Uit het overgrote deel van de (verbijzonderde) interne controles blijkt dat de gemeente heeft gehandeld binnen de geldende kaders en richtlijnen van het voorwaardencriterium. Er is getoetst op financiële fouten en onzekerheden met betrekking tot de aspecten recht, hoogte, duur.

Hieronder volgt een toelichting op de financiële fouten in 2022.

Bakertilly Business Advisory heeft met betrekking tot de uit te voeren standaard controles (VIC’s) 2022 de volgende primaire processen getoetst.

  • Inkopen goederen en diensten
  • Rechtmatigheid Europese aanbestedingen
  • Investeringen MVA (materiële vaste activa)
  • Participatiewet/ IOAW/ IOAZ/ BBZ/ LKS
  • Subsidieverstrekkingen en bijdragen derden
  • Subsidievaststellingen
  • Overige opbrengsten
  • Mutaties grondexploitatie
  • Sociaal Domein: Wmo, Jeugd en Beschermd Wonen

Bakertilly Business Advisory heeft een IT-audit uitgevoerd; gericht op de general IT-controls en op cybersecurity.

Uit de door Bakertilly Business Advisory Public uitgevoerde standaard controles en eigen controles vloeiden de volgende financiële onrechtmatigheden uit voort.

VIC: Europese aanbestedingen

Rechtmatigheid van de aanbestedingen van inkopen respectievelijk inhuur. Er is getoetst aan de Aanbestedingswet. Onderstaand de bevindingen:

Inkoop

  1. De historische onrechtmatige post PinkRoccade per 31 december 2022 is gecontroleerd; zoals eerder gememoreerd hangt deze samen met opdrachtverleningen van voor de periode 2012/2013. Deze kent nog een onrechtmatigheid over geheel 2022 van totaal €131.617 (excl. Btw).
  1. In 2022 is er voor een totaalbedrag van €174.262 uitgegeven aan Interconcept. De uitgaven hebben allemaal betrekking op dezelfde opdracht namelijk project Huisbesteding. Het project Huisbesteding is in 2019 gestart als een pilot waarbij het afhandelen van vergunningaanvragen als dienst/product wordt uitbesteed. In 2018 heeft Interconcept daarvoor een projectplan en offerte gemaakt. De pilot heeft uiteindelijk geresulteerd in het tot op heden hanteren van deze vorm van uitbesteding. Voor 2022 is daarvoor nog een tarievenblad opgesteld. De opdrachtwaarde voor deze opdracht gedurende 4 jaar komt boven de EU-drempel en er heeft geen EU aanbesteding plaatsgevonden. De opdracht is gestart als pilot maar is door allerlei omstandigheden (corona, werkdruk) niet definitief gemaakt en aanbesteed. De opdracht aan Interconcept moet worden bestempeld als financieel onrechtmatig.

VIC: Inhuur

Expliciet is getoetst of de externe inhuur financieel rechtmatig is uitgevoerd in 2022. De inhuurlasten over het jaar 2022 bedragen in totaal afgerond
€11.838.000. Per saldo is hiervan afgerond €990.000 onrechtmatig. Dit heeft betrekking op een achttal inhuurdossiers die de Europese aanbestedingsdrempel (2022: €215.000) hebben overschreden.
De achtergrond van deze onrechtmatigheid hangt samen met het feit dat deze 8 meerjarige inhuren (vanaf boekjaar 2019) zijn verlengd waarbij volgens de regelgeving eerst vooraf een Europese aanbesteding had moeten plaatsvinden of een inhuuropdracht via de inhuurdesk had moeten verlopen. Dit is dus verzuimd; door meerwerk respectievelijk aanvullende opdrachten zijn de betreffende inhuurkrachten langer ingehuurd (ook in 2020 en 2021). En zo is het Europese grensbedrag overschreden.

Ondernomen actie om de onrechtmatigheid inhuur in de toekomst te voorkomen.
Binnen de gemeente Deventer zijn in de afgelopen jaren verschillende maatregelen genomen en instrumenten geïmplementeerd om de fiscale risico’s (de Wet deregulering beoordeling arbeidsrelaties (DBA) en de risico’s vanuit de aanbestedingsregels te mitigeren. Dit zijn onder andere;

  • het samenstellen van de kadernota inhuur;
  • de periodieke monitoring van de inhuurlasten;
  • het controleren van inhuur die niet via de inhuurdesk is verlopen;
  • het inschakelen van de inhuurdesk bij inhuur behoeften;
  • het gebruik van door de Belastingdienst goedgekeurde modelovereenkomsten;
  • het periodiek, via bijvoorbeeld een steekproef, toetsen of de inhuur van een medewerker fiscaal juridisch juist is aangegaan en gedurende de inschakeling niet alsnog een dienstbetrekking is ontstaan.

Gezien de krapte op de arbeidsmarkt en het rechtmatig, doelmatig/doeltreffend kunnen inzetten van inhuurkrachten wordt in 2023 nader geïnventariseerd welke aanvullende en alternatieve oplossingen voorhanden zijn waarmee binnen de kaders van bestaande wet- en regelgeving externe inhuur mogelijk is.

De totale financiële onrechtmatigheid over het dienstjaar 2022 bedraagt dus in totaal €1.295.586 (excl. btw). In 2021 was dit €959.168 (excl. btw).

VIC: Sociaal domein Jeugdzorg

Bij de steekproef 'verbijzonderde interne controle Sociaal domein Jeugd' is bij een dossier geconstateerd dat de ophoging/wijziging van de indicatie niet zichtbaar is getoetst en hieromtrent geen formeel besluit is genomen. Er kon dus niet worden vastgesteld dat de toekenning aan de geldende wet- en regelgeving voldoet en is de betreffende uitbetaling als financieel onzeker aangemerkt. De impact van deze geconstateerde onzekerheid over de totale jeugdzorglasten 2022 is aan de hand van extrapolatie bepaald op een financiële onzekerheid van €836.000.

De totale financiële onzekerheid over het dienstjaar 2022 bedraagt vanuit de verbijzonderde controle in totaal €836.000

Het sociale domein

In de afgelopen periode zijn de verantwoordingen en bijbehorende controlerapportages ontvangen van de Sociale Verzekeringsbank (SVB), Bedrijfsorganisatie (BVO) Jeugdzorg IJsselland (RSJ IJsselland) en de zorgaanbieders WMO, Jeugd en Beschermd wonen. De gemeentelijke accountant weegt de uitkomsten hiervan mee in zijn oordeel over de rechtmatige bestedingen in de gemeentelijke jaarrekening.

Binnen het sociaal domein wordt bij de verantwoording in de jaarrekening gesteund op de controleverklaringen van de zorgaanbieders, dit leidt tot een onzekerheid in de zorg in natura van in totaal €3.566.000 als gevolg van het ontbreken van toereikende onderbouwingen van de zorgaanbieders.

De specificatie is als volgt:

Sociaal Domein

bedrag (x€1)

1.

WMO

2.768.000

2.

Jeugdzorg

721.000

3.

Beschermd Wonen

77.000

Totaal

3.566.000

De PGB-bestedingen zijn (verplicht) belegd bij de Sociale Verzekeringsbank (SVB). De accountant van de SVB heeft een controleverklaring met beperking bij de PGB-verantwoordingen 2022 verstrekt. De PGB-bestedingen in 2022 bedragen €2.355.000 en worden - vanwege het ontbreken van een goedkeurende controleverklaring bij de verantwoording van de SVB - als onzeker aangemerkt.

Eigen bijdragen CAK.

De gemeente Deventer heeft onvoldoende zekerheid omtrent de volledigheid van de eigen bijdragen WMO van €803.000 en Beschermd Wonen €266.000. Voor een nadere toelichting over deze post wordt kortheidshalve verwezen naar de jaarrekening; onderdeel 'Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling'.

De totale onzekerheid bedraagt hiermee binnen het sociaal domein in totaal €7.826.000. Deze totale onzekerheid valt binnen de goedkeuringstolerantie voor onzekerheden van €14,22 miljoen, en heeft daarom geen invloed op de strekking van de controleverklaring bij de jaarrekening 2022.

De bevindingen van de controles, onderzoeken en audits worden periodiek gerapporteerd aan college en raad.

Verantwoording SiSa, IMG

Op basis van de uitgevoerde controlewerkzaamheden blijkt dat op de aangeleverde bijlagen SiSa het totaal financieel verantwoorde bedrag
van €56.041.400 juist en rechtmatig is.