Opvolging aanbevelingen Auditcommissie over Jaarverslaglegging 2021

Op 6 juli 2022 heeft de gemeenteraad de Jaarrekening en het Jaarverslag 2021 vastgesteld. In deze vergadering zijn ook de aanbevelingen van de Auditcommissie ten aanzien van de jaarverslaglegging besproken.
De Auditcommissie oordeelt dat de jaarverslaglegging over het algemeen van voldoende kwaliteit is om de raad zijn controlerende taak uit te laten voeren, de jaarverslaglegging over het algemeen goed leesbaar en helder van structuur en opzet is en het goed is om te constateren dat de accountant een goedkeurende accountantsverklaring voor de jaarrekening af zal geven. Daarmee voldoet de jaarrekening aan de normen en eisen die daarvoor door de raad zijn gesteld.
De aanbevelingen zijn deels herhalend en gericht op het SMART formuleren van doelstellingen en prestaties en het taalgebruik (afkortingen en jargon) en leesbaarheid. Nieuwe aanbevelingen richten zich op de realisatie van het gewenste maatschappelijk effect en het verhogen van het realiteitsgehalte van de begroting door een goed evenwicht van ambitie en uitvoeringskracht van de ambtelijke organisatie. De reactie van het college treft u aan in raadsmededeling 2022-633 .

Opvolging aanbevelingen uit accountantsverslag over Jaarverslaglegging 2021

Het accountantsverslag bij de jaarrekening 2021 geeft enkele bevindingen voor het boekjaar 2021. Deze hebben als oorsprong de interim-controle 2021 die primair gericht is op het beoordelen van administratieve organisatie en de interne beheersmaatregelen (key controls) in de voor de jaarrekening relevante bedrijfsprocessen en is gerapporteerd over de interne beheersing die relevant is voor de betrouwbaarheid van de jaarrekening 2021. De accountant constateert dat de interne beheersmaatregelen van voldoende niveau zijn, maar op onderdelen verder kunnen worden versterkt en efficiënter kunnen worden ingericht. De gemeente heeft deze aanbevelingen waar mogelijk ter hand genomen.

De controle van de Jaarverslaglegging 2022 wordt uitgevoerd door de nieuwe accountant van de gemeente, Bakertilly. Daarmee heeft Bakertilly ook de interim-controle over 2022  De voor de jaarrekeningcontrole qua omvang en/of risico’s meest relevante posten of processen zijn:

  • administratie & Verslaglegging (waaronder de memoriaalboekingen, tussentijdse informatievoorziening e.d.);
  • aanbestedingen, inkopen, investeringen en betalingsverkeer.
  • grondexploitatie.
  • sociaal domein en sociale uitkeringen.
  • subsidieverstrekkingen.
  • personeel en salarissen.
  • Treasury.
  • opbrengstenstromen: algemene uitkering, subsidiebaten, parkeren, verhuur en belastingopbrengsten.
  • automatiseringsomgeving (general IT-controls en cybersecurity)..

Bij de interim-controle 2022 heeft de accountant deze relevante processen onderzocht. Een nieuwe accountant leidt veelal ook tot nieuwe/andere constateringen. De bevindingen uit de interim-controle liggen in lijn met constateringen uit de controles van de vorige accountant (Deloitte) en richten zich op niet-geautomatiseerd afgedwongen functiescheiding inkoopproces en het sociaal domein, algemene IT-beheersmaatregelen en rechtmatigheid EU-aanbestedingen. Ook heeft Bakertilly geadviseerd een afzonderlijke nota Misbruik en Oneigenlijk (M&O) gebruik op te stellen. De genoemde bevindingen zijn nog onderhanden en aangevuld met enkele constateringen met een gemiddelde tot lage prioriteit voor de jaarrekening. De bevindingen zijn in detail besproken en toegelicht in de Auditcommissie, waaronder ook de wijze waarop gewerkt wordt aan oplossingen.