Voor misbruik en oneigenlijk gebruik heeft de gemeente geen expliciet beleid. Het tegengaan van misbruik en oneigenlijk gebruik is verweven in gemeentelijke regelingen en de organisatiecultuur. De beheersmaatregelen (verbijzonderde) interne controles en principes als functiescheiding en integriteit vormen daarvoor de randvoorwaarden. Er is sprake geweest van één uitzondering. Voor de uitvoering van de Tozo-regelingen is in 2021 het uitvoeringskader misbruik & oneigenlijk gebruik Tozo opgesteld. Dit conform de vereisten.

In het twede kwartaal 2020 is gestart met het onderzoek follow-up kwetsbare functies alsook met het onderzoek fraude-risico analyse 2020. Het onderzoek kwetsbare functies kent twee invalshoeken: integriteit en continuïteit. De kwetsbaarheden zijn per team in beeld gebracht aan de hand van een heat map (kans versus impact: geclassificeerd naar laag, midden en hoog). Conform de enigszins bijgestelde planning zijn in de tweede helft 2021 opgeleverd: de heat maps per team alsook een weerbaarheidsplan per team.
Het onderzoek fraude-risico analyse 2020/2021 heeft aandacht besteed aan de risico’s uit hoofde van fraude, misbruik & oneigenlijk gebruik (M&O), niet-integer gedrag, corruptie en ondermijning. De fraude-risico’s zijn eveneens in beeld aan de hand van een heat map. In de tweede helft 2021 zijn opgeleverd: de heat maps per team alsook een risico-paragraaf per team.
In december 2021 is opgeleverd de eindrapportage “frauderisico-analyse en onderzoek kwetsbare functies. Op 9 februari 2022 is in de directie dit eindrapport (onder andere de bevindingen en aanbevelingen) nader besproken.
In het vierde kwartaal 2022 is gestart met het follow up onderzoek “frauderisico-analyse en onderzoek kwetsbare functies”.

Bakertilly Accountants heeft op basis van de interimcontrole 2022 geadviseerd om een afzonderlijke nota Misbruik en Oneigenlijk (M&O) gebruik op te stellen. De gemeente Deventer heeft het M&O-beleid verwerkt in de frauderisicoanalyse en in de key-controls beschrijvingen maar daar is niet expliciet gemaakt welke onderdelen M&O-beleid betreffen, waardoor een afzonderlijk c.q. overkoepelend inzicht niet meteen voor handen is. Bakertilly   – evenals de Commissie BBV (Besluit Begroting en Verantwoording) adviseert een nota M&O-beleid op te stellen. Ingaande 2023 (invoering rechtmatigheidsverantwoording) dient namelijk het college een uitspraak te doen in hoeverre het MO-beleid (Misbruik en Oneigenlijk gebruik) feitelijk wordt nageleefd en of de getroffen maatregelen effectief werken. Afhankelijk van de situatie en de uitkomsten raakt dit de paragraaf Bedrijfsvoering en/of rechtmatigheidsverantwoording.