onverhoopt niet aan haar verplichtingen kunnen voldoen, moet teruggevallen worden op deelnemende gemeenten.

Toelichting:

Aan deze GR wordt deelgenomen door de gemeenten Apeldoorn, Deventer, Zutphen, Brummen, Epe, Lochem, Heerde en Voorst.  De regio verdeelt de kosten over de deelnemende gemeenten via de verdeelsleutel “inwonertal”. Het Deventer aandeel in die kosten is ongeveer 22,7% peildatum januari 2022). Wettelijk is geregeld dat de gemeenten bijspringen als de regio niet aan haar verplichtingen kan voldoen. Aan de GR nemen 8 gemeenten deel. Het stemrecht is op basis van het inwonertal. Zeggenschap is daarmee 23%.

Beleidsvoornemens 2023:

In 2023 ligt de prioriteit bij de uitvoering van de Regionale Agenda 2.0, inclusief het uitvoeringsprogramma en het investeringsplatform. Daarnaast wordt uitdrukkelijk de samenwerking met partners uit bedrijfsleven, onderwijs en maatschappelijke organisaties gezocht. Samen is in 2022 de nieuwe koers van de regio bepaald. De GR vervult hierin, samen met stichting Strategische Board, een belangrijke rol.

Contractwaarde 2022:

Bijdrage GR 2022:

€292.642

Subsidie 2022:

Dividend 2022:

Financiële gegevens

2021

2022

2023

Eigen vermogen

€152.515

Niet bekend

Niet bekend

Vreemd vermogen

€1.169.774

Niet bekend

Niet bekend

Resultaat

€152.515

€0

€0

Bron

Jaarrekening

Begroting

Begroting

Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2022:

Garantie 31-12-2022:

Lening 31-12-2022:

GR Regionaal Serviceteam Jeugd IJsselland (RSJ IJsselland)

Vestigingsplaats:

Zwolle

Website:

RSJ IJsselland

Programma:

Jeugd en Onderwijs

Entiteit

GR

Deelnemingspercentage:

9%

Doel en openbaar belang:

Samenwerking van 11 gemeenten in de regio IJsselland voor gezamenlijke inkoop van de jeugdzorg en de informatievoorziening daarover. Het betreft hier een uitvoeringsorganisatie. Besluitvorming ten aanzien van beleid is verantwoordelijkheid van de lokale deelnemende gemeenten. Het bestuur bestaat uit elf leden, vanuit elke deelnemende gemeente één lid.

Financieel risico:

Financieel risico ten aanzien van de bedrijfsvoeringsorganisatie is zeer beperkt omdat het kleine organisatie betreft met deels personele detacheringen.

Toelichting:

Er nemen 11 gemeenten deel in de gemeenschappelijke regeling. Zeggenschap is derhalve afgerond 9%. Het financieel aandeel in de begroting is gebaseerd op de maatschappen conform de eerdere verdeling van het rijksbudget voor Jeugd, afgerond 21%.
De GR heeft geen eigen vermogen. De GR taken worden jaarlijks met voorschotten door de deelnemende gemeenten betaald en aan het eind van het jaar worden de gerealiseerde uitgaven met gemeenten afgerekend. Het exploitatiesaldo van de begroting en jaarrekening van de GR is daarmee jaarlijks nihil.

Beleidsvoornemens 2023:

Het aankomende jaar gaan gemeenten en het RSJ IJsselland samen met aanbieders, ouders en jeugdigen verder met de uitwerking van belangrijke thema’s in de visie (Regionale Visie Jeugdhulp IJsselland 2021-2025), zoals bovenregionale samenwerking, de aanpak van wachtlijsten en het beheersen van de kosten van jeugdhulp. Daarnaast wordt er samengewerkt op bovenregionale thema’s zoals de om- en afbouw van 3-milieusvoorzieningen en JeugdzorgPlus locaties. Per 1 januari 2023 is het nieuwe inkoopmodel in werking getreden. In 2023 wordt er een analyse gemaakt van het kwantitatief en kwalitatief dekkend zorglandschap. Verder ligt de focus op monitoring en het opstellen van een beheersplan voor kosten en kwaliteit van de hulpverlening.

Contractwaarde 2022:

Bijdrage GR 2022:

€380.285

Subsidie 2022:

n.v.t.

Dividend 2022:

Financiële gegevens

2021

2022

2023

Eigen vermogen

€0

€0

€0

Vreemd vermogen

€2.064.732

€0

€0

Resultaat

€0

€0

€0

Bron

Jaarrekening

Begroting

Begroting

Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2022:

Garantie 31-12-2022:

Lening 31-12-2022:

GR Veiligheidsregio IJsselland

Vestigingsplaats:

Zwolle

Website:

veiligheidsregio-ijsselland

Programma:

Openbare Orde en Veiligheid

Entiteit

GR

Deelnemingspercentage:

9%

Doel en openbaar belang:

Samenwerking in de regio IJsselland op het terrein van de brandweerzorg, de rampenbestrijding, de crisisbeheersing en de geneeskundige hulpverlening. Bij wet zijn gemeenten ondergebracht in 25 veiligheidsregio's om daarmee de slagkracht van de overheid bij rampen en zware ongevallen te verbeteren.

Financieel risico:

Er is een risicoprofiel opgesteld om de risico’s van de organisatie in kaart te brengen. Deze zijn in een rapportage vastgelegd en opgenomen in de programmabegroting.
De tien risico’s met de meeste invloed op de hoogte van de benodigde weerstandscapaciteit zijn: Grootschalige/langdurige inzet, stijgende rentepercentages, fiscale controles, stijgende pensioenpremies, datalek, transitie meldkamer, besluiten van het Veiligheidsberaad met financiële of personele gevolgen, marktontwikkelingen oefentrajecten, hogere prijs (dan beschikbaar) tankautospuiten bij de aanbesteding en complexiteit Europese aanbestedingen.
Op basis van alle risico’s met bijbehorende inschatting is een analyse gemaakt van de benodigde weerstandsvermogen voor Veiligheidsregio IJsselland. Uit de rapportage van risicomanagement blijkt dat het weerstandsvermogen €1,18 miljoen zou moeten bedragen. Veiligheidsregio IJsselland heeft op dit moment  een weerstandsvermogen van €1,0 miljoen. Dat geeft een betrouwbaarheid van 85%. Aan de hand van ervaringen met risicomanagement de komende jaren pas definitieve uitspraken te doen over de eventuele aanpassing van de hoogte van de aan te houden reserve / weerstandscapaciteit. De zeggenschap in de Veiligheidsregio is 9% en het financieel belang 18,96%.

Toelichting:

Bij de regionalisering van de brandweer in 2013 werd met instemming van de gemeenteraden besloten tot een verdeelmethodiek op basis van 100% historische kosten. Dat wil zeggen: de kosten van de gemeenten voor brandweer en rampenbestrijding voorafgaand aan de regionalisering. In 2017 is dit aangepast en wordt de bijdrage voor 25% gebaseerd op de bijdrage die de gemeenten vanuit het gemeentefonds krijgen voor brandweer en rampenbestrijding en voor 75% te laten bestaan uit historische kosten. Op aangeven van de gemeenten zal de Veiligheidsregio IJsselland de verdeelsleutel verder toe laten groeien naar de rekenmethode voor de bijdrage uit het gemeentefonds. Met ingang van 2023 zal de verdeelsleutel 50% historie en 50% gemeentefonds zijn. De financiële effecten treden op met ingang van 2023

Beleidsvoornemens 2023:

In februari 2019 is de Strategische Beleidsagenda 2019-2023 “Samen werken aan veiligheid” vastgesteld. De beleidsagenda is opgesteld samen met medewerkers en vertegenwoordigers van gemeenteraden, bestuur en veiligheidspartners.
Binnen de brandweer en crisisbeheersing is een aantal ontwikkelingen gaande die ook in 2023 een vervolg zullen krijgen:

  • N.a.v. Europese regelgeving zal de organisatievorm (waarbij brandweervrijwilligers gekazerneerd of geconsigneerd zijn) tegen het licht gehouden worden;
  • Er zullen nieuwe keuzes worden gemaakt over de organisatievorm en/of de aanstelling van vrijwilligers;
  • Op gebied van crisisbeheersing zal de integrale sturing worden versterkt;
  • Een samenvoeging van drie meldkamers in Oost-Nederland. Deze samenvoeging is begin 2023 een feit en vereist voorbereiding op gebied van personeel, middelen en werkprocessen.

In 2022 wordt gewerkt aan een nieuw strategisch beleidsplan voor de periode 2023-2026.

Contractwaarde 2022:

Bijdrage GR 2022:

€7.243.600

Subsidie 2022:

Dividend 2022:

Financiële gegevens

2021

2022

2023

Eigen vermogen

€5.460.349

€5.089.905

€5.089.905

Vreemd vermogen

€32.544.539

€32.623.000

€32.790.000

Resultaat

€1.864.080

€0

€0

Bron

Jaarrekening

Begroting

Begroting

Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2022:

Garantie 31-12-2022:

Lening 31-12-2022:

GR Vervoerscentrale Stedendriehoek

Vestigingsplaats:

Lochem

Website:

Plusov

Programma:

Meedoen

Entiteit

GR

Deelnemingspercentage:

11%

Doel en openbaar belang:

Samenwerking in de regio Stedendriehoek om ervoor te kunnen zorgen dat inwoners in staat zijn om zich, naast het openbaar vervoer, zelfstandig en tegen een redelijk tarief te verplaatsen met een vorm van aanvullend openbaar vervoer of via het doelgroepenvervoer.

Financieel risico:

organisatielasten en vervoerslasten worden volledig doorberekend aan gemeenten en Provincie. PlusOV heeft om deze reden geen eigen buffer nodig naast de bestaande reserve voor optimalisatie van de organisatie (ontstaan bij de uittreding van de 3 gemeenten uit het route-gebonden vervoer). PlusOV onderkent in haar paragraaf weerstandsvermogen de volgende risico’s voor het vraagafhankelijk vervoer:

  • Nieuw systeem voor planning in het vraagafhankelijk vervoer: Vervanging van het huidige systeem is nodig omdat het niet voldoet aan de vereiste efficiency. De overgang naar een nieuw planpakket vergt veel van de organisatie en brengt uitvoeringsrisico’s met zich mee
  • Prijs en volume risico: geopolitieke ontwikkelingen maken de prijseffecten moeilijk in te schatten. De onzekerheid van het prijsrisico is groter dan in voorgaande jaren. De personeelskosten staan onder druk door schaarste op de arbeidsmarkt. De kosten voor brandstof blijven waarschijnlijk hoog en volatiel. Voor het vervoersvolume in het vraagafhankelijk vervoer verwacht PlusOV een jaarlijkse groei van 5%.

Toelichting:

Beleidsvoornemens 2023:

Kadernota 2024: De grootste uitdaging blijft het beheersen van de kosten voor organisatie en  vervoer. Het uitvoeren van alle ritaanvragen met behoud van een hoge klanttevredenheid is, mede gezien het tekort aan chauffeurs, wellicht een nog grotere uitdaging. De medewerkers van PlusOV gaan er onvoorwaardelijk voor om het evenwicht tussen de beschikbare vervoerscapaciteit en de vervoersvraag te bewaren. De missie van PlusOV blijft onze opdracht: ‘Mensen prettig, betaalbaar en efficiënt vervoeren wanneer er geen vervoersalternatief is’.

Contractwaarde 2022:

€880.900

Bijdrage GR 2022:

€345.292

Subsidie 2022:

Dividend 2022:

Financiële gegevens

2021

2022

2023

Eigen vermogen

€620.919

€520.343

€336.389

Vreemd vermogen

€7.227.443

€4.431.140

€4.124.488

Resultaat

€160.030

€55.195

€0

Bron

Jaarrekening

Jaarrekening

Begroting

Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2022:

Garantie 31-12-2022:

Lening 31-12-2022:

Bank Nederlandse Gemeenten NV

Vestigingsplaats:

Den Haag

Website:

bngbank

Programma:

Algemene dekkingsmiddelen

Entiteit

NV

Deelnemingspercentage:

0,5%

Doel en openbaar belang:

BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. BNG levert financiële diensten, onder andere kredietverlening, betalingsverkeer, advisering en elektronisch bankieren.

Financieel risico:

De gemeente Deventer bezit ongeveer 0,5% van de aandelen in deze vennootschap. De andere aandeelhouders zijn gemeenten, provincies en de staat. Het eigenaarschap van deze overheden én het in de statuten verankerde beperkte werkterrein van de bank bieden financiers het vertrouwen dat het risico van kredietverlening aan de BNG zeer beperkt is. In lijn daarmee is het gemeentelijk risico op verlies van het ingebrachte kapitaal gering. Van het nominaal aandelenkapitaal van 292.313 aandelen tegen €2,50 is afgerond €60.000 geactiveerd.

Toelichting:

Het eigenaarschap van gemeenten, provincies en de Staat, alsmede het door de statuten beperkte werkterrein van de bank, bieden financiers het vertrouwen dat het risico van kredietverlening aan dit instituut zeer beperkt is. BNG Bank bundelt de uiteenlopende vraag van klanten tot een beroep op de financiële markten dat aansluit op de behoefte van beleggers wat betreft volume, liquiditeit en looptijd. Door de combinatie van beide elementen heeft de bank een uitstekende toegang tot financieringsmiddelen tegen zeer scherpe prijzen, die weer worden doorgegeven aan decentrale overheden en aan instellingen voor het maatschappelijk belang. Dat leidt voor de burger uiteindelijk tot lagere kosten voor tal van voorzieningen. Het resultaat financiële transacties zal ook in de nabije toekomst gevoelig blijven voor politieke, economische en monetaire ontwikkelingen. De BNG Bank een heeft AAA-rating volgens ratingbureau Fitch en ook Moody's en S&P waarderen de BNG op het hoogste ratingniveau.

Beleidsvoornemens 2023:

BNG blijft onveranderd het openbaar belang behartigen.

Contractwaarde 2022:

Bijdrage GR 2022:

Subsidie 2022:

Dividend 2022:

€ nog niet bekend

Financiële gegevens

2021

2022

2023

Eigen vermogen

€5.062.000.000

Niet bekend

Niet bekend

Vreemd vermogen

€143.995.000.000

Niet bekend

Niet bekend

Resultaat

€236.000.000

Niet bekend

Niet bekend

Bron

Jaarrekening

Prognose

Prognose

Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2022:

€730.782 (€60.650)

Garantie 31-12-2022:

Lening 31-12-2022:

Enexis Holding NV

Vestigingsplaats:

's-Hertogenbosch

Website:

enexis

Programma:

Algemene dekkingsmiddelen

Entiteit

NV

Deelnemingspercentage:

0,26%

Doel en openbaar belang:

Enexis Netbeheer B.V. (één van de drie werkfondsen van Enexis Holding N.V.) beheert het energienetwerk in Noord-, Oost- en Zuid-Nederland voor circa 2,9 miljoen elektra - en 2,3 miljoen gas aansluitingen (huishoudens, bedrijven en overheden). Deze verbonden partij draagt bij aan het realiseren van een betrouwbaar, betaalbaar en duurzaam regionaal energienetwerk. Dit belang is verankerd in de statuten van Enexis Holding N.V. waar het doel van de vennootschap omschreven staat als:

  • Het (doen) distribueren en het (doen) transporteren van energie;
  • Het in stand houden, (doen) beheren, (doen) exploiteren en (doen) uitbreiden van distributie en transportnetten met annexen voor energie;
  • Het doen uitvoeren van alle taken die als gevolg van de Elektriciteitswet 1998 en de Gaswet zijn toebedeeld aan de netbeheerder.

Enexis Holding N.V. als geheel zet in op duurzaamheid en innovatie.

Financieel risico:

Enexis beheert het energienetwerk in Noord-, Oost- en Zuid-Nederland voor de aansluiting van bijna 2,9 miljoen elektra aansluitingen (huishoudens, bedrijven en overheden) en 2,3 miljoen gasaansluitingen. De netbeheerderstaak is een publiek belang, wettelijk geregeld met o.a. toezicht vanuit de Autoriteit Consument en Markt. Enexis is financieel gezond. Enexis heeft de Standard & Poor's (S&P) rating A+ (Stable outlook) en bij Moody's Aa3 (stable outlook).
De gemeente is voor 0,2592% aandeelhouder in deze vennootschap. Het risico is beperkt tot dat percentage van het nominale aandelenkapitaal en het risico op het verlies van de dividend. Bij eerstgenoemd risico hoort de opmerking dat Enexis zich met bijna 50% eigen vermogen ruim boven de wettelijk geregelde ratio van minimaal 40% bevindt.
Bij het risico op het verlies van de structurele dividendraming hoort de opmerking dat Enexis Holding in een gereguleerde markt opereert, onder toezicht van de Energiekamer. Enexis moet rekening houden met de Aanwijzing van de minister van EZ over ene maximale dividend pay-out ratio. Door naleving van de financiële kengetallen en de handhaving van de credit rating-doelstelling wordt ruimschoots voldaan aan wettelijke verplichtingen (Besluit financieel beheer netbeheerders) inzake vermogensverhoudingen en kredietwaardigheid, alsmede aan de financiële convenanten uit bestaande financieringsovereenkomsten.

Toelichting:

De financiële positie van Enexis wordt beïnvloed door effecten van energietransitie en reguleringsmethodiek. Er is veel geld nodig voor het toekomstbestendig maken van de energie-infrastructuur. Enexis moet proactief investeren om sneller duurzame opwek te kunnen aansluiten. Het huidige reguleringskader stimuleert echter niet tot dergelijke investeringen. Extra investeringen tellen namelijk pas in de volgende reguleringsperiode mee bij de vaststelling van de vergoedingen. Door deze vertraging wordt druk gelegd op de financiële ratio’s van netwerkbeheerder Enexis. Bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM)  pleiten netbeheerders daarom voor aanpassing van de reguleringsmethodiek. De periode tussen kosten en vergoedingen moet verkort worden en het moet zeker zijn dat netbeheerders vergoeding ontvangen voor de kosten die zij maken. Dat geldt niet alleen voor de eigen investeringen, maar ook voor de stijgende inkoopkosten van TenneT (de aangewezen netbeheerder van het landelijke hoogspanningsnet in Nederland). Desondanks heeft in Enexis in 2020 besloten tot versterking van het energienetwerk met een investering van €1,9 miljard om daarmee mede de energietransitie invulling te kunnen geven. De extra investeringen mag Enexis met enkele jaren vertraging, over een periode van 40 jaar, doorberekenen in de tarieven voor huishoudens en bedrijven. Deze investeringen moeten wel voorgefinancierd worden. Daarvoor heeft Enexis haar aandeelhouders in april 2020 gevraagd haar eigen vermogen met €500 miljoen te versterken waardoor het onder gunstige voorwaarden vermogen kan aantrekken op de kapitaalmarkt voor de benodigde extra investeringen in het energienetwerk. Eind 2020 heeft de gemeente Deventer besloten deel te nemen aan het verstrekken van een hybride converteerbare aandeelhouderslening voor een bedrag van €1,3 miljoen.

Beleidsvoornemens 2023:

De energietransitie is een systeemtransitie die de hele maatschappij aangaat. Om deze transitie te realiseren moet worden overgegaan van een centraal gestuurd, fossiel energiesysteem naar een meer decentraal, duurzaam energiesysteem en op duurzame energiebronnen. Dit vraagt forse aanpassingen in energienetwerk en -dienstverlening. Bovengenoemde doelstellingen en strategieën van Enexis zijn hierop gericht. In de aandeelhoudersvergadering van april 2022 is het Strategie Plan 2022 vastgesteld.
Enexis ondersteunt gemeenten in de uitwerking van RES-en (RES= Regionale Energiestrategie). Daarbij geeft Enexis aan dat er nog belangrijke keuzes moeten worden gemaakt omdat er een mismatch is tussen de landelijke en regionale ambities (die in totaal optellen tot ruim boven de klimaatdoelen) en de (snelheid van de) uitvoerbaarheid ervan. Op nationaal-, provinciaal- en RES-niveau moeten keuzes gemaakt worden in de aanpak óf in de tijd. Wat doen we eerst, wat doen we later en wat gaan we niet aanleggen. Meer regie vanuit de overheid is gewenst en met heldere prioriteiten worden de voorwaarden gecreëerd om slimme keuzes te maken voor de inrichting van het energiesysteem van de toekomst.
Met het oog op de nieuwe reguleringsperiode met ingang van 2022, waarvoor de ACM bepaalt hoeveel iedere netbeheerder voor diensten bij consumenten in rekening mag brengen, bereidt Enexis een nieuw strategisch plan voor dat wordt vastgesteld in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders. De voorbereiding gebeurt o.a. in dialoog met de stakeholders, waaronder de Aandeelhouderscommissie (AHC). ACM reguleert tarieven omdat netbeheerders monopolisten zijn. In de AHC is ook de Vegann (Vereniging van gemeenten aandeelhouders Enexis Noord-Nederland) vertegenwoordigt. Deventer is lid van de Vegann.
De gemeenteraad is in december 2022 geïnformeerd over zowel het gaan maken van een afsprakenkader met de Staat (over mogelijke toekomstige deelneming van de Staat in de 3 grote netwerkbedrijven - zoals Enexis - om met een kapitaalinbreng het netwerk te kunnen versterken en uitbreiden) als ook over de verkoopwinst ad €1,1 miljard van de verkoop van dochteronderneming Fudura en die te betrekken bij het dividenduitkeringsbeleid waarover in de AvA van Enexis van april 2023 een besluit wordt genomen. Enexis zal voorlopig geen gebruik maken van de mogelijkheid van deelneming door de Staat omdat Enexis voorlopig financieel zelf in staat is om tot versterking en uitbreiding van het netwerkwerk over te gaan. Dit is mede ook te danken aan de mogelijkheid de verkoopwinst van de verkoop van Fudura in te zetten. In de aandeelhoudersvergadering van april 2023 komen zowel het afsprakenkader als het dividendbeleid expliciet aan de orde.

Contractwaarde 2022:

Bijdrage GR 2022:

Subsidie 2022:

Dividend 2022:

€ nog niet bekend

Financiële gegevens

2021

2022

2023

Eigen vermogen

€4.241.000.000

Niet bekend

Niet bekend

Vreemd vermogen

€5.154.000.000

Niet bekend

Niet bekend

Resultaat

€199.000.000

€180.000.000

€100.000.000

Bron

Jaarrekening

Prognose

Prognose

Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2022:

€932.512 (€932.512)

Garantie 31-12-2022:

Lening 31-12-2022:

NV Bergkwartier

Vestigingsplaats:

Deventer

Website:

nvbergkwartier

Programma:

Kunst en Cultuur

Entiteit

NV

Deelnemingspercentage:

16,20%

Doel en openbaar belang:

Aankoop, restauratie en verhuur van monumentale en karakteristieke panden binnen de gemeente Deventer en aangrenzende gemeenten.

Financieel risico:

Het belang van de gemeente Deventer in deze NV is circa 16,2% van het totale aandelenkapitaal. De andere grote aandeelhouders zijn bank- en verzekeringsinstellingen, beleggingsfondsen en Deventer stichtingen. Het financieel risico van de gemeente beperkt zich tot het ingebrachte aandelenkapitaal.

Toelichting:

In het Strategische Plan van de NV (vastgesteld in 2017) werd een versterking van de financiële positie in gang gezet. Inmiddels wordt vanaf 2019 weer structureel dividend uitgekeerd. Het meerjarige perspectief van 2021 beschrijft dat de liquiditeit vanaf 2024, naar verwachting, weer ruimte geeft om extra uitkeringen te doen van het resterend achterstallig dividend (over de jaren voorafgaand aan 2019). Naar verwachting zal Deventer 3 x €34.000 (in de jaren 2024, 2025 en 2026) uitgekeerd krijgen.

Beleidsvoornemens 2023:

Met het verder verstevigen van het financieel fundament volgens het Strategisch Plan en het in 2021 vastgestelde meerjarige plan kan de NV Bergkwartier zich weer nadrukkelijk richten op haar strategische doelen voor behoud (en herontwikkeling) van historisch waardevol erfgoed in de stad en de omgeving. Daaronder begrepen inhaal van achterstallig onderhoud, verwijdering asbest en verduurzaming.
Er is eind 2021 een verduurzamingsbeleid vastgesteld. De focus van het verduurzamingsbeleid ligt primair op het beperken van de energievraag, met name door isolatie van daken en zoldervloeren en het isoleren van beglazing. Voor de komende jaren is het de doelstelling om jaarlijks tien woningen in sterke mate te verduurzamen. De zittende huurder betaalt in de regel via een bijdrage en een huurverhoging mee aan een deel van de investeringen. Doordat voor verhuur van niet-monumenten een energielabel vereist is, is er langzamerhand een beeld van de energieprestatie van de woningen. In 2022 is meer aandacht besteed aan het beter zichtbaar maken van de Collectie van NV Bergkwartier, zowel op de website als publiekelijk.

Contractwaarde 2022:

Bijdrage GR 2022:

Subsidie 2022:

Dividend 2022:

€ nog niet bekend

Financiële gegevens

2021

2022

2023

Eigen vermogen

€48.597.948

Niet begroot

Niet begroot

Vreemd vermogen

€30.987.597

Niet begroot

Niet begroot

Resultaat

€837.000

€594.280

€693.000

Bron

Jaarrekening

Begroting

Begroting

Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2022:

€1.561.004 (€1.561.00)

Garantie 31-12-2022:

Lening 31-12-2022:

NV Centrumgarage Deventer

Vestigingsplaats:

Deventer

Website:

centrumgarage-deventer

Programma:

Leefomgeving

Entiteit

NV

Deelnemingspercentage:

5%

Doel en openbaar belang:

Exploitatie van de parkeergarage Sijzenbaan, nabij het winkelgebied van de binnenstad.

Financieel risico:

Risico is dat het winkelaanbod in de binnenstad afneemt en bezoekersaantal (en de omzet en het resultaat van de centrum garage) terugloopt. Specifiek risico is een tijdelijke daling van het bezoekersaantal wegens coronamaatregelen.

Toelichting:

De gemeente Deventer bezit circa 5% van de aandelen in deze vennootschap. De overige aandeelhouders zijn binnenstadondernemers en particulieren. In beginsel loopt de gemeente risico op verlies van het ingebrachte risicodragend kapitaal ad €39.600 en op de structurele dividendraming (geraamd is €19.000 maar in voorgaande jaren is meer ontvangen (2019: €51.000 en 2020 €34.000).

Beleidsvoornemens 2023:

Het nog aantrekkelijker maken van de parkeervoorziening is en blijft een doelstelling van de NV.

Contractwaarde 2022:

Bijdrage GR 2022:

Subsidie 2022:

Dividend 2022:

€ nog niet bekend

Financiële gegevens

2021

2022

2023

Eigen vermogen

€1.230.314

Niet begroot

Niet begroot

Vreemd vermogen

€1.031.515

Niet begroot

Niet begroot

Resultaat

€582.177

Niet begroot

Niet begroot

Bron

Jaarrekening

Begroting

Begroting

Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2022:

€39.552 (€39.552)

Garantie 31-12-2022:

Lening 31-12-2022:

NV Deventer schouwburg

Vestigingsplaats:

Deventer

Website:

deventerschouwburg

Programma:

Kunst en Cultuur

Entiteit

NV

Deelnemingspercentage:

77,50%

Doel en openbaar belang:

Aanbieden van een breed en gevarieerd programma van (professionele) podiumkunst voor stad en regio.

Financieel risico:

In het totale aandelenkapitaal van deze vennootschap van afgerond €420.000 neemt de gemeente Deventer voor €325.260 deel. De andere aandelen zijn in handen van negen Deventer bedrijven. Het aandelenkapitaal van de gemeente in de NV is niet geactiveerd. Over dat bedrag loopt de gemeente aldus geen financieel risico meer. De gemeente subsidieert de schouwburg met een substantieel jaarbedrag, subsidie voor zowel de erfpacht van de huisvesting als programmeringskosten. Een substantieel ander deel van de dekking van deze kosten zal uit opbrengsten van de schouwburg moeten blijven komen. Dat was, is en blijft een risico voor dergelijke maatschappelijke voorzieningen. Het borgen van de continuïteit van de schouwburg is nog steeds  een actueel vraagstuk voor de gemeente.
De meerjarige begroting van de Deventer Schouwburg heeft bij voortzetting van haar huidige beleid en huidige programmering een structureel exploitatietekort. Daarnaast zijn er negatieve effecten op de exploitatie door de huidige onzekerheden als gevolg van de coronacrisis; daling kaartverkoop, wegvallen van sponsoren, voorzichtig herstel publiek. Ook de stijging van energieprijzen zal zijn effect hebben, direct op de energielasten van de Deventer Schouwburg en indirect via de stijging van de inkoopkosten van bijvoorbeeld horeca. Wij zijn met de Deventer Schouwburg in gesprek over beperking van de tekorten 2023 en de actualiteit hierbij. Zodra daarover meer bekend is zullen wij daar informatie over delen.
Op 8 november 2022 heeft B&W de besluitvorming inzake voortzetting Verkenningsfase De Nieuwe Keizer aangeboden aan de gemeenteraad (RM 2022-513). Dit raadsvoorstel is gelijktijdig met het raadsvoorstel voor het Burgerweeshuis en het raadsvoorstel om onderzoek te doen naar de haalbaarheid om beide functies onder één dak te brengen ter besluitvorming naar de raad gegaan. De behandeling van het raadvoorstel 2022-513 is gestart en wordt naar verwachting in Q1 2023 afgerond. De besluitvorming met betrekking tot het afronden Definitiefase (deel I Verkenningsfase) DNK loopt. Op 14 december 2022 heeft de technische sessie plaatsgevonden.

Toelichting:

Op 28 oktober 2022 heeft De Deventer Schouwburg het college per brief gevraagd om financiële ondersteuning om haar financiële positie veilig te stellen. De brief beschrijft de herkomst en de grootte van het financiële probleem, dat bestaat uit zowel een exploitatie- als een liquiditeitsknelpunt. De raad is hierover geïnformeerd via raadsmededeling nr. 2022-940. In de 3e kwartaalrapportage 2022 is besloten om de liquiditeitslening uit 2020 ter hoogte van €300.000, die volgens collegebesluit dient te worden terugbetaald uiterlijk 31 december 2022, kwijt te schelden. De terugvordering van TVL middelen van het Rijk aan Deventer Schouwburg ter hoogte van €400.000 volledig te compenseren en hiervoor ter dekking de reeds gereserveerde corona-compensatiemiddelen uit Q2 2022 in te zetten. Het gepresenteerde exploitatietekort over 2022 van €618.000 te compenseren vanuit twee bronnen:

  1. de algemene middelen voor het structurele exploitatietekort van gemiddeld €410.000 en
  2. de resterende corona-compensatiemiddelen voor cultuur voor het incidentele tekort van €208.000.

Voor aanvulling van het weerstandsvermogen van DS is op basis van de eerdere aanvraag van DS in mei 2019 in de stand van de generieke weerstandsreserve alvast rekening gehouden met het verstrekken van eenmalige subsidie van €260.000. Omdat de schouwburg nog geen sluitende meerjarenbegroting heeft vastgesteld heeft de gemeente nog geen definitief besluit genomen over het aanvullen van het weerstandsvermogen van de schouwburg.

Beleidsvoornemens 2023:

In 2023 neemt de gemeenteraad een besluit over de definitiefase en de ontwerpfase VO van De Nieuwe Keizer.

Contractwaarde 2022:

Bijdrage GR 2022:

Subsidie 2022:

€2.869.078

Dividend 2022:

Financiële gegevens

2021

2022

2023

Eigen vermogen

-€390.624

Nog niet bekend

Nog niet bekend

Vreemd vermogen

€1.977.062

Nog niet bekend

Nog niet bekend

Resultaat

-€37.866

Nog niet bekend

€0

Bron

Jaarrekening

Begroting

Begroting

Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2022:

€325.360 (€0)

Garantie 31-12-2022:

Lening 31-12-2022:

NV Luchthaven Teuge

Vestigingsplaats:

Teuge

Website:

teuge-airport

Programma:

Economie en Internationaal Beleid

Entiteit

NV

Deelnemingspercentage:

25%

Doel en openbaar belang:

Exploitatie van een luchthaven voor zakelijke en recreatieve burgerluchtvaart.

Financieel risico:

Algemeen risico is dat vliegbewegingen achterblijven bij de raming, minder havengelden worden ontvangen en daardoor negatieve exploitatieresultaten worden behaald. Specifieke risico's zijn de geplande laagvliegroutes Lelystad, de herindeling van het luchtruim vanaf 2023 en de herfinanciering van een krediet van een private bank van €0,8 miljoen.

Toelichting:

De aandelen van deze NV zijn in handen van de gemeenten Apeldoorn (circa 54,5%), Deventer (circa 25%), Zutphen (circa11,5%) en Voorst (circa 8,5%). De NV voorziet in haar financiering vanuit een krediet van een private bank van €0,8 miljoen. Aflossingsmogelijkheden werden in de afgelopen jaren bemoeilijkt door het wegvallen van een vliegschool die in grote mate voor opbrengst landingsrechten zorgde. De omzet herstelt zich de laatste jaren weer langzaam en de NV heeft weer positieve exploitatieresultaten. Herfinanciering is nodig per 1-12-2023.
De inbreng van de vier deelnemende gemeenten in de NV betreft de inbreng van het aandelenkapitaal en de garantstelling van die aandeelhouders (Deventer, Voorst en Zutphen) voor een lening vanuit de gemeente Apeldoorn van €71.000 met een looptijd van 3 jaar (aflossing per 31-12-2020). Het aandeel van Deventer in deze garantstelling is afgerond 25% (€17.750). Aflossing van deze gemeentelijke lening is wegens de financiële onzekerheid door coronamaatregelen opgeschort. Daarover worden nieuwe afspraken gemaakt.
Vanuit de Wet Regelgeving Burgerluchthavens en Militaire Luchthavens (RBML) heeft het Rijk Provinciale Staten van Gelderland opdragen een luchthavenbesluit op grond van de Wet luchtvaart te nemen. Provinciale Staten van Gelderland hebben op 8 juni 2022 luchthavenbesluit vastgesteld. In combinatie daarmee moet ook een vergunning volgens de Wet Natuurbescherming worden afgegeven.
Dit luchthavenbesluit vervangt de Omzettingsregeling luchthaven Teuge. Het luchthavenbesluit verschilt op een aantal onderdelen van de omzettingsregeling. Onder andere zijn twee banen vervallen, moet het naderende vliegverkeer via het aanvliegpunt naar de luchthaven komen en is de geluidsruimte gehalveerd [- 3 dB(A)-correctie]. Het uitvoeren van valschermvluchten met vliegtuigen in geluid categorie 1 tot en met 4 worden met ingang van 1 januari 2023 beperkt. Daartoe worden 4 dagdelen per maand in het weekend vastgesteld waarop met deze vliegtuigen deze vluchten niet mogen worden uitgevoerd. De luchthaven stelt deze dagdelen vast, in samenspraak met de CRO Teuge en de uitvoerders van valschermvluchten.

Beleidsvoornemens 2023:

Een Ontwikkelplan voor bedrijventerrein West (meerdere eigenaren), het zogenaamde terrein Albers en herstructurering van het verouderde middenterrein wordt door de NV opgesteld in samenspraak met de aandeelhoudende gemeenten en Ontwikkelingsmaatschappij OostNL, waarin het Ministerie EZ en de provincies Overijssel en Gelderland participeren. De financiële haalbaarheid van het ontwikkelplan wordt nog onderzocht.

Contractwaarde 2022:

Bijdrage GR 2022:

Subsidie 2022:

Dividend 2022:

Financiële gegevens

2021

2022

2023

Eigen vermogen

€1.388.914

Nog niet bekend

Nog niet bekend

Vreemd vermogen

€1.337.868

Nog niet bekend

Nog niet bekend

Resultaat

€47.251

€72.343

€64.966

Bron

Jaarrekening

Begroting

Prognose

Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2022:

€489.857 (€489.587)

Garantie 31-12-2022:

€17.750

Lening 31-12-2022:

NV Maatschappelijk Vastgoed Deventer

Vestigingsplaats:

Deventer

Website:

Programma:

Kunst en Cultuur

Entiteit

NV

Deelnemingspercentage:

100%

Doel en openbaar belang:

Ontwikkeling en beheer van sociaal-cultureel maatschappelijk vastgoed.

Financieel risico:

In 2021 is het vastgoed van de NV overgedragen aan de gemeente. De NV is in 2022 geliquideerd.

Toelichting:

Beleidsvoornemens 2023:

De registergoederen van de NV zijn met notariële akte van 17-2-2021 aan de gemeente overgedragen. Vanaf 2021 voert de gemeente de exploitatie van het overgedragen vastgoed. Aanvankelijk plan was de NV in 2021 te liquideren. Dat is niet gelukt. De liquidatie zal in 2022 plaatsvinden. Oorzaken van de vertraging zijn de afronding van de bouw Mimik met de aannemer (besluit college 8-2-2022 over een vaststellingsovereenkomst en decharge op de aangegane bankgarantie), de afwikkeling van de huurachterstanden en de fiscale afwikkeling met de Belastingdienst. In oktober 2022 is besloten de NV te liquideren. De notaris heeft in maart 2023 op basis van een zogenaamde akte van non-verzet de NV uitgeschreven.

Contractwaarde 2022:

Bijdrage GR 2022:

Subsidie 2022:

Dividend 2022:

Financiële gegevens

2021

2022

2023

Eigen vermogen

€24.818.133

€0

€0

Vreemd vermogen

€54.613

€0

€0

Resultaat

€0

€0

€0

Bron

Jaarrekening

In 2022 Opheffen

In 2023 opgeheven

Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2022:

Garantie 31-12-2022:

Lening 31-12-2022:

NV Sportbedrijf Deventer

Vestigingsplaats:

Deventer

Website:

sportbedrijfdeventer

Programma:

Meedoen

Entiteit

NV

Deelnemingspercentage:

100%

Doel en openbaar belang:

Stichten, beheren, exploiteren en in stand houden van binnensportaccommodaties (De Scheg, Borgelerbad, sporthallen/gymzalen).

Financieel risico:

Op basis van een risicoscan is het benodigd weerstandsvermogen voor de NV vastgesteld. Als subsidieverstrekker zorgt de gemeente voor een stuk borging van de continuïteit van deze vennootschap. Een substantieel ander deel zal van de gebruikers (opbrengsten) moeten blijven komen. Dat was, is en blijft een risico voor dergelijke voorzieningen en het is voor de vennootschap een uitdaging om te blijven zorgen voor een aantrekkelijk aanbod tegen marktconforme/concurrerende prijzen in het belang van het op niveau houden van het gebruik.
Actueel nieuw risico is de ontwikkeling van de energiekosten. Die zijn, mede door de oorlog in Oekraïne, zo hard gestegen dat het sportbedrijf voor 2022 een aanvullende subsidie van de gemeente heeft ontvangen van €622.000. Hoe de energiekosten zich verder meerjarig gaan ontwikkelen is nog onduidelijk. Risico is dat het sportbedrijf ook meerjarig een aanvullende beroep op gemeentelijke middelen gaat doen.
Hoe de energiekosten zich verder meerjarig gaan ontwikkelen is nog onduidelijk. Risico is dat het sportbedrijf ook meerjarig een aanvullende beroep op gemeentelijke middelen gaat doen.

Toelichting:

De jaarrekening 2021 laat een weerstandsvermogen van afgerond €1,2 miljoen zien. Het beoogd benodigd weerstandsvermogen (vastgesteld in mei 2022 is €1,1 miljoen is daarmee gerealiseerd. Constatering is dat het weerstandsvermogen maar deels liquide beschikbaar is. Voor 2022 is €340.000. Meerjarig groeit het liquiditeitssaldo naar €1,1 miljoen in 2025.

Beleidsvoornemens 2023:

Eind 2019 is de strategische visie High Five 2020 van de NV Sportbedrijf Deventer vastgesteld en gebaseerd op de gemeentelijke beleidskader sport “Samen sporten maakt sterk 2021-2030”, Het Nationaal Sportakkoord, de Toekomstverkenning sport (vanuit het Sociaal Cultureel Planbureau en het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu). Een visie voor de toekomst van De Scheg wordt in 2022 uitgewerkt en vervolgens met het college en de raad besproken in het 1e kwartaal 2023. Die vast te stellen visie wordt de basis voor (vervangings-)investeringen in De Scheg.

Contractwaarde 2022:

Bijdrage GR 2022:

Subsidie 2022:

€4.800.966 (inclusief onder andere combinatiefunctie regeling, verenigingsondersteuning, sportstimulering en beheer Sporthal De Uutvlog)

Dividend 2022:

Financiële gegevens

2021

2022

2023

Eigen vermogen

€1.210.866

€1.321.016

€1.494.395

Vreemd vermogen

€19.176.690

Niet begroot

Niet begroot

Resultaat

€180.035

€110.150

€173.379

Bron

Jaarrekening

Begroting

Prognose

Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2022:

€90.756 (€0)

Garantie 31-12-2022:

€1.072.615

Lening 31-12-2022:

€12.633.330

Publiek Belang Elektriciteitsproductie BV

Vestigingsplaats:

's-Hertogenbosch

Website:

erhbv

Programma:

Algemene dekkingsmiddelen

Entiteit

NV

Deelnemingspercentage:

0,26 %

Doel en openbaar belang:

Onderdeel van Essent in 2009 bij de verkoop aan RWE, was het 50% aandeel in N.V. Elektriciteit Productiemaatschappij Zuid-Nederland (EPZ), o.a. eigenaar van de kerncentrale in Borssele. Het bedrijf Delta N.V., tevens voor 50% eigenaar van EPZ, heeft de verkoop van dit bedrijfsonderdeel van Essent aan RWE in 2009 bij de rechter aangevochten. Als consequentie op deze gerechtelijke procedure is in 2009 het 50% belang van Essent in EPZ tijdelijk ondergebracht bij Publiek Belang Elektriciteitsproductie B.V. (“PBE”). In 2010 is op gezamenlijk initiatief van de aandeelhouders van PBE en de provincie Zeeland als belangrijkste aandeelhouder van Delta N.V. een bemiddelingstraject gestart om het geschil tussen partijen op te lossen. In 2011 is dit bemiddelingstraject succesvol afgerond. Op 30 september 2011 is, 2 jaar na de verkoop van de aandelen Essent, het 50% belang in EPZ alsnog geleverd aan RWE.

PBE blijft  is blijven bestaan met een beperkt takenpakket. PBE zal de zaken afwikkelen die uit de verkoop voortkomen. Daarnaast is PBE verplichtingen aangegaan in het kader van het Convenant Borging Publiek Belang Kerncentrale Borssele uit 2009. Hiermee is een termijn van 8 jaar na verkoop gemoeid. Na een statutenwijziging in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders op 14 december 2011 is de inrichting van PBE aangepast naar de status van een SPV, vergelijkbaar met o.a. Verkoop Vennootschap B.V. Hiermee is een termijn tot sluiting van de Kerncentrale Borssele (voorgenomen sluiting 2033) gemoeid. Doel is de afwikkeling van de verkoop van Essent aan RWE.

Financieel risico:

Het risico en daarmee de aansprakelijkheid voor de aandeelhouders beperkt tot de hoogte van het nominale aandelenkapitaal van deze vennootschap (totaalbedrag €1.496.822) (art 2.:81 BW).

Toelichting:

Conform de koopovereenkomst kon RWE tot uiterlijk 30 september 2015 potentiële claims indienen ten laste van het General Escrow Fonds (zie Verkoop Vennootschap B.V.). RWE had op 30 september 2015 geen potentiële claims ingediend m.b.t. verkoop van het 50% belang in EPZ. Het General Escrow Fonds is in juli 2016 geliquideerd en uitgekeerd aan de aandeelhouders.
Ondanks dat het General Escrow fonds in juni 2016 is geliquideerd, dient de vennootschap als gevolg van contractuele verplichtingen nog in stand gehouden te worden. Het bestuur van de vennootschap is in overleg met de andere contractuele partijen om na te gaan wanneer de contractuele verplichtingen voortijdig kunnen worden beëindigd en de vennootschap vervolgens kan worden geliquideerd. Binnen PBE is nog een bedrag van €1,6 miljoen (merendeel aandelenkapitaal) achtergebleven om mogelijke zaken die uit de verkoop voortkomen af te wikkelen. De verwachting is dat de vennootschap in 2022 zal kunnen worden ontbonden en/of zal kunnen fuseren met één van de andere vennootschappen die bij de verkoop van Essent zijn opgericht.
De verwachting is dat bij ontbinding van PBE €1,5 miljoen dividend wordt uitgekeerd. Voor Deventer is dit afgerond (0,26%) €4.000.

Beleidsvoornemens 2023:

Opheffing van de BV in 2023.

Contractwaarde 2022:

Bijdrage GR 2022:

Subsidie 2022:

Dividend 2022:

Financiële gegevens

2021

2022

2023

Eigen vermogen

€1.535.187

€0

€0

Vreemd vermogen

€6.925

€0

€0

Resultaat

-€34.208

€0

€0

Bron

Jaarrekening

Opheffing in 2022

Opgeheven in 2023

Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2022:

€1 (€1)

Garantie 31-12-2022:

Lening 31-12-2022:

Wadinko NV

Vestigingsplaats:

Zwolle

Website:

wadinko

Programma:

Algemene dekkingsmiddelen

Entiteit

NV

Deelnemingspercentage:

2,55%

Doel en openbaar belang:

Stimulering van gezonde bedrijvigheid (met name in de maakindustrie en zakelijke dienstverlening en logistiek) en daarmee de werkgelegenheid in werkgebied van de aandeelhouders. Wadinko participeert momenteel in twee Deventer bedrijven, DAVO en Auping (op een totaal van 28 participaties).

Financieel risico:

De gemeente Deventer bezit 2,55% van de aandelen. De overige aandeelhouders zijn 24 gemeenten in Overijssel, de Noordoostpolder en Zuidwest Drenthe en de provincie Overijssel. Het risico van de gemeente is beperkt tot het niet-geactiveerde aandelenkapitaal ad €6.100. Het risico is gering, ook omdat de actuele waarde van de vennootschapsportefeuille per 31 december 2021 €51 miljoen hoger is dan de boekwaarde (bron: jaarverslag 2021).

Toelichting:

Inherent aan haar doelstellingen loopt Wadinko risico's. Door interne maatregelen m.b.t. risicobeheersing zijn risico's voor aandeelhouders beperkt. Wadinko participeert in Raden van Commissarissen van participaties opdat daarmee toezicht kan worden gehouden op de directies. Bij participaties die geen Raad van Commissarissen hebben, is met een aandeelhoudersovereenkomst een vergelijkbare situatie gecreëerd.
De nettowinst over 2021 bedroeg €8,7 miljoen (over 2020 was dat een nettoverlies van -€3,4 miljoen, voornamelijk veroorzaakt door coronamaatregelen). In 2021 is voor €1,1 miljoen teruggenomen op in het verleden gepleegde afwaarderingen. Een aantal participaties heeft in 2021 gebruik heeft gemaakt van steunmaatregelen van de overheid (NOW-regelingen) en bij die bedrijven is een dividenduitkering over 2021 niet toegestaan. Daarnaast blijkt dat er ook bedrijven zijn die niet of nauwelijks te lijden hebben gehad van de pandemie.

Beleidsvoornemens 2023:

Het beleidsplan 2021-2026 is in de AvA van 11 juni 2021 vastgesteld. Wadinko continueert het bestaande beleid met lichte accent verschuivingen. Een aantal SMART doelstellingen is weergegeven:

  • Werkgelegenheid groeit van 4.336 naar 6.000 fte;
  • De actuele waarde stijgt van €95 naar €120 miljoen;
  • De komende 6 jaar handhaving uitkeren dividend. Hoogte dividend is 2% van het eigen vermogen, lichte groei t.o.v. 2015-2020. Voorwaarde uitkering dividend is liquiditeit boven €10 miljoen;
  • Rendement is tenminste 5% op het geïnvesteerd vermogen.

De provincie Overijssel heeft in het kader van de Herstel- en transitieaanpak coronacrisis aan Wadinko een leningsfaciliteit beschikbaar gesteld van €10.000.000 tegen 0% ten behoeve van de ondersteuning aan MKB- en familiebedrijven om de negatieve gevolgen van de coronacrisis te beperken en daarmee werkgelegenheid en bedrijvigheid voor Overijssel behouden. In de besteding van deze middelen zullen transities in digitalisering en verduurzaming prioriteit hebben. Wadinko kan de lening in tranches opnemen; in het verslagjaar 2021 is gebruik gemaakt van deze faciliteit voor €1,6 miljoen ten behoeve van een nieuwe participatie.

Bij de bedrijven waarin Wadinko participeert gaan een aantal ontwikkelingen een rol spelen op de resultaatverwachtingen van die bedrijven, bijvoorbeeld de ontwikkeling van de wereldeconomie als gevolg van de oorlog in Oekraïne op de markten (zowel in de inkoop- als de verkoopzijde), schaarste aan gekwalificeerd en ervaren personeel, gebrek aan belangrijke grondstoffen, oplopende levertijden en prijzen. Wadinko zal haar participaties waar mogelijk ondersteunen. Toch verwacht Wadinko dat haar eigen bedrijfsresultaat 2022 ruim positief zal zijn gezien verwachte verkopen van participaties. Daarnaast ligt het in de bedoeling in 4 a 5 nieuwe participaties deel te nemen.

Contractwaarde 2022:

Bijdrage GR 2022:

Subsidie 2022:

Dividend 2022:

€ nog niet bekend

Financiële gegevens

2021

2022

2023

Eigen vermogen

€74.146.548

Niet bekend

Niet bekend

Vreemd vermogen

€6.922.702

Niet bekend

Niet bekend

Resultaat

€8.651.022

€1.500.000

€1.500.000

Bron

Jaarrekening

Prognose

Prognose

Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2022:

€6.100 (€0)

Garantie 31-12-2022:

Lening 31-12-2022:

Stichting administratiekantoor Dataland

Vestigingsplaats:

Gouda

Website:

dataland

Programma:

Algemene dekkingsmiddelen

Entiteit

ST

Deelnemingspercentage:

0,71 %

Doel en openbaar belang:

Ondersteunen en faciliteren van gemeenten op het gebied van geo-, WOZ- en vastgoedinformatie, oftewel objectinformatie. De missie van Dataland BV is het realiseren van een landelijke voorziening, die leidt tot het breed toegankelijk en beschikbaar maken van vastgoed- en hieraan gerelateerde gegevens uit het informatiedomein van gemeenten voor de overheid, de burgers en het bedrijfsleven.

Financieel risico:

Het risico is beperkt tot de nominale waarde van de certificaten van aandelen die de gemeente heeft via de Stichting Administratiekantoor Dataland. De Stichting is houdster van de aandelen van Dataland BV. De gemeente Deventer neemt dus niet rechtstreeks risicodragend deel in de bedrijfsactiviteiten van de vennootschap Dataland BV. Van de nominale waarde is slechts een fractie geactiveerd.

Toelichting:

Deventer heeft 48.184 certificaten. In 2018 0,71% van het totaal. De stichting Administratiekantoor Dataland is aandeelhouder en heeft daarmee stemrecht en zeggenschap in Dataland BV. De certificaathouders niet. De stichting en Dataland BV beëindigen per 1-1-2022 hun activiteiten. Het maximale risico voor de certificaathouders is dat de gelden die de certificaathouders hebben ingelegd, niet terugbetaald kunnen worden. De praktijk leert dat de certificaathouders kunnen gaan rekenen op een retour van een belangrijk deel van hun inleg.

Beleidsvoornemens 2023:

Administratiekantoor DataLand is een stichting van, voor en door gemeenten met een ideëel doel: uitvraag van Geografische data bij gemeenten waarna deze worden bewerkt en, op maat, weer worden gedistribueerd naar gemeenten en naar andere belanghebbende afnemers van deze data. Deze publieke en private afnemers hoeven de geo-data die zij nodig hebben, niet bij alle gemeenten afzonderlijk uit te vragen. DataLand helpt de gemeenten de kwaliteit van hun geo-informatie te verbeteren door middel van kwaliteitstesten en vakopleidingen. DataLand vertegenwoordigt de gemeenten op terreinen als de WOZ, de BGT, en de aanbesteding van beeldmateriaal. Een onder de stichting ressorterende BV voert deze taak uit op not-for-profit basis. DataLand profileert zich als het (geo-) sectoraal kennis- en datacentrum van de Nederlandse gemeenten, en als gemeentelijke belangenvertegenwoordiger in dit veld. Met de komst van de Landelijke Voorziening WOZ in 2017 is informatie over de WOZ-waarde van woningen vrijelijk beschikbaar gekomen. Afnemers die enkel de WOZ-waarde voor woningen zoeken, kunnen nu gratis aan hun informatie komen waardoor het gebruik van de Vastgoedscanner (VGS) van Dataland terugloopt.

Door het bestuur van de vennootschap is in 2019 het besluit genomen tot een overname en afbouw van haar activiteiten. Het secretariaat van het Gemeentelijk Geo-Beraad, de kennisbank en de opleidingen zijn al door de VNG overgenomen. De Vastgoedscanner, de dataleveringen en een aantal KNOOP-diensten gaan naar het Kadaster. In de loop van 2021 was dat gereed. Formeel juridische liquidatie vindt plaats in 2022/2023.

Contractwaarde 2022:

Bijdrage GR 2022:

Subsidie 2022:

Dividend 2022:

Financiële gegevens

2021

2022

2023

Eigen vermogen

Niet bekend

€0

€0

Vreemd vermogen

Niet bekend

€0

€0

Resultaat

Niet bekend

€0

€0

Bron

Jaarrrekening

Ontbinding in 2022

Ontbonden in 2023

Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2022:

€0

Garantie 31-12-2022:

Lening 31-12-2022: